بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده  یا map چیست؟

بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده  یا map چیست؟

مدت مطالعه: دقیقه
۲۱ اسفند ۱۴۰۱
0

بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح شده (map) عبارتست از استفاده از مخلوطی از گازهای مختلف، به جای هوای معمولی، در داخل بسته‌بندی. این ترکیب معمولاً شامل گازهای نیتروژن، دی اکسید کربن و اکسیژن با درصدهای مختلف است. نحوه ترکیب این گازها به منظور ایجاد اتمسفر اصلاح شده، بسته به نوع محصول، روش تولید و مدت زمان نگهداری متفاوت است.

بسته بندی به روش اتمسفر اصلاح شده چیست؟

بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح شده (Modified Atmosphere Packaging) یا مپ (MAP)، یکی از روش‌های ایمن و پیشرفته بسته‌بندی محصولات غذایی است که در آن، هوای داخل بسته با مخلوطی از گازهای مختلف جایگزین می‌شود یا به بیانی دیگر تغییر پیدا میکند. این روش، به منظور افزایش عمر مفید محصولات غذایی و کاهش فساد و خرابی آن‌ها استفاده می‌شود. ترکیب گاز معمولاً شامل گازهای نیتروژن، دی اکسید کربن و اکسیژن با درصدهای مختلف است و میزان آنها بسته به نوع محصول، روش تولید و مدت زمان نگهداری متفاوت است. اگر می‌خواهید به طور کامل با این تکنولويی آشنا شوید حتما این مطلب را مطالعه نمایید.

همه می دانند که موادغذایی همیشه تازه نمی مانند. شیر ترش می شود، نان کپک می زند، گوشت رنگ قهوه ای پیدا کرده و بو میگیرد.

عوامل زیادی باعث فساد موادغذایی می گردد. اکسیژن موجود در هوا می تواند فرآیندی از خرابی به نام اکسیداسیون را بوجود آورد. به عنوان مثال چربی ها و روغن های موجود در موادغذایی می توانند اکسید شوند و آن را فاسد نمایند.

یکی از اصلی ترین دلایل خراب شدن محصولات غذایی، رشد میکروب هایی از قبیل باکتری ها، مخمرها و کپک ها می باشد. این میکروبه ا بر روی موادغذایی تغذیه و رشد می کنند و باعث خراب شدن آن می شوند.

ظاهر محصولات غذایی می تواند به دلیل قرار گرفتن در معرض هوا به مرور زمان تغییر پیدا نماید. به عنوان مثال، گوشت قرمز تازه بعد از مدتی به دلیل تعامل شیمیایی بین اکسیژن و رنگدانه های موجود در بافت آن، قهوه ای می شود.

روش های مختلفی جهت کاهش سرعت این فرآیندهای فساد پذیر و در امان نگه داشتن محصولات غذایی از این موارد مخرب وجود دارد که یکی از آنها می تواند نگهداری در یخچال باشد، زیرا هرچقدر که دما پایین تر باشد، به همان نسبت، سرعت رشد میکروب ها هم پایین تر می آید و همچنین از دیگر روش ها می توان به نگهداری همراه با اسید، فرآیند پخت با نمک و یا اضافه کردن نگهدارنده های شیمیایی، اشاره کرد.

با این وجود، تازه نگه داشتن موادغذایی تا حد امکان و بدون افزودنی، هم اکنون به عنوان یک چالش بزرگ در نظر گرفته می شود که یکی از مهمترین فناوری های دستیابی به این هدف، بسته بندی محصولات غذایی در داخل ظروف با استفاده از دوخت (سیل) فیلمی بر روی دهانه آن می باشد، البته بسته بندی همراه با مخلوطی از گازهای طبیعی با نسبت های دقیق کنترل شده می باشد که در نتیجه می تواند بطور قابل ملاحظه ای سرعت فسادپذیری با مهار فرآیند اکسیداسیون و رشد میکروب ها را پایین آورد.

عموما این نوع از بسته بندی توسط اتمسفر اصلاح شده، انجام می شود، اتمسفری که در آن مواد غذایی بسته بندی می شوند، اصلاح می گردد، در نتیجه فسادپذیری به طور قابل ملاحظه ای کاهش و نهایتا ماندگاری محصول افزایش پیدا می نماید.

