دستگاه بسته‌بندی باقلوا - قیمت و خرید انواع دستگاه

دستگاه بسته‌بندی باقلوا - قیمت و خرید انواع دستگاه

مدت مطالعه: دقیقه
۰۷ فروردین ۱۴۰۲
0

دستگاه بسته‌بندی باقلوا انواع مختلفی دارد که کاربد آنها با توجه به نیاز شما متفاوت است. برای مثال دستگاه تری سیلر نیمه‌اتوماتیک، دستگاه دیگری است که برای بسته‌بندی باقلوا استفاده می‌شود. روند کار این دستگاه مشابه دستگاه تری سیلر اتوماتیک است و تفاوت آن در انجام برخی از مراحل به‌صورت دستی و توسط اپراتور است.

باقلوا محصولی سنتی و شیرین بوده که در منطقه مدیترانه بسیار محبوب است. این محصول سرشار از چربی و آجیل است و قرار گرفتن آن درمعرض اکسیژن باعث تغییر کیفیت و از بین رفتن یکپارچگی آن می‌شود. بنابراین بسته‌بندی آن در ظروف مناسب برای حفظ تازگی و طراوت آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

یکی از شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های بسته‌بندی باقلوا، شرکت استیل غرب آسیا است. این شرکت سال‌هاست به تولید دستگاه‌های بسته‌بندی مشغول بوده و یکی از شرکت‌های معتبر و فعال در این زمینه است. در این مطلب به معرفی دستگاه‌های تولیدی این شرکت و روند کار آن‌ها می‌پردازیم.

 

بسته‌بندی باقلوا

باقلوا یکی از شیرینی‌های سنتی و لذیذ ایران است که ظاهر جذاب، براق و خوش‌طعم آن توجه مصرف‌کنندگان را به خود جلب می‌کند. طراحی بسته‌بندی مهم‌ترین مؤلفه در ترغیب مشتریان به خرید باقلوا در میان انواع شیرینی‌های مختلف در قنادی است. هر چه بسته‌بندی کیفیت و تازگی محصول را بیشتر نشان دهد، احتمال خرید آن بیشتر می‌شود. اما چه نوع بسته‌بندی‌ای برای باقلوا بهتر است؟ یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر شیرینی مخصوصاً دسری سنتی مانند باقلوا تازگی آن است. در نتیجه باقلوا باید در ظروفی نگهداری شود که کمتر درمعرض هوا قرار گیرد تا از خشک شدن آن جلوگیری شود و ماندگاری آن افزایش یابد.

 

بسته‌بندی باقلوا

 

ویژگی‌های بسته‌بندی خوب باقلوا

ویژگی‌های بسته‌بندی خوب باقلوا در ادامه ذکر شده‌اند:

  • بسته‌بندی با جذابیت بصری برای جذب مشتری بیشتر
  • بسته‌بندی محکم و بادوام برای جلوگیری از آسیب در هنگام حمل‌و‌نقل
  • راحت باز شدن بسته‌بندی
  • افزایش ماندگاری محصول با بسته بندی مناسب
  • کیفیت چاپ فوق‌العاده و عدم واکنش مواد چاپ با باقلوا
  • مواد بسته‌بندی دوستدار محیط ‌زیست و قابل بازیافت
  • بسته‌بندی با قابلیت نگهداری و حمل‌ونقل آسان
  • ذکر اطلاعات غذایی مربوط به باقلوا بر روی بسته‌بندی

 

مواد مورداستفاده در بسته‌بندی باقلوا

مواد مورداستفاده در بسته‌بندی باقلوا شامل موارد زیر هستند:

  • قوطی‌های فلزی
  • ظروف پلاستیکی با جنس UPVC/PE، HDPE و EPS/EVOH/PE
  • فیلم‌های مورداستفاده برای درب با جنس PET/PVdC/PE، PA/PVdC/PE، PC/EVOH/EVA، MPET، MOPP و OPP/PVdC

 

روش‌های بسته‌بندی باقلوا

در طول بسته‌بندی باقلوا از دو تکنیک وکیوم و اتمسفر اصلاح‌شده برای افزایش ماندگاری و تازگی این محصول استفاده می‌شود که در ادامه به توضیح این روش‌های بسته‌بندی می‌پردازیم:

