واحد فیلم و ظرف استیل غرب آسیا

واحد فیلم و ظرف استیل غرب آسیا

مدت مطالعه: دقیقه
۰۳ مرداد ۱۴۰۲
0

واحد فیلم و ظرف شرکت استیل غرب آسیا، دارای مشاوران با تجربه می باشد که می توانند بهترین پیشنهاد را به شما در جهت انتخاب ظرف و فیلم مناسب، جهت بسته بندی محصولات شما ارائه دهند. از آنجایی که تخصص شرکت استیل غرب اسیا در زمینه بسته بندی محصولات غذایی و همچنین پزشکی و داروخانه ای می باشد، بنابراین دارای اطلاعات لازم و دقیق در مورد طریقه انتخاب صحیح نوع فیلم و ظرف جهت بسته بندی محصول مورد نظر مشتری می باشیم.

واحد فیلم و ظرف شرکت استیل غرب آسیا، دارای مشاوران با تجربه می باشد که می توانند بهترین پیشنهاد را به شما در جهت انتخاب ظرف و فیلم مناسب، جهت بسته بندی محصولات شما ارائه دهند. از آنجایی که تخصص شرکت استیل غرب اسیا در زمینه بسته بندی محصولات غذایی و همچنین پزشکی و داروخانه ای می باشد، بنابراین دارای اطلاعات لازم و دقیق در مورد طریقه انتخاب صحیح نوع فیلم و ظرف جهت بسته بندی محصول مورد نظر مشتری می باشیم.
ما دارای کارشناسان با تجربه و توانمند در جهت ارائه خدمات مربوط به فیلم و ظرف به مشتریان می باشیم و باعث می شویم تا با آسودگی خاطر و بهترین قیمت ممکن، ملزومات مورد نیاز مشتری جهت فیلم و ظرف برایشان فراهم گردد.
هدف ما بلند مدت بوده و مهم ترین آن حضور قدرتمند در عرصه های بین المللی می باشد .

 

طراحی تماما ایرانی

شرکت ماشین سازی استیل غرب آسیا به همراه تیم بسیار قدرتمند خود، متشکل از مهندسان با سابقه و متخصص، همواره به دنبال بوجود آوردن نوآوری های جدید در طراحی و ساخت ماشین آلات بسته بندی می باشد.
این مجموعه توسط مهندس سعید فاتحی، بنیان گذاری شده و تیم فنی و مهندسی این شرکت توسط ایشان رهبری و مدیریت می گردد.

 

انواع فیلم ها از جهت بازشدن

انواع فیلم ها (درب پوش،Lid) از جهت باز شدن به دو دسته زیر تقسیم می شوند:
فیلم های آسان بازشو و سخت بازشو
بر روی ظروف PVCPE, PETPE وPP امکان استفاده از فیلم های easy open و hard open وجود دارد . در فیلم های ایزی اپن برای ظروف پلی پروپیلن عموما در قسمت زیرین آن ها یک لایه PE وجود دارد، این لایه PE باعث میشود که فیلم از روی ظرف PP به صورت ایزی جدا شود.
برای استفاده از فیلم های ایزی اپن درجه حرارت دستگاه باید روی 150 درجه سانتی گراد باشد زیرا نقطه ذوب پلی اتیلن پایین بوده و در دمای بالا ذوب شده و باعث میشود فیلم بصورت هارد به ظرف بچسبد.
به‌طورکلی جنس فیلم ‌ها بر اساس الزامات بسته‌بندی و همچنین خواصی که به آن نیاز داریم مشخص می‌شود. این فیلم‌ها می‌توانند به صورت یک یا چندلایه، حاوی پلیمرهایی همچون PE, PP, PET, PA, EVOH باشند ؛ البته در مواردی جنس این درپوش‌ های می‌تواند از ورقه‌های فلزی تشکیل شود. از دلایل اینکه فیلم ها بصورت چند لایه ساخته می شوند این است که فیلم ها Barrier شوند یعنی مانع از ورود و خروج هوا از بین بافت های مولکولی فیلم شویم. معمولی ترین فیلم ها بصورت دو لایه هستند.
برای مثال در ظروف PP لایه زیرین فیلم CPP و لایه رویی PS می باشد، پلی استر نقطه ذوب بالاتری نسبت به پلی پروپیلن دارد، به همین دلیل قبل از اینکه پلی استر ذوب شود پلی پروپیلن ذوب شده و فیلم به ظرف میچسبد و سیل انجام میشود، به همین علت است که فیلم ما به قالب که 180 درجه دما دارد نمی چسبد.

 

فیلم های تک لایه یا چند لایه

فیلم ها می توانند بصورت تک لایه یا چند لایه باشند. فیلم های تک لایه می توانند فیلم های پلی اتیلنی و انواع فیلم های پلی آمیدی، شامل PA6, PA6.66, PA11, PA12 هستند.
پوشش های چند لایه با ضخامت حدودی 30 تا 60 میکرون تولید می شوند و عموما پنج لایه هستند.
فیلم‌ چند لایه بسته بندی شامل مجموعه به نسبت گسترده‌ای از ترکیبات و ساختارهای مختلف چند لایه پلیمری و غیر پلیمری مناسب برای بسته‌بندی محصولات مختلف می‌شود. این نوع فیلم‌ها با ترکیب لایه‌های مختلف ویژگی‌های جدید و قابل اعتنایی پیدا می‌کنند که باعث می‌شود استفاده از آنها ارجعیت داشته باشد. امروزه بیشتر فیلم‌های بسته‌بندی و چاپ موجود در بازار شامل انواع فیلم‌های چند لایه می‌شود. بیشتر این فیلم‌ها از ترکیب لایه‌های مختلف پلی‌اتیلن با لایه‌های دیگر پلیمری مثل پلی‌استر یا پلی‌پروپیلن‌ها ایجاد می‌شوند و خواص هر دو را منتقل می‌کنند.
یک بسته بندی چند لایه از ترکیب 3 تا 11 و این روزها تا 15 لایه ی چند میکرونی تشکیل می شوند. هر یک از این لایه ها یک وظیفه به خصوص بر عهده دارند و بر اساس الزامات محصول درون بسته بندی انتخاب می شوند. با توجه به امکان تنظیم عبور دهی بسته بندی در برابر انواع گازها و امکان تنظیم ترکیب گاز درون بسته بندی، اولین بار بسته بندی های چند لایه در بسته بندی مواد غذایی فرآوری شده به کار گرفته شدند و امکان افزایش زمان ماندگاری این محصولات به کمک بسته بندی ها مهیا شد.