نوع و نسبت ترکیب گاز مورد استفاده در بسته بندی، تا حد زیادی به نوع محصول قرار گرفته در بسته و نوع فسادپذیری مرتبط با آن یا تغییرات رفتاری ماده غذایی، مرتبط می باشد.

جهت بسته بندی یک محصول با روش اتمسفر اصلاح شده، نیاز به ماشین آلات پیشرفته می باشد تا از این طریق هوا از داخل بسته بیرون کشیده شود و در عوض، با یک ترکیب گازی دقیق جایگزین گردد و نهایتا توسط دوخت فیلمی بر روی دهانه ظرف (سیل)، باعث شویم تا فقط ترکیب گازی ما بهمراه محصول در داخل بسته قرار گیرد و همچنین از وجود گازهای دیگر در آن جلوگیری کرده باشیم.

در این مقاله، به بررسی روش‌های مختلف این نوع از بسته بندی، نحوه عملکرد، مزایا و معایب، کاربردهای رایج، دستگاه ها و نکات مهمی که در این زمینه باید در نظر گرفته شود، پرداخته خواهد شد، با ما همراه باشید.

  

انواع مختلف بسته بندی مپ

دو نوع بسته‌بندی اتمسفر اصلاح‌شده وجود دارد:

  • بسته بندی مپ فعال (Active MAP Packaging)

اگر هوای داخل بسته توسط دستگاه خارج شود و یا تغییر داده شود این نوع از بسته بندی را مپ فعال میگویند.

  • بسته بندی مپ غیرفعال (Passive MAP Packaging)

در مواردی که بسته بندی فقط به منظور حفظ طول عمر محصول انجام می‌شود و نیازی به گاز‌رسانی و تعدیل اتمسفر نیست، از این روش استفاده می‌شود. در روش MAP پسیو یا غیرفعال، هوای موجود در بسته بندی خارج شده و به جای آن یک ماده غیرفعال یا خلاء (هوای خالی) قرار می‌گیرد. این روش برای محصولاتی که در شرایط خنک نگهداری می‌شوند، مثل قطعات گوشت و ماهی، استفاده می‌شود. در روش پسیو، تغییرات هوای داخل بسته تنها ناشی از تنفس طبیعی محصول و قابلیت تنفس پذیری فیلم بسته بندی است، به این نوع از بسته بندی مپ غیرفعال میگویند.

در ادامه به بررسی روش‌های مختلف بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح شده بر حسب نوع گاز می‌پردازیم:

 

بسته‌بندی با اتمسفر تک‌گاز

در روش بسته‌بندی با اتمسفر تک‌گاز، فقط یک گاز، معمولاً نیتروژن، در داخل بسته استفاده می‌شود. این روش به منظور کاهش محتوای اکسیژن در داخل بسته و افزایش عمر مفید محصول استفاده می‌شود.

 

مزیت های روش بسته‌بندی با اتمسفر تک‌گاز

مزیت های بسته بندی با اتمسفر تک گاز

 

  • افزایش مدت زمان نگهداری محصولات خشک، مانند بیسکوییت و چیپس
  • کاهش رطوبت داخل بسته و پیشگیری از سفید شدن چیپس و خمیری شدن بیسکوییت‌ها
  • حفظ عطر و طعم محصولات، مانند قهوه و چای
  • پیشگیری از بوی نامطبوع در محصولات گوشتی

 

بسته‌بندی با اتمسفر دوگاز

در این روش بسته‌بندی، معمولاً نیتروژن و دی اکسید کربن، در داخل بسته استفاده می‌شود. این روش به منظور کاهش محتوای اکسیژن و افزایش ماندگاری محصولات استفاده می‌شود. ترکیب مطلوب این دو گاز به منظور کاهش فساد و حفظ خواص محصول، بسته به نوع محصول و شرایط نگهداری آن متفاوت است.

 

بسته‌بندی با اتمسفر سه‌گاز

در این روش بسته‌بندی، معمولاً نیتروژن، دی اکسید کربن و اکسیژن، در داخل بسته استفاده می‌شود. در این اینجا نیز، سطح اکسیژن در داخل بسته با دقت کنترل می‌شود تا مانع از ایجاد فساد در محصول شود.