 

بسته بندی باقلوا

 

روش بسته‌بندی وکیوم

بسته‌بندی وکیوم یکی از مهم‌ترین فناوری‌ها در بسته‌بندی و نگهداری مواد غذایی است. این روش بسته‌بندی برای خارج کردن هوا از بسته‌ها قبل از آب‌بندی (سیل) ظروف استفاده می‌شود. شرکت‌های بسته‌بندی از این روش برای افزایش ماندگاری محصولات غذایی مانند فرآورده‌های گوشتی، غذاهای دریایی، پنیر، آجیل، ترشیجات، تنقلات، سبزیجات و میوه‌ها استفاده می‌کنند. بسته‌بندی وکیوم برای بسته‌بندی باقلوا در ظروف پلاستیکی نیز استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از بسته‌بندی وکیوم برای بسته‌بندی باقلوا عبارت‌اند از:

  • عمر مفید بسیاری از محصولات غذایی را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.
  • اکسیژن را از ظرف خارج می‌کند و مانع از رشد باکتری‌های هوازی (قارچ، ساکارومایسس و ...) می‌شود.
  • سرعت اکسیداسیون مواد غذایی را کاهش می‌دهد و رنگ و طعم اصلی را حفظ می‌کند.
  • مانع از خشک شدن مواد غذایی تازه می‌شود.
  • مانع از سرما سوختگی (هنگامی که مواد غذایی خوب بسته‌بندی نشده باشند و رطوبت سطح آن‌ها در تماس با هوای خشک درون فریزر خارج شده و لکه‌های سفیدی روی آن‌ها ایجاد ‌شود) می‌شود.
  • از آسیب حشرات جلوگیری می‌کند.

روش بسته‌بندی اتمسفر اصلاح‌شده (MAP)

یکی از روش‌های بسته‌بندی باقلوا، استفاده از اتمسفر اصلاح‌شده است. در این روش، فضای داخلی بسته‌بندی دچار تغییر یا اصلاح شده تا محافظت بهتری از محصول غذایی ارائه شود. مواد غذایی ممکن است تحت فرایندهای طبیعی دچار فساد شوند و مقصر اصلی این تخریب میکروارگانیسم‌ها، واکنش‌های آنزیمی و اکسیداسیون هستند. روش اتمسفر اصلاح‌شده با تنظیم گازهایی خاص باعث می‌شود محیط داخلی بسته‌بندی تغییر کرده و فعالیت عوامل فسادزا کمتر شود. مزایای استفاده از اتمسفر اصلاح‌شده برای بسته‌بندی باقلوا شامل موارد زیر هستند:

  • افزایش ماندگاری محصول. روش اتمسفر اصلاح‌شده عمر مفید محصول را افزایش می‌دهد؛ زیرا رشد میکروبی با کنترل دقیق مخلوط این گازها در داخل بسته‌بندی محدود می‌شود. رشد کپک یکی از نگرانی‌های اولیه فساد برای محصولات پخته‌شده است. با بهینه‌سازی مخلوط گاز، روش اتمسفر اصلاح‌شده می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی از تشکیل کپک‌ها جلوگیری کند و عمر مفید محصول را افزایش دهد.
  • حفظ طعم، بافت و طراوت. فراتر از ماندگاری، بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح‌شده نقش اساسی در حفظ کیفیت ذاتی غذا دارد. این روش با متوقف یا کند کردن فرایندهای تخریب، باعث می‌شود اجزای خوش‌طعم غذا، به‌ویژه ترکیبات فرار، مدت طولانی‌تری دست‌نخورده باقی بمانند. برای بسیاری از مواد غذایی، بافت به اندازه طعم حیاتی است. روش اتمسفر اصلاح‌شده تضمین می‌کند که محصولات همان‌طور که در نظر گرفته شده ترد یا نرم بمانند. برخی از مواد مغذی، به‌ویژه برخی ویتامین‌ها، به اکسیداسیون و فعالیت میکروبی حساس