در حقیقت بسته بندی های چند لایه حاوی لایه های پلیمری، سلولزی و آلومینیومی هستند که به خودی خود این لایه ها با یکدیگر نامتجانس و ناسازگار هستند و به کمک چسب های Tie layer اتصال آن ها به یکدیگر و ایجاد یک ساختار یکپارچه مهیا می شود.

 

انواع فیلم ها از منظر طرح

(درب پوش،Lid) از جهت طرح به دو دسته زیر تقسیم می شوند :
- شفاف
- چاپدار
طرح و چاپ زیبا میتواند فروش شما را به مقدار زیادی افزایش بدهد.
آن چیزی که یک بسته بندی را برای مشتری زیبا جلوه می دهد یک طراحی و چاپ عالی است. ما در استیل غرب اسیا می توانیم از 1 الی 12 رنگ چاپ به صورت کامل با به کارگیری بروزترین ماشین آلات و کادری مجرب عملیات چاپ بر روی انواع محصولات پلاستیکی را به صورت تضمینی به مشتریان عزیز ارائه نماییم . مشتریان عزیز هنگام خرید فیلم به مبحث چاپ خیلی دقت نمایید.

 

چند روش برای چاپ وجود دارد؟

برای اینکه چاپ روی یک بسته بندی حک شود از دو روش می توانیم استفاده کنیم.
- مورد اول از دستگاه هایی که از کلیشه استفاده می کنند کمک بگیریم.
- مورد دوم استفاده از دستگاه های رتوگراور که با سیلندر کار می کنند.

 

چاپ بسته بندی با کلیشه

تا بحال اکثر ما مهر های ژلاتینی را دیده ایم، کلیشه هم دقیقا از جنس همان مٌهر ها است با این تفاوت که با کیفیت بالاتر و ابعاد بزرگتری تولید می شوند و طرح ما روی این کلیشه ها حک می شود.

 

چاپ بسته بندی با سیلندر

در روش قبلی طرح ما روی کلیشه حک میشد در این روش به وسیله لیزر روی لوله های فلزی طرح ما حک می شود و به وسیله دستگاه چاپ روی بسته بندی نقش می بندد .
استفاده از سیلندر دائمی بوده و از کیفیت چاپ بالاتری نیز برخوردار است.

 

ضخامت این نوع فیلم ها

در ضخامت های 50 تا 250 میکرون و عرض های 4 تا 120 سانتی متر که بصورت ساده و شفاف، متالایز و چاپدار بنا به درخواست مصرف کننده تولید و در اختیار آن ها قرار می گیرد. این رول فیلم ها در رنگ های مختلف نظیر مشکی، سفید، طلایی، متالایز طلایی و نقره ای و … نیز موجود می باشد.
این فیلم ها برای بسته بندی محصولات مختلف به کار برده می شوند و می توانند از سه جهت از محصولات محافظت کنند که شامل مواد شیمیایی (گازها، رطوبت و نور)، عوامل بیولوژیکی (میکرو ارگانیسم ها، حشرات و حیوانات) و آسیب های فیزیکی (برش، پارگی، سوراخ شدن) است .
این رول فیلم ها در مقابل اکسیژن و بخارآب از نفوذ ناپذیری بالایی برخوردار هستند، ماندگاری بالایی در محصول ایجاد می‌کنند و قابلیت ‌چاپ متناسب با طرح و برند مشخص را دارا می‌ باشند.

حال قصد داریم شما را با انواع فیلم های بسته بندی آشنا کنیم.

 

ارائه انواع رول فیلم های پلیمری با پوشش های 2 و 3 و 4 لایه از:

• فیلم پلی اتیلن ترفتالات (PET)
• فیلم پلی اتیلن (PE)
• فیلم پلی پروپیلن (PP)
• فیلم پلی پروپیلن کست (CPP)
• فیلم پلیمر ترمو پلاستیک (BOPP)5
• پلی پروپیلن اورینت شده فیلم(OPP)
• فیلم پلی استر (BOPET)
• فیلم پلی الفین (POF)
• فیلم پی وی سی (PVC)
• فیلم تنفس پذیر
• فیلم متالایز
• فیلم های اسکین
• فیلم ضد مه (anti fog)
• آلومینیومی فویل های(Al)
• پاکت های وکیوم چمبر
• کاغذ تایوک
• فیلم پلی امید PA

 

فیلم پلی اتیلن ترفتالات PET

فیلم های مذکور لازم است که در دوره نگهداری محصول، از چاپ مناسب و تحمل دوخت بالا برخوردار بوده و از نفوذ آلودگی و گرد و غبار جلوگیری کرده و همینطور در حفظ طعم و بوی محتوای بسته‌بندی مفید واقع شوند . این نوع فیلم ها بدلیل استحکام کششی بالا، پایداری شیمیایی و ابعادی، شفافیت، بازتاب، خواص مانع گاز و عایق الکتریکی استفاده می شود .فیلم های تولید شده توسط مجموعه ما علاوه بر ویژگی‌های قید شده، دارای خاصیت آسان بازشویی نیز می‌باشند.
این فیلم ها با ضخامت‌هایی تقریبا بین 8 تا 40 میکرون در بازار مورد مصرف قرار میگیرد.

 

فیلم پلی اتیلن PE

فیلم پلی اتیلن و انواع آن دارای ویژگی های بسیاری هستند مانند ظاهری زیبا ، مقاومت بالا ، قیمت مناسب ، قابلیت چاپ در طرح ها و رنگ های مختلف ، تولید با ضخامت متفاوت ، تولید یک لایه یا چند لایه ، استحکام بالا ، انعطاف پذیری ، عرض متنوع مطابق با در خواست مشتری تولید می شود و در صنایع مختلف کاربرد دارد . انواع آن 

 

پلی اتیلن سبک (LDPE)

پلی اتیلن سبک با عنوان نایلون در بین عموم شناخته شده است جنسی نرم و مات و خاصیت کشسانی و مقاومت نسبتا کمی دارد.