 

مزیت های روش بسته‌بندی با اتمسفر دوگاز و سه گاز

مزیت های روش بسته بندی دو گاز و سه گاز

 

  • حفظ طعم و عطر محصولات، مانند ماهی، گوشت و مرغ
  • کاهش فساد و خرابی محصولات و افزایش عمر مفید آن‌ها
  • پیشگیری از رشد باکتری‌های مضر در محصولات فاسدشدۀ گوشتی
  • کاهش اکسیداسیون محصولات روغنی مانند روغن زیتون و روغن سویا.

 

بسته‌بندی با اتمسفر چهارگاز

در روش بسته‌بندی با اتمسفر چهارگاز، معمولاً از نیتروژن، دی اکسید کربن، اکسیژن و آرگون، در داخل بسته استفاده می‌شود. این روش معمولاً در بسته‌بندی محصولات پرطرفدار، مانند قهوه، استفاده می‌شود.

 

مزایای بسته‌بندی با اتمسفر چهارگاز 

  • حفظ طعم و عطر محصولات، مانند قهوه و چای
  • افزایش ماندگاری محصولات خشک، مانند بیسکوییت و چیپس
  • کاهش رطوبت‌ محصولات خشک
  • کاهش زنگ زدگی در محصولات دارای آهن مانند گوشت

 

مهم ترین روش های بسته بندی‌های با اتمسفر اصلاح شده

مهمترین روش بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده

 

با توجه به محصول، می‌توان از فناوری‌های بسته بندی MAP با روش های مختلف استفاده کرد. در ادامه چهار نوع از محبوب‌ترین آنها آورده میشود:

 

1-      تزریق گاز درون بسته (gas flushing)

یکی از محبوب‌ترین تکنولوژی‌های بسته بندی مپ برای محصولات غذایی، این روش است است که گاز با فشار وارد بسته شده و هوای قبلی را که شامل اکسیژن است بیرون میکند. طبق دستورالعمل‌های FDA، این روش 3 کار را انجام میدهد.

  • جایگزینی اکسیژن باعث تاخیر اکسیداسیون می‌شود.
  • رشد باکتری‌ها را کاهش میدهد.
  • به عنوان پر کننده جهت حفظ شکل بسته عمل میکند.

در این روش، گازی بی‌ضرر (معمولاً نیتروژن) قبل از بستن شدن بسته با فشار تزریق می‌شود تا هوای قبلی داخل بسته را به بیرون هدایت کرده و جایگزین اکسیژن شود. این کار برای کاهش مقدار اکسیژن درون بسته انجام میشود. همانطور که میدانید اکسیژن یکی از اصلی‌ترین عوامل از بین برنده تازگی است. با کاهش آن عامل فسادزا نیز کاهش می یابد.

 

2-     فیلم‌های بسته بندی با حفاظتی بالا

فیلم های بسته بندی تحت خلاء باعث افزایش محافظت می شوند، فیلم هایی که نفوذ پذیری کمتری در برابر رطوبت و اکسیژن دارند و همچنین فیلم های بسته بندی هوشمند از این نوع هستند. راهنمای انتخاب فیلم مناسب بسته بندی مپ را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.

 

3-     جذب کننده های رطوبت و اکسیژن

نمونه دیگری از بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده، اضافه کردن جاذب های رطوبت و اکسیژن به بسته بندی است که هوای داخل آن را تغییر میدهد. مثلا در صنعت دارو از توپ های کوچک حاوی پودر آهن و اسید اسکوربیک و کربن فعال به عنوان جاذب استفاده میشود. این جاذب ها در قوطی های بسته بندی شده قرار گرفته و رطوبت و اکسیژن محیط را جذب می کنند.

 

بسته بندی دارای شیر یکطرفه

سوپاپ‌های یک‌طرفه روی بسته‌بندی، نمونه دیگری از بسته‌بندی های با اتمسفر تغییریافته هستند. اغلب در صنعت بسته‌بندی قهوه از سوپاپ یک‌طرفه استفاده می‌شود. این سوپاپ‌های یک‌طرفه اجازه می‌دهند که گازهای خاصی از بسته‌بندی خارج شوند (این گازها از تنفس طبیعی محصول نشئت میگیرد)، بدون این که هوای خارجی وارد بسته‌بندی شود. این کار اغلب برای کاهش فشار برای جلوگیری از افزایش حجم محصولات در بسته‌بندی انجام می‌شود. اگر این سوپاپ ها نباشند ممکن است بسته بندی بترکد و محصول آسیب ببیند.