 

پلی اتیلن سنگین (HDPE)

پلی اتیلن سنگی که با عنوان نایلکس شناخته می شود دارای جنس خشک و براق همراه با خاصیت کشسانی و مقاومت بسیار بالا می باشد.

 

پلی اتیلن سبک خطی (LLPDE)

پلی اتیلن سبک خطی از فیلم پلی اتیلن می باشد که خاصیت کشسانی بالایی دارد. متداول ان فیلم استرچ است که به صورت چند لایه ای تولید می شود

 

انواع دیگر

نوع ضخیم تر و مقاوم تری از پلی اتیلن نیز وجود دارد که با نام پلی اتیلن سه لایه شناخته می شود. فیلم پلی اتیلن سه لایه از پرس کردن سه لایه نایلون روی هم تولید شده و نسبت به انواع تک لایه مقاوم تر و دوام بالاتری از خود نشان می دهد. بسته بندی شیر نایلونی و انواع پاکت بسته بندی از جمله محصولات تولید شده با این نوع پلی اتیلن می باشد .
این فیلم ها با ضخامت هایی تقریبا بین 25 تا 100 میکرون در بازار مورد مصرف قرار میگیرد.

 

فیلم پلی پروپیلن (PP)

این نوع پلیمر که با نام فیلم شناخته می شود، یکی از پر مصرف ترین انواع پلاستیک در صنعت بسته بندی می باشد که اکثر بسته بندی های قابل مشاهده در فروشگاه ها را در بر می گیرد. از ویژگی های فیلم‌ پلی پروپیلن می توان چاپ پذیری بالای آن اشاره کرد که باعث شده بیشترین کاربرد را در صنعت چاپ و بسته بندی داشته باشد.
این فیلم در سه نوع OPP و BOPP و CPP موجود می باشد که هر یک ویژگی منحصر به فرد خود را دارند

 

فیلم پلی پروپیلن کست (CPP)

فیلم CPP از پلی پروپیلن ساخته شده است . Cast Polypropylene film در برابر ضربه مقاوم بوده و از شفافیت بالایی نیز برخوردار می باشد. فیلم CPP به طور معمول دارای ویژگی هایی زیر می باشد:
- کشش نسبتاً بالا و عدم پارگی
- دوخت پذیری مناسب
- مقاوم در برابر سایش و خط و خش
- قدرت بسیار بالای بازدارندگی و مقاومت به رطوبت به صورت متعادل

این فیلم ها با ضخامت‌هایی تقریبا بین 15 تا 62 میکرون در بازار مورد مصرف قرار میگیرد.
فیلم های CPP دارای ساختاری چند لایه می باشند . در حقیقت CPP به عنوان یک فیلم بسیار به صرفه و کارآمد در میان فعالان بسته بندی مطرح است

 

فیلم (BOPP)

BOPP که خلاصه عبارت biaxially-oriented polypropylene است یک متغیر از پلی‌پروپیلن (pp) است. پلی پروپیلن یک پلیمر ترموپلاستیک (قابل ارتجاع یا نرمش پذیر دراثر حرارت) است.
فیلم‌های پلی پروپیلن دو محوره، مهم‌ترین دسته فیلم‌های پلی پروپیلن هستند. مفهوم فیلم‌های دو محوره به این صورت است که این محصولات در دو جهت طولی و عرضی تحت کشش قرار می‌گیرند. درنتیجه استحکام آن‌ها افزایش می‌یابد. این گروه از فیلم‌ها به صورت گسترده در صنعت بسته بندی استفاده می‌شوند.
این فیلم ها با ضخامت هایی تقریبا بین 15 تا 40 میکرون در بازار مورد مصرف قرار میگیرد.

 

فیلم پلی پروپیلن اورینت شده OPP

به ورق پلاستیکی نازکی که برای استفاده در صنایع بسته‌بندی مواد‌غذایی و سایر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد، OPP نام دارد. برای تولید فیلم opp از مواد اولیه پلی پروپیلنی استفاده شده ‌است. واژه opp مخفف عبارت Orient polypropylene می‌باشد. انواع فیلم opp عبارتند از opp مات، ‌opp شفاف و opp صدفی. انواع مات این فیلم پلی پروپیلنی باعث ایجاد یک بسته‌بندی جذاب می‌شود. در بسته‌بندی شفاف محتویات داخل بسته‌بندی مشاهده می‌شود. بسته‌بندی نمک خوراکی نمونه معروفی از opp صدفی محسوب می‌شود. این نوع پلاستیک از داخل سفید و از بیرون دارای چاپ است.
این فیلم ها با ضخامت هایی تقریبا بین 15 تا 40 میکرون در بازار مورد مصرف قرار میگیرد.

فیلم پلی استر (BOPET)

پلی استر ماده ای است که بیشتر به عنوان مکمل برای بسته بندی استفاده می شود و به میزان قابل توجهی به دوخت و چاپ پذیری کیفیت می بخشد .
یکی دیگر از کاربرد های مهم فیلم پلی استر در بسته بندی مواد غذایی این است که با چاپ روی این لایه دیگر رنگ های چاپ شده با مواد غذایی در ارتباط نیست ، که برای دریافت مجوز های بهداشتی یک امر ضروری برای مواد غذایی محسوب می شود .
مهم ترین دلیل محبوبیت این نوع فیلم بسته بندی، خاصیت عایق بندی و ایزوله بودن آن نسبت به نور،‌ هوا و رایحه است. به همین دلیل پلی استر در بسته بندی نوشیدنی و مواد غذایی که هوازدگی سبب افت کیفیت آن ها می شود، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. جهت افزایش نفوذ ناپذیری، اغلب فیلم پلی استر با یک لایه فیلم متالایز شده لمینت می شود.

 

فیلم پلی الفین (POF)

پلی الفین یکی از محصولات به دست آمده از پلیمرها می باشد که رایج ترین پلی الفین ها، پلی پروپیلن و پلی اتیلن هستند که با توجه به ویژگی های خاص مواد پلیمری، مانند مقاومت در برابر ضربه و همچنین نفود ناپذیری در برابر رطوبت،عایق پذیری بالا و کاربردهای بسیار گسترده ای در صنایع گوناگون دارند .
POF یک نوع فیلم شفاف یا ورق پلاستیکی پلیمری است که برای بسته‌بندی کالاهای خوراکی و غیرخوراکی در بخش تولید رواج یافته است. فیلم شیرینگ را دور بطری‌های نوشابه و آب معدنی حتماً مشاهده کرده‌اید این فیلم‌های پلاستیکی با اعمال گرما دور محصولات محکم می‌شوند و آن‌ها را کنار هم نگه می‌دارند .

 

فیلم پی وی سی (PVC)

پی وی سی جنس خشک و انعطاف پذیری کمی دارد. این ماده شکننده تر از فیلم های بسته بندی دیگر است اما هنوز هم یک بسته بندی معمول و پر استفاده به ویژه در بسته بندی دارو است . از pvcبه علت مزایایی که دارد در بسته‌بندی مواد استفاده می‌شود. این ماده به‌ عنوان محصول راحت و عالی برای بسته‌بندی با گارانتی حفاظت از محصول در مقابل آلودگی، غبار و شوک کاربرد دارد.

 

تفاوت بین PVC و POF

شاید در ظاهر هیچ تفاوتی بین این دو محصول مشاهده نکنید و دچار این خطا شوید که کاملاً یکسان هستند . با این حال، تفاوت‌های زیادی وجود دارد که POF را به ماده‌ای مطلوب در مقایسه با PVC تبدیل کرده است . PVC مخفف پلی وینیل کلراید است و تا چند سال پیش از اینکه با فیلم پلی اولفین (POF) جایگزین شود، بیشتر از فیلم‌های PVC استفاده می‌شد.

 

فیلم تنفس پذیر

توسعه اشكال نوين مواد جديد بسته بندي منجر به توليد فيلم هايي با خصوصيات نوين مي‌گردد. پيشرفت هاي زيادي در طراحي و ساخت فيلم هاي پليمري با دامنه وسيعي از نفوذ پذيري به گازها صورت گرفته است . اخيراً فيلم‌ هايي استفاده مي‌شود كه با تغيير تركيب اتمسفر درون بسته نفوذ پذيري آنها تغييرمي‌كند .
در حالتي كه اين فيلم‌ هاي هوشمند در بسته بندي محصولاتي به كار روند زمان بازار يابي طولاني دارند و طي اين مدت دما ، رطوبت نسبي ، ميزان نور و … تغيير مي‌كند صدمه وارده به حداقل تقليل خواهد يافت. با وجود اين گسترش اين فيلم هاي جديد به شرايط نگهداري و نوع اتمسفر توليد شده توسط محصول وابسته است.

 

فیلم متالایز

فیلم متالایز رول یا شیت های پلیمری است که با یک لایه نازک متال یا فلز (معمولاً آلومینیوم) کد شده است. این محصول ظاهر متالیک و براق فویل آلمینیومی را با هزینه و وزن کاهش یافته را دارد. فیلم های متالایز بطور گسترده در طراحی های دکوراسیون و بسته بندی غذایی استفاده می شوند. از آن ها برای کاربردهای تخصصی مثل ایزوله سازی و الکترونیکی استفاده می شود .
متالایزسازی توسط یک پروسه رسوب‌دهی فیزیکی بخار اجرا می شود. آلومینیوم معمول ترین فلز مصرفی برای رسوب دهی این پروسه است اما فلزهای دیگر مانند نیکل یا کروم نیز استفاده می شوند. فلز حرارت دیده و تحت مکش بخار می شود. سپس روی یک فیلم پلیمری سرد که نزدیک منبع بخارسازی فلز باز شده است، تغلیظ یا کنستانتره می شود. این کتینگ بسیار نازک تر از یک فویل متال است (حدود 0٫5 میکرو متر) . این کتینگ در طول زمان محو، کمرنگ یا تغییر رنگی نمی دهد. درحالیکه پلی پروپیلن و پلی‌اتیلن ترفتالات (pet)معمول ترین فیلم های مورد استفاده در متالایزسازی است اما از نایلون، پلی اتیلن نیز استفاده می شود.

 

فیلم های اسکین

پلاستیکی که جهت بسته بندی به روش اسکین استفاده می شود قابل انعطاف با گرما است و این فیلم های بسته بندی از جنس PVC ، LDPE و غیره است.
این فیلم ها با استفاده از حرارت نرم شده ، سپس روی محصول کشیده می شود و سپس توسط یک پمپ مکش ایجاد می شود تا فیلم کاملا روی محصول بنشیند. فیلم هایی با کیفیت و با مقاومت بالا به اندازه کافی بادوام و انعطاف پذیر هستند تا بتوانند محصولات با اشکال و اندازه های مختلف را بسته بندی کنند.

 

فیلم ضد مه

اختلاف درجه حرارت در داخل و خارج فیلم بسته بندی مواد غذایی و یا پوشش گلخانه ای، تراکم بخار آب در سطح داخلی به شکل قطره فیلم شفاف ایجاد شده که به مه معروف است. مه گرفتکی موجب کاهش انتقال نور و درنتیجه رشد کندتر گیاه در گلخانه و وضوح کمتر در بسته بندی مواد غذایی می شود، همچنین گیاهان با توجه به اثر لنز (در گلخانه) آسیب دیده شده و مواد غذایی و محصولات کشاورزی از چکیدن قطرات آب فاسد می شود. ماده افزودنی ضد مه برای جلوگیری از چنین مشکلاتی به مواد ساختار فیلم اضافه می شود. سازگاری کنترل شده مواد افزودنی آنتی فاگ باعث ایجاد لایه ای در سطح فیلم می شود ، در نتیجه زاویه تماس کاهش میابد و سطح گسترده آب به عنوان یک فیلم نازک مانع از تغییر شکل قطرات می شود.
پدیده مه به دلیل تفاوت کشش سطحی آب با پلیمر با ایجاد قطرات روی فیلم پلیمر بروز می کند. تشکیل مه علاوه بر اثرات نامطلوب ظاهری موجب تخریب و آسیب دیدن محصولات گلخانه نیز می شود. با افزودن مستربچ ضد مه کشش سطحی فیلم پلیمر و آب زیاد می شود و به این ترتیب زاویه تماس قطرات آب با سطح کاهش می یابد. با کاهش زاویه تماس قطرات آب با سطح پلیمر، قطره ها به صورت یک لایه پیوسته روی سطح قرار می گیرند و قطرات شبنم تشکیل نمی شوند
لایه های آب تشکیل شده در اثر استفاده از کامپاند آنتی فاگ از راه کانال های تخلیه از سطح فیلم عبور کنند و عبور نور به سهولت انجام می شود .
مستربچ ها دارای سه جزء هستند و مستربچ ضد مه هم از این قانون تبعیت می کند. یک کامپاند از عامل سازگار کننده، پلیمر پایه (انواع پلی اتیلن، پلی استایرن، پلی پروپلین، اتیل وینیل استات و…) و افزودنی های مختلف (افزودنی های بهبود دهنده خواص، پرکننده ها، رنگدانه ها) هستند .