 

طراحی بسته‌بندی مپ چگونه باید باشد؟

بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح شده بسته به نوع آن (فعال و غیرفعال)، باید به گونه‌ای طراحی شود که بتواند گازهای مورد نظر را با دقت کنترل کند و مانع از نفوذ هوا، رطوبت و باکتری‌ به داخل بسته شود. مواد بسته‌بندی باید به گونه ای باشد که با گازهای مورد استفاده هماهنگی داشته و مانع از نفوذ هوا، رطوبت و باکتری‌ به داخل بسته شوند.

 

دستگاه بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح شده

دستگاه های بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده

 

دستگاه بسته بندی با روش مپ (MAP)، دستگاهی است که به صورت ویژه ای می تواند در جهت بالا بردن نرخ سودآوری تولیدکنندگان و تامین کنندگان محصولات غذایی تاثیر گذار باشد. این روش بسته بندی شما را در رسیدن به بالاترین راندمان در زنجیره تامین، یاری میرساند.

از سویی دیگر با توجه به ماندگاری طولانی مدت و غیر مخرب محصول و مرجوع نشدن آن، مبالغ قابل ملاحظه ای را میتوانید پس انداز نمایید.

امروزه این نوع از دستگاه های بسته بندی، یک فناوری نوآورانه محسوب می گردد که در آنها نیاز به تجهیزاتی است که گاز نیتروژن و یا ترکیبی از گازهای مختلف را در جهت بالا بردن عمر محصولات غذایی در بسته بندی تزریق نماید. علاوه بر این، زمانی که از این فناوری استفاده می کنید، دیگر نیازی به محافظ و یا انجماد نیست.

با بهره گیری از دستگاه های ساخت شرکت استیل غرب آسیا می توانید میزان اکسیژن داخل بسته را به 1% و حتی کمتر کاهش دهید و محصولات غذایی خود را بدون آسیب به شکل و ترکیب آن با روش مپ بسته بندی نمایید. بنابراین، شما می توانید با روشی کاملا جدید و بازاری بسیار متفاوت، محصولات غذایی خود را به بازار عرضه نمایید. در ادامه دستگاه های دارای تکنولوژی مپ ساخت شرکت استیل غرب آسیا آورده شده است.

 

نحوه عملکرد دستگاه

بسته‌بندی به روش مپ معمولاً به‌صورت خودکار توسط دستگاه انجام می‌شود. در این روش، محصول در داخل بسته قرار گرفته، هوای داخل آن خارج میشود تا رطوبت، هوا، باکتری‌ها و گردوغبار را خارج کند، سپس گاز در آن دمیده شده و در نهایت بسته بندی میشود.

 

دقت اجرای روش مپ با استفاده از دستگاه های تری سیلر سیل وکیوم

در حال حاضر چند مرکز دانشگاهی دولتی معتبر تحت حمایت استیل غرب آسیا از ماشین آلات این شرکت در محیط آزمایشگاهی خود بصورت رایگان استفاده و مشغول تحقیق و پژوهش می باشند. هدف ما بدست آوردن اطلاعات ارزشمند از انجام آزمایشات ذکر شده و در اختیار گذاشتن این اطلاعات بصورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان می باشد.

در تحقیقی که در سال 1398 توسط اساتید دانشگاه بوعلی سینا همدان بر روی موضوع: تخمین اثرگذاری محلول کیتوزان، بسته بندی با روش نانو و روش اتمسفر اصلاح شده بر روی ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی قارچ دکمه ای در طول انبار کردن آن، با استفاده از دستگاه نیمه اتوماتیک شرکت استیل غرب آسیا انجام شد. دستاورد های مهمی را در زمینه دقت اجرای روش اتمسفر اصلاح شده با استفاده از دستگاه های ما را به ارمغان آورد.

در این تحقیق، قارچ هایی که به محلول کیتوزان آغشته شده بودند و قارچ هایی که آغشته نشده بودند در سه نوع بسته بندی عادی ، بسته بندی با استفاده از فیلم های نانو و بسته بندی با فیلم های نانو به همراه روش اتمسفر اصلاح شده آزمایش شدند بسته ها با درصد های خاصی از گازها و فیلم های نانو تهیه شدند (یک کپسول حاوی اکسیژن و کربن دی اکسید تهیه شد ). بسته ها در ابعاد 7*15*20 سانتی متر با استفاده از دستگاه نیمه اتوماتیک سیل وکیوم بسته بندی شدند. اکسیژن و کربن دی اکسید هر دو روز به مدت ده روز به وسیله دستگاه اندازه گیری گاز، اندازه گیری شد.

استفاده از فیلم نانو (به دلیل دسترسی کمتر به اکسیژن و دی اکسید کربن ) در کنار روش اتمسفر اصلاح شده اثر مثبتی بر کنترل نرخ تنفس قارچ و ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی این محصول داشت و سبب افزایش ماندگاری قارچ و حفظ ویژگی های آن شد.

با توجه به اینکه این پژوهش در مجلات معتبر چاپ شده هست و دارای امتیاز ISI نیز می باشد باید در شرایط آزمون و متریال مصرفی نهایت دقت و استفاده از دستگاه های با کیفیت و دقت بالا رعایت شود که در این پژوهش با توجه به نتایج به دست آمده می توان به دقت ماشین آلات ما در پیاده سازی روش مپ پی برد.

 

استفاده از بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح شده در صنعت غذایی

بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح شده به‌عنوان یکی از روش‌های مدرن بسته‌بندی در صنعت غذایی استفاده می‌شود. این روش در بسته‌بندی محصولاتی مانند گوشت، ماهی، سبزیجات، قهوه، نان، شیرینی و غیره کاربرد دارد.

استفاده از بسته‌بندی با روش مپ باعث می‌شود محصولات غذایی مدت زمان بیشتری از تاریخ تولید خود قابل استفاده باشند. این روش در برابر تاثیرات زیست‌محیطی و اقتصادی نیز مزیت هایی دارد. برای مثال: باعث کاهش ضایعات مواد غذایی می‌شود، هزینه‌های نگهداری و حمل و نقل را کاهش می‌دهد و امکان انتقال محصولات به مناطق دوردست و حتی دیگر کشورها را نیز فراهم می‌کند.

علاوه براین، استفاده از بسته‌بندی مپ  به‌عنوان روش بسته‌بندی مدرن باعث بهبود کیفیت محصولات غذایی نیز می‌شود به این صورت که باعث کاهش رطوبت، کاهش تبخیر مواد مغذی، کاهش زنگ زدگی و پوسیدگی، حفظ طعم، بو و رنگ محصولات شده و در نتیجه کیفیت را افزایش می‌دهد.

 

اهمیت بسته بندی با روش مپ در زمان کرونا

در زمان شیوع کرونا، بسته بندی با اتمسفر تغییر یافته به عنوان یکی از روش‌های مهم بسته‌بندی در صنعت غذایی به شدت مورد توجه قرار گرفت. این روش به دلیل ویژگی‌هایی مانند افزایش مدت عمر مواد غذایی، کاهش نیاز به حفظ در دمای پایین و همچنین کاهش انتقال ویروس‌ها و باکتری‌ها در هنگام بسته‌بندی، در شرایط کنونی نیز بسیار مورد توجه است.

همانطور که گفته شد، این روش می‌تواند به دلیل کاهش تماس محصول با دست در فرآیند بسته‌بندی و حمل و نقل، احتمال انتقال ویروس‌ها و باکتری‌ها را کاهش میدهد.

 

معایب استفاده از بسته بندی مپ

معایب استفاده از این نوع بسته بندی

 

هر چند بسته‌بندی با اتمسفر تغییر یافته به دلیل مزایایی که دارد، بسیار مورد استفاده در صنعت غذایی قرار گرفته است، اما این روش دارای معایبی نیز است که در ادامه به آنها میپردازیم:

 