 

فویل های آلومینیومی (Al)

فویل آلومینیومی معمولاً از آلومینیوم خالص ساخته شده و حداقل 99٪ از آلومینیوم تشکیل می شود.
فویل های آلومینیومی با ضخامت حدود 12-20 میکرون دارای خاصیت مانع هستند .
این بدان معنی است که این فویل ها در برابر آب و گازها غیرقابل نفوذ هستند .
فویل های نازک تر نمی توانند همان 100٪ خاصیت سد را تضمین کنند. با این حال ، آنها همچنین ویژگی های مانع را نشان می دهند و اطمینان حاصل می کنند که غذا به دلیل محافظت در برابر نور ، مدت زمان بیشتری تازه می ماند.
فویل آلومینیوم از نظر فیزیولوژیکی برای بدن بی ضرر است . اما ، غذاهای اسیدی ، قلیایی و شور نباید با فیلم در تماس باشند.
فویل آلومینیومی سبک و مقاوم در برابر آب ، بخار آب ، روغن و گاز است.
برای بسته بندی ، به ندرت از فویل آلومینیومی خالص استفاده می شود . در اکثر موارد ، فویل آلومینیوم با فیلم های پلاستیکی (به عنوان مثال ،BOPET یا BOPP یا کاغذ لمینت می شود. فیلم های کامپوزیت نسبت به فویل های آلومینیومی خالص مزایایی دارند ، به عنوان مثال مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدگی و یا سختی دارند. علاوه بر این ، فویل آلومینیومی را می توان رنگ کرد و چاپ کرد تا نیازهای بسته بندی مدرن را برآورده کند.این فیلم ها با ضخامت هایی تقریبا بین 7 تا 12 میکرون در بازار مورد مصرف قرار میگیرد

 

فیلم متالایز و فویل آلومینیوم چه تفاوتی با هم دارند؟

متالایز و فویل آلومینیوم در واقع جنس یکسانی دارند اما از نظر ضخامت با هم متفاوت هستند. ضخامت فویل آلومینیوم از متالایز بیشتر است و حتی می توان از آن به صورت یک لایه هم استفاده کرد. بسته بندی تنباکو و توتون از کاربردهای فویل آلومینیوم است.

 

پاکت های وکیوم چمبر

به طور کلی به هر بسته بندی که هوای داخل آن با استفاده از دستگاه های گوناگون یا سوپاپ مکش هوا تخلیه می شود را پلاستیک وکیوم می گویند، که با استفاده از متریال های گوناگون پلیمری قابل تولید می باشد.
یکی از ویژگی های اصلی پاکت وکیوم به حداقل رساندن حجم بسته بندی و افزایش طول عمر مواد غذایی است که دلیل آن هم تخلیه هوا و رطوبت داخل بسته بندی مواد غذایی برای به حداقل رساندن واکنشات شیمیایی است.
برخی از کاربرد های پلاستیک وکیوم عبارتند از :
- بسته بندی مواد غذایی
- بسته بندی کالباس
- بسته بندی وکیوم گوشت
- حبوبات و …

 

کاغذ تایوک

کاغذ تایوک از جایگاه و محبوبیت قابل توجهی در سطح بهداشت جهانی و همچنین بسته بندی تجهیزات پزشکی برخوردار هستند زیرا به خوبی عمل استریلیزاسیون ابزارآلات را انجام داده و در برابر نفوذ باکتری ها مقاوم هستند.
کاغذ استریل ، کاغذ اتوکلاو و کاغذ تایوک موارد استفاده گوناگون و بسیاری دارد. از جمله استفاده در دندانپزشکی ها ، بیمارستان ها ، لوازم آرایشی و بهداشتی و تمامی موارد استریلیزاسیون با مشخصه عدم نفوذپذیری در برابر باکتری ها.

 

فیلم پلی امید PA

نایلون نام تجاری خانواده پلی آمیدهای شرکت دوپونت است. قدرت نفوذ این برند در بین صنعتگران به حدی زیاد بوده است که در طول مدت 80 ساله تولید این پلیمر، بسیاری از کاربران پلی آمید را به اسم نایلون می شناسند. اولین پلی آمید تجاری در شرکت دوپونت تولید شد و از نوعPA66 بود. امروزه گونه های بسیار متفاوتی از پلی آمیدها در صنایع مختلف استفاده می شوند. از جمله کاربرد پلی آمیدها می توان به صنایع خودروسازی، بسته بندی، لوازم خانگی و در تولید سایر قطعات بادوام مانند گریدهای PA6, PA66, PA610, PA11, PA12, PA612, PA6/66, … اشاره نمود.

دیگر خواص منحصر به فرد پلی آمید بسته بندی عبارتند از:
- قابلیت ترموفورمینگ با عمق زیاد
- عبور پذیری عالی نور
- مقاومت به نفوذ روغن

از بین تمامی گریدهای تجاری شده پلی آمید، گرید های PA6 وPA6/6.6 بیشترین کاربرد را در صنایع بسته بندی و تولید فیلم ها دارند. علاوه بر این دو گرید، گونه های ویژه و با کاربری خاص مانندPA6/12 وPA6/6.6/12، که به ترتیب کوپلیمرهای دو و سه منومره هستند، در صنایع بسته بندی به مصرف میرسند.