  • هزینه و گران بودن آن. بسته‌بندی با اتمسفر تغییر یافته، هزینه بالایی نسبت به انواع دیگر بسته بندی دارد. این هزینه شامل هزینه دستگاه، مواد بسته‌بندی خاص و هزینه گاز‌هایی تزریقی مانند دی‌اکسید کربن و غیره است. بنابراین، استفاده از این روش بسته‌بندی ممکن است برای برخی تولیدکنندگان کوچک مقرون به صرفه نباشد، درحالیکه برای تولیدکنندگان بزرگ بالعکس است و راندمان را افزایش میدهد.
  • مشکلات بسته‌بندی. در برخی موارد، مشکلاتی مانند نشت، شکستگی و دور ریز محصولات در بسته‌بندی با اتمسفر تغییر یافته رخ می‌دهد. این مشکلات می‌توانند باعث کاهش کیفیت محصولات و همچنین افزایش هدررفت آن‌ها شوند. بنابراین پیشنهاد میکنیم در خرید دستگاه و ظرف از طریق تولیدکنندگان معتبر اقدام کنید، ما در استیل غرب آسیا با کمال میل پاسخگو و مشاوره شما در این زمینه هستیم.
  • اندازه بسته‌بندی. بسته‌بندی با روش مپ ، معمولا حجم تر از بسته بندی معمولی است (تا 3 برابر حجیم تر در برخی موارد است). بنابراین این مسئله میتواند در حمل و انبارش، تولیدکنندگان را با چالش مواجه کند.
  • تنوع محصولات. این روش برای برخی از محصولات به خوبی کارایی دارد، اما برای برخی دیگر کارایی ندارد. بنابراین تنوع محصولات برای این نوع از بسته بندی محدودیت دارد.
  • طول عمر بسته بندی. طبیعتا طول عمر این نوع از بسته بندی در مقایسه با محصولاتی که فریز شده اند و منجمد هستند پایین تر است و برای بسته بندی با روش مپ این مورد را هم باید در نظر بگیرد.

 

دلیل استفاده از بسته بندی با اتمسفر تغییر یافته در صنایع غذایی چیست؟

دلیل استفاده از بسته بندی

 

این روش بسته‌بندی مورد توجه تولیدکنندگان صنایع غذایی است چراکه هدف اصلی مپ ، افزایش عمر مفید و کاهش هدررفت محصولات غذایی است و از سویی دیگر به بهبود سلامت مصرف کننده کمک میکند. در ادامه به برخی از اهداف اصلی بسته‌بندی با اتمسفر تغییر یافته در صنعت غذا اشاره می‌کنیم:

افزایش مدت عمر محصول. یکی از اهداف این روش، افزایش طول عمر محصولات غذایی است. با استفاده از این روش، می‌توان محصولات را برای مدت طولانی‌تری نگهداری کرد و از هدررفت آن‌ها جلوگیری نمود.

حفظ کیفیت محصول. با استفاده از بسته‌بندی مپ، می‌توان کیفیت محصولات را در طی مدت نگهداری حفظ کرد. این روش به محصول اجازه می‌دهد تا در شرایط ایده‌آل و به صورت تازه به دست مصرف‌کننده برسد و ارزش غذایی آن در حداکثرترین حالت خود باشد. با کاهش تماس محصولات با هوا، می‌توان مانع از اکسیداسیون و کاهش ارزش غذایی آن‌ها شد.

جذب مشتری. محصولات بسته‌بندی شده با این روش در شرایط تازه و عالی به دست مصرف‌کننده می‌رسند و ویژگی‌های ظاهری آنها حفظ میشود. به عنوان مثال، این روش مانع از تغییر رنگ و طعم محصولات شده و همچنین در برابر خشک شدن و کم شدن فشار داخل بسته نیز مقاوم هستند، در نتیجه مشتریان بیشتری را جذب می‌کنند. از سویی دیگر روش مپ باعث می‌شود مشتریان به شرکت شما و محصولاتی که تولید می‌کنید اعتماد کنند.

افزایش سودآوری. با استفاده از بسته‌بندی با اتمسفر تغییر یافته، می‌توان هدررفت محصولات را کاهش داده و در نتیجه سودآوری شرکت را افزایش داد.

کاهش ریسک آلودگی میکروبی. با استفاده از این نوع از بسته‌بندی، ریسک آلودگی میکروبی محصولات غذایی کاهش می‌یابد. در واقع با ایجاد اتمسفر مناسب داخل بسته، می‌توان از رشد میکرو ارگانیسم ها جلوگیری کرد.

 

بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده در ایران به چه شکل انجام میشود؟

استفاده از این روش در ایران در حال رشد است ولی هنوز فراگیر نشده و در مراحل اولیه است. عموما شرکت ها از بسته بندی های وکیوم استفاده میکنند، اما با توجه به اینکه روش اتمسفر اصلاح شده به عنوان یک روش موثر برای حفظ کیفیت و تازگی محصولات غذایی معرفی شده است، در سال های اخیر این روش در ایران نیز مورد توجه شرکت‌های تولیدکننده قرار گرفته است و در صنایع غذایی مختلفی مانند میوه و سبزیجات، گوشت، ماهی و محصولات لبنی در حال استفاده میباشد.