فیلم تولیدی می تواند به کمک فرایند های دمش فیلم و ریخته گری (Blown and Cast Film Production) تولید شود و در مرحله بعد به کمک دستگاه های تولید نهاده های بسته بندی به یکی از شکل های زیر تبدیل می شود:
- کیسه های بسته بندی (Pouches)
- پوشش های سوسیس و کالباس (Sausage Casing)
- فیلم های شرینگ مواد غذایی (Shrinkbag)
- ظروف ترموفرم (Thermoforming)
- فیلم های درپوش Lidding Film))
- بسته بندی ریتورت (Retort Packaging)
- بطری ها (Bottles)
- بسته بندی مایعات BIB (Bag in Box)
این فیلم ها با ضخامت تقریبا 15 میکرون در بازار مورد مصرف قرار میگیرد.

 

قیمت فیلم بسته بندی

فیلم‌ ها نیز همانند تعداد بسیار زیادی از متریال‌ های بسته‌بندی قیمت ثابت ندارد و با توجه به قیمت مواد اولیه تغییر می‌کند. شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز با کارشناسان فروش ما در مجموعه استیل غرب اسیا در تماس باشید و از آخرین و جدید ترین قیمت فیلم‌ ها اطلاع یابید.

 

انواع سیل فیلم روی ظرف

سیل حرارتی

در سیل حرارتی با استفاده از فشار و حرارت دوخت صورت می گیرد.
دستگاه سیل حرارتی نسبت به سیل القایی دو مزیت دارد، یکی اینکه در سیل القایی ظرف حتما باید درب داشته باشد و بدون درب امکان سیل وجود ندارد ، و اینکه در این نوع سیل حتما باید از فیلم آلومینیوم دار استفاده کرد.

 

سیل القایی

در این دستگاه با استفاده از جریان های القایی حرارتی ایجاد می شود که سبب چسبیدن فویل آلومینیوم به دهانه ظرف می شود. از دستگاه سیل القایی برای بطری ها و ظروف دایره ای شکل که دارای در هستند استفاده می شود‌.

برای اینکه در انتخاب دستگاه با مشکل مواجه نشوید و بتوانید انتخاب خوبی داشته باشید ، بهتر است با عملکرد هر دو نوع دستگاه آشنا باشید.

 

عملکرد دستگاه سیل حرارتی

این نوع دستگاه در مدل های تمام اتوماتیک خطی، نیمه اتوماتیک و دستی طراحی و تولید می شود. روش کار دستگاه به این شکل است که فویل مورد نظر توسط خود دستگاه برش داده می شود و از طریق المنت های حرارتی روی دهانه ظرف چسبانده می شود .

 

عملکرد دستگاه سیل القایی

دستگاه های سیل القایی هم مانند دیگر ماشین آلات صنعتی در مدل های اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی طراحی و ساخته می شوند. از این دستگاه ها معمولاً برای ظروف نیمه فلزی استفاده می کنند. برای ظروفی هم که درب فلزی دارند، گزینه مناسبی نمی باشد.
طرز کار دستگاه به این صورت است که فویل آلومینیومی به دلیل وجود جریان مغناطیسی شروع به تولید حرارت می کند و گرما به سمت موم چسب رانده می شود. گرما باعث ذوب شدن موم و چسبیدن آن به سرپوش می شود و در نهایت ظرف آب بندی می شود.
دستگاه سیل حرارتی که به نام سیل وکیوم معروف است ، علاوه بر مهروموم کردن ظروف بسته بندی مورد نظر، هوای داخل بسته را به طور کامل تخلیه می کند. در حالی که دستگاه سیل القایی تنها دهانه ظرف را مهروموم می کند .

تفاوت عمده این دو دستگاه در تخلیه هوای درون بسته بندی است و دستگاه سیل حرارتی قابلیت بالایی در این زمینه دارد. به همین دلیل در صنایع غذایی و دارویی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. این روش در طول عمر و ماندگاری محصولات تأثیر زیادی دارد. شرکت استیل غرب آسیا ارائه دهنده ظروف با جنس های متنوع جهت مصارف غذایی و دارویی می باشد.

 

انواع ظروف

ظروفی که قابلیت سیل شدن ندارند :

1-ظروف فلزی :

این ظروف را با هر دو مدل حرارتی و القایی نمی توان سیل کرد‌.

2-ظروف شیشه ای :

برای بسته بندی ظروف شیشه ای مثل شیشه های ترشی و مربا از دستگاه سیل القایی استفاده می شود ‌.سیل حرارتی انتخاب مناسبی برای سیل کردن شیشه نیست .
فشاری که هنگام چسباندن فیلم به دهانه ظرف وارد می شود ممکن است باعث شکستن آن شود . بجز ظروف پی اس کلیه ظروف پلاستیکی را به خوبی می توان با دستگاه سیل حرارتی بسته بندی کرد .

3-ظروف پلی استایرن ps :

پلی استایرن تقریبا شفاف بوده و شفافیتی شبیه به شیشه دارد. این ظروف شکنندگی آسانی دارند و در وسایلی مانند شمع، ظروف مواد غذایی و... از آن ها استفاده می شود. اولین ظروف یکبار مصرف از این جنس تولید شده اند و در دو نوع هایمپک و کریستالی موجود می باشند. ظروف پلی استایرنی هایمپک رنگی سفید مات دارند که بسیار نرم و انعطاف پذیرند و در بسته بندی صنایع لبنی کاربرد بسیاری دارند اما ظروف پلی استایرن کریستالی همان طور که از نامشان مشخص است رنگی شیشه ای دارند و برای تولید ظروف یکبار مصرف شیشه ای مورد استفاده قرار می گیرند، این ظروف بسیار شکننده هستند و در صورت فشار ترک خورده و می شکنند به همین دلیل خیلی مناسب بسته بندی ها نیستند و عمدتا برای مایعات از آن ها استفاده می شود.در بحث سرطان زا بودن ظروف یکبار مصرف، ظروف غذا یکبار مصرف پلی استایرن حرف اول را می زنند زیرا در برخورد با مواد و مایعات داغ فوری مواد سمی استایرن را آزاد می کنند که با مواد داخل ظرف ترکیب شده و به سادگی سبب بروز سرطان در افراد می شود، از این رو ظروف یکبار مصرف پلی پروپلینی سلامت و کاربرد بیشتری دارند.