این روش بسته بندی به نوعی ارزش افزوده برای محصول ایجاد میکند، از این رو برای شرکت های ایرانی فرصت مناسبی است که با فناوری های روز دنیا بسته بندی خود را انجام دهند. ما در شرکت استیل غرب آسیا میتوانیم بهترین نوع دستگاه مناسب برای کسب و کارتان را پیشنهاد دهیم، برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

بسته بندی با اتمسفر تغییر یافته برای مواد غذایی دریایی

بسته بندی با اتمسفر تغییر یافته به دلیل مزایای زیاد، در صنایع مربوط به مواد غذایی دریایی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد غذایی دریایی مانند ماهی، میگو، صدف‌ها و غیره نیاز به بسته بندی ویژه و حفظ تازگی دارند تا در شرایط بهینه نگهداری شده تا به مصرف‌کننده برسند. با توجه به اینکه مواد غذایی دریایی سریعاً فاسد می‌شوند و باید در دمای بسیار پایین نگهداری شوند، استفاده از بسته بندی با اتمسفر تغییر یافته به عنوان یکی از راه‌حل‌های مناسب برای حفظ تازگی و افزایش عمر مفید آنها مطرح شده است.

در بسته بندی محصولات دریایی با روش مپ ، از گاز نیتروژن و دی اکسیدکربن به عنوان گاز بهینه استفاده می‌شود. گاز نیتروژن به دلیل خواص حفاظتی‌اش از تمامیت و کیفیت مواد غذایی حمایت می‌کند و همچنین با کاهش سطح اکسیژن در بسته، فرآیند اکسیداسیون و خرابی مواد غذایی را کنترل می‌کند.

برای مثال در بسته بندی ماهی، ابتدا آن را در ظرف قرار داده و سپس گازهای مختلفی مثل اکسیژن، دی اکسید کربن و نیتروژن به آن اضافه می‌شود. این گازها، بسته بندی را از هوا جدا کرده و فرآیند اکسایش را کاهش می‌دهند که فساد ماهی را به تاخیر میاندازد. همچنین، این گازها در تنظیم فعالیت‌های آنزیمی و باکتریایی در ماهی نیز مؤثر هستند و به همین دلیل می‌توان ماهی را تا چند هفته نگه داشت.

 

گازهای بكار رفته در بسته بندی با اتمسفر تغییر یافته کدام اند؟

انواع گازهای به کار برده شده

 

معمولاً از گازهای زیر برای استفاده در بسته بندی های مپ استفاده میشود. این عنصر رنگ قرمز گوشت را حفظ میکند.

  • اکسیژن(O2) : اکسیژن معمولاً برای انواع غذاهای تازه و قطعات گوشت استفاده می شود.
  • دی اکسید کربن (CO2): دی اکسید کربن معمولاً برای بسته بندی محصولات نانوایی و سبزیجات استفاده می شود و از تولید و گسترش کپک و باکتری جلوگیری میکند.
  • نیتروژن (N2): نیتروژن یک گاز بی اثر، بی بو‌، بی طعم است و واکنش خیلی پایینی دارد که از تنفس و فعالیت های آنزیمی محصول جلوگیری میکند. معمولاً از نیتروژن برای انواع غذاهای آماده و آجیل، خشکبار و قهوه استفاده می شود.
  • آرگون (Ar): گاز آرگون نیز به مانند نیتروژن، بی رنگ، بی مزه و بی بو است، از این گاز برای از بین بردن آنزیم های خاص استفاده میشود.
  • هیدروژن و هلیوم: این گازها اثر خاصی بر روی محصول ندارند و عموما برای نشت یابی گازهای دیگر از بسته بندی استفاده میشوند.

ترکیبی از این گازها می تواند برای بسته بندی محصولات غذایی استفاده شود تا ماندگاری، کیفیت و ارزش غذایی محصولات را حفظ کند.

نمونه هایی از مخلوط های گاز MAP برای محصولات مختلف

این مخلوط های گازی فقط نمونه هایی هستند. اکثر اصطلاحات یک گروه کامل از محصولات را توصیف می کنند، بنابراین مخلوط گازها ساده سازی شده است ومخلوط گاز محصولات خاص ممکن است متفاوت باشد.