 

انواع ظروفی که قابلیت سیل شدن دارند :

 

1- ظروف pp

پلی پروپیلن که با نام اختصاری PP شناخته می‌شود، یکی از اصلی ‌ترین و پرمصرف ‌ترین پلیمرهای دنیا است که برای نخستین بار در دهه 1950 در مقیاس آزمایشگاهی تولید شد.
پلی پروپیلن ماده‌ای غیرسمی و بی ‌بو است که در هنگام سوختن مانند شمع به قطرات ذوب شده تبدیل می‌شود و شعله‌های آن بدون دود است. از ویژگی‌های پلی پروپیلن می‌توان به سبکی، سختی، مقاومت شیمیایی و انعطاف‌پذیری آن اشاره کرد؛ همین ویژگی‌ها، سبب افزایش تنوع محصولات تولید شده از PP شده است. علاوه بر این، پلی پروپیلن صنعتی در مقایسه با سایر پلیمرها دارای ویژگی عدم جذب رطوبت است.
ظروف پلی پروپیلن ظروف تک لایه محسوب می شوند و نقطه ذوب آن ها در مقایسه با ظروف از جنس PVC و PET بالاتر است، از این رو باید در دمای بالاتر فیلم بر روی ظرف سیل گردد .

ظروف pp توسط دستگاه ترموفرمینگ تولید می گردند . این ظروف در درجه حرارت منفی 18درجه سانتی گراد و پایین تر بعد از مدتی حالت شکنندگی پیدا کرده و آسیب پذیری ظروف بالا می رود.

 

2-ظروفPVC

تاریخچهPVC: بیش از قرن بیستم، دو شیمیدان از شرکت گریشم الکترون آلمان تلاش کردند تا از PVCدر محصولات تجاری استفاده کنند، اما به دلیل بروز مشکلاتی در فرآیند تولید، سختی و شکنندگی پلیمر، تلاش‌ های آنان موفقیت‌ آمیز نبود. در سال 1926، والدو سیمون از طریق مخلوط کردن PVC با افزودنی‌ های گوناگون توانست روشی برای نرم کردن این پلیمر پیدا کند و در نهایت به ماده انعطاف‌ پذیری رسید که مورد استفاده تجاری قرار گرفت.

 

3- ظروف PET

تاریخچه PET: پت پلاستیکی به عنوان یک ماده پلی استر از 60 سال پیش شناخته شده است. اولین طرح های پلاستیکی برای اولین بار در ساله 1947 تولید و عرضه شدند و تا به امروز، این نوع پلاستیک در زمینه‌های گوناگون مورد استفاده قرار گرفته است. این ماده ابتدا در صنایع نساجی و صنایع بسته بندی مواد غذایی به عنوان فیبرهای پلی استری مورد استفاده قرار گرفت. به دلیل مختلف از جمله مزایای اقتصادی، راحتی در بسته بندی و … تولید و استفاده از پلاستیک پت همواره در حال افزایش است.

 

4- ظروف PVC و PET

از جمله ظروف دیگری که در بازار استفاده می شوند ظروف از جنس PVC و PET هستند که عموما توسط دستگاه وکیوم فرمینگ تولید میشوند البته این به آن معنا نیست که ظروف PVC و PET توسط دستگاه ترموفرمینگ تولید نمی شوند ولی چون به وسیله دستگاه وکیوم فرمینگ ارزان ترهست عموما با این دستگاه تولید می شوند . دستگاه ترموفرمینگ دقت بالایی دارد ولی دستگاه وکیوم فرمینگ هم PVC و هم PET را تولید می کند ولی با دقت پایین تر به این صورت که فیلم به شکل صفحات یک در یک در اختیار تولید کننده قرار گرفته میشود، قالب این دستگاه یک قالب نری شکل هست این قالب از جنس آلومینیوم است و دارای منافذی می باشد که این منافذ به پمپ وکیوم وصل هستند. قالب با درجه حرارت مشخصی گرم می شود، سپس صفحه فیلم روی این قالب قرار گرفته ، مکش انجام می شود و فیلم فرم ظرف را می گیرد. در دستگاه وکیوم فرمینگ فرم گرفتن ظرف در یک مرحله صورت می گیرد. و در مرحله بعد تیغه هایی روی دستگاه پرس بسته می شوند که تیغه دایکات نامیده می شوند. ظروف زیر دستگاه پرس قرار گرفته و توسط تیغه های دایکات برش می خورند. در اینجا چون دقت تیغه دایکات پایین بوده و اپراتور هم دقت کافی را ندارد ممکن است لبه های ظرف از یک طرف بزرگتر و از یک طرف کوچکتر شود.

ظروف از جنس PVC و PET برای بسته بندی محصولات پزشکی و دارویی استفاده می شوند ولی عموما برای بسته بندی محصولات پزشکی و دارویی از ظروف از جنس PVC استفاده می کنند به این دلیل که فیلم PVC یک مقدار شفاف تر هست و به مرور زمان وقتی نور به آن می تابد تغییر رنگ نداده و شفافیت خود را حفظ میکند. ظروف از جنس PET برای بسته بندی مواد غذایی کاربرد دارد به ویژه بسته بندی مواد غذایی منجمد، بدلیل اینکه PET مقاومت بیشتری در مقایسه با ظروف PP و PVC در دمای منفی 18 درجه سانتی گراد دارد ، در بسته بندی محصولات پروتئینی منجمد که باید در دمای پایین نگداری شوند این ظروف به مرور زمان شکننده نشده و خاصیت خود را از دست نمی دهند.

برای اینکه ظروف از جنس PVC و PET قابلیت سیل شدن داشته باشند پلی اتیلن با ضخامت خیلی کم روی این ظروف لمینیت می شود، اصطلاحا به این ظروف PVC PE و PET PE می گویند.