نوع ماده غذایی

اکسیژن (%)

دی اکسید کربن (%)

نیتروژن (%)

گوشت قرمز

70

30

مرغ

20

30

50

ماهی

60

40

پنیر سخت

100

پنیر نرم

30

70

نان

50

50

پاستای  تازه

50

50

میوه ها و سبزیجات

5

5

90

سالاد آماده

20

30

50

قهوه

100

غذا و نوشیدنی های مایع

100

نوشیدنی های گازدار

100

 

چه محصولاتی از بسته‌بندی اتمسفر اصلاح‌شده استفاده می کنند؟

محصولاتی که میتوان بسته بندی کرد

 

بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح‌شده برای انواع محصولات غذایی استفاده می‌شود، اما در برخی موارد معمول‌تر است که در ادامه آورده شده اند.

محصولات گوشتی. بسته‌بندی مپ برای گوشت قرمز، گوشت مرغ و سایر گوشت‌ها استفاده می‌شود.

ماهی و محصولات دریایی. این روش برای بسته‌بندی ماهی‌، میگو، صدف و دیگر محصولات دریایی به کار می‌رود.

میوه‌ها و سبزیجات. انواع میوه‌ها، سبزیجات و سالادهای آماده به‌صورت بسته‌بندی شده با اتمسفر اصلاح‌شده عرضه می‌شوند.

محصولات نانوایی. نان و سایر محصولات نانوایی که نیاز به بسته‌بندی خاص دارند.

قندی و شیرینی. شیرینی‌ها، کیک‌ها، بیسکوییت‌ها و دیگر محصولات شیرین نیز میتوانند از این نوع استفاده کنند.

محصولات خشک خوراکی. بسته‌بندی مپ برای آجیل، خشکبار و قهوه به کار می‌رود.

 

بسته بندی با روش اتمسفر کنترل شده (CAP) و تفاوت با روش MAP

روش بسته بندی با اتمسفر کنترل شده (Controlled Atmospheric Packaging) یا کپ به مانند روش مپ است با یک تفاوت که در ادامه به آن میپردازیم. در روش مپ هم به مانند روش مپ داخل بسته با مخلوطی از گاز پرمیشود و بعد از آن بسته بندی میشود، اما نوع فیلم در این روش تفاوت دارد و تنفس پذیر است و قابلیت انتقال گاز را دارد و یا اینکه داخل بسته جاذب هایی را قرار میدهندکه غلظت برخی از گازها را کنترل کند. بنابراین میزان گاز داخل بسته بندی در طول عمر محصول بسته بندی شده تغییر میکند و توسط تنفس طبیعی محصول کنترل میشود، چیزی که در روش مپ وجود ندارد.

تفاوت روش کپ و مپ کنترل  تغییرات در حین طول عمر (ماندگاری) محصول است. زیرا با استفاه از روش مپ نمی توان اتفاقی که بعد از بسته بندی برای محصول می افتد و یا همان تنفس محصول را کنترل کرد. اما در روش کپ این تغییرات با تغییر 3 گاز انجام می شود تا بهترین ترکیب گاز نگهدارنده را در بسته بندی داشته باشیم.

 

بسته بندی به روش اتمسفر اصلاح شده با دستگاه‌های استیل غرب آسیا

تکنولوژی اتمسفر اصلاح‌شده دستگاه سیل وکیوم اتوماتیک می‌تواند با تغییر ترکیب طبیعی هوای داخل بسته‌بندی سبب افزایش ماندگاری و کیفیت محصول شود. در این تکنولوژی با توجه به ترکیب ماده غذایی موجود در بسته‌بندی، درصد گازهای O2، CO2 و N2 به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که ماندگاری محصول به‌صورت چشم‌گیری افزایش پیدا کند.

این تکنولوژی در دستگاه‌های تولیدی مجموعه دانش‌بنیان استیل غرب آسیا به‌صورت کاملاً تخصصی استفاده می‌شود و از مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه‌های وکیوم این شرکت می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

منابع:

FDA

FDAFiles

food.unl.edu


پکن پک
پکن پک

استیل غرب آسیا با پشتوانه بیش از ۲۲ سال تجربه در صنعت ماشین آلات بسته بندی، به صورت تخصصی در حوزه طراحی و ساخت انواع ماشین آلات بسته بندی تری سیلر فعال می باشد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
برای درخواست مشاوره فرم زیر را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×
02833889000
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

پاسخ گویی سریع

02833889000
موفق
عملیات با موفقیت انجام شد
خطا
شما قبلا ثبت نام کرده اید