 

 5-ظروف IML
امروزه تولیدکنندگان به خوبی به اهمیت و تاثیر بسته بندی برتر در انتخاب محصولات خود توسط مشتریان واقفند.
بسته بندی های نوین علاوه بر محافظت از محصول تولیدی، حمل و نقل آسان و به صرفه، زیبایی ظاهری، تنوع در طرح و رنگ های مختلف، و قیمت رقابتی را به همراه دارند .ظروف IML تمام ویژگی های مورد نیاز یک بسته بندی شکیل صادراتی از جمله استاندارهای رایج و بهداشتی را دارد.ظروف یکبار مصرف IML در واقع ظروفی پلی پروپیلن هستند .
در واقع IML یک روش لیبل گذاری است که در حین ساخت ظرف آی ام ال لیبل مورد نظر ما نیز بر روی ظرف حک می شود و برخلاف روش‌های قدیمی مانند چاپ یا برچسب زنی که بعد از مدت کوتاهی از بین می‌رفت، حک روی ظروف IML ماندگار است و به راحتی از بین نمی رود. یکی از راهکار‌های تاثیر گذار که در مرحله اول مشتری را به خود جذب می‌‌کند، صرف نظر از کیفیت محصول، ظاهر محصول شماست و استفاده از تبلیغ به روش IML روی ظروف زیبایی منحصر به فردی را به محصول شما می‌دهد.

تاریخچهIML

IMLخلاصه شده کلمات In Mold Labeling است. این روش در سال 1980 میلادی اختراع شد و خیلی زود به محبوبیت بالایی رسید. امروزه این روش جایگاه خیلی خوبی در میان صنعتگران و تولیدکنندگان محصولات از جمله مواد غذایی و بهداشتی، پیدا کرده به صورتی که بیشتر از 80 درصد ظروف به روش آی ام ال بسته‌بندی می‌شوند.
اولین کشوری که برای‌ بسته‌بندی محصولات‌ از این روش استفاده کرد، آمریکای شمالی بود که برای تهیه بطری مواد شوینده فناوری‌ iml را به کار گرفت. بعد از مدتی که چاپ به روش iml شناخته شد، در زمینه‌ بسته‌بندی مواد غذایی نیز از آن استفاده کردند.

 

6-ظروف گیاهی

با توجه به مشکلات اشاره شده در خصوص ظروف پلاستیکی، بايد براي سلا‌متي خود به سمت استفاده از ظروف گیاهی برویم. از آنجا كه ظروف زيست تخريب پذير قابليت تجزيه سريع در خاك را دارند، اين‌گونه مواد اثرات سوء زيست ‌محيطي نيز ندارند و با توجه به اینکه در ظروف يكبار مصرف گياهي بين ماده غذايي و ظرف برهم كنش وجود ندارد، بنابراين مي‌توان از آنها براي انواع غذاها و مايعات گرم و حتي روغني استفاده كرد . در ظروف يكبار مصرف گياهي به دليل ماهيت مواد تشكيل‌دهنده گياهي و عمدتا نشاسته مواد سمي شيميايي وارد غذا نمي‌شود و سلامت افراد را تهديد نمي‌كند، ضمن آن كه از آنجا كه اين ظروف در خاك و طي مدت حداكثر 6 ماه مانند برگ گياهان پوسيده مي‌شوند و به چرخه طبيعت برمي‌گردند، مشكلات زيست‌محيطي پلاستيك‌ ها را نيز ندارد.
در واقع از آنجایی که ظروف یکبار مصرف گیاهی از مواد طبیعی گیاهانی نظیر نشاسته ذرت،‌ سیب زمینی و گندم‌ ساخته شده و در تولید آن از موم عسل و روغنهای گیاهی،‌ گلوتن و سلولز به منظور ایجاد خاصیت پلیمری و ضدآب (آب گریزی) آن استفاده شده است، دارای مزایایی هستند که به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی، در هنگام استفاده از مواد داغ و چرب هیچگونه مواد مضری از آن در غذا آزاد نمی شود.

دوره تجزیه پذیری آنها در طبیعت بسته به شرایط فشار، دما و میکرو ارگانیسم های خاک متغیر است اما کوتاه می باشد، صرفه جویی در مصرف انرژی به دلیل تولید در دمای بسیار کمتر از ظروف یکبار مصرف با منشا ‌شیمیایی به میزان حداقل 60 درجه سانتیگراد، عدم وابستگی به مواد نفتی و عدم استفاده توسط سودجویان به منظور بازیافت غیراصولی نیز از جمله فواید این محصولات است.

ظرف گیاهی

7-ظروف ماکروفری

-ظروفی که نیاز است تا دمای 120 درجه سانتی گراد در اتوکلاو قرار گرفته و عمل پاستوریزاسیون بر روی آنها صورت گیرد .
-ظروفی که نیاز است پس از قرار گرفته شدن محصول به داخل آنها تا دمای 20- درجه سانتی گراد نگهداری شوند .
-ظروفی که نیاز است تا دارای نفوذ ناپذیری بالایی باشند و بتوانند وکیوم داخل بسته را حفظ و مانع از ورود و خروج گازها شوند.
شرکت استیل غرب آسیا با توجه به تخصص خود در صنعت ساخت ماشین آلات بسته بندی، می تواند به مشتریان قالب های مربوط به تولید ظروف را ارائه دهد.
بنابراین، آن دسته از مشتریانی که نیاز به ظرف با شکلی منحصربفرد، جهت بسته بندی محصول خود دارند تا با ظروف عمومی موجود در بازار متفاوت باشد، می توانند پس از ارائه طرح خود و نمونه سازی اولیه توسط دستگاه پرینتر سه بعدی و نهایتا تایید مشتری، قالب آن ساخته شود و پس از آن ظرف تایید شده با تعداد درخواستی مورد نظرشان تولید گردد .

8- ظروف تجهیزات پزشکی :

 ظرف بسته بندی تجهیزات پزشکی

9-ظروف چند خانه

 ظرف بسته بندی چندخانه

10-ظروف باکت 

 

11-ظروف رنگی

ظرف بسته بندی رنگی 

ظرف بسته بندی رنگی

ظرف بسته بندی رنگی

 

12-ظروف طرح خاص

 


پکن پک
پکن پک

استیل غرب آسیا با پشتوانه بیش از ۲۲ سال تجربه در صنعت ماشین آلات بسته بندی، به صورت تخصصی در حوزه طراحی و ساخت انواع ماشین آلات بسته بندی تری سیلر فعال می باشد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
برای درخواست مشاوره فرم زیر را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×
02833889000
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

پاسخ گویی سریع

02833889000
موفق
عملیات با موفقیت انجام شد
خطا
شما قبلا ثبت نام کرده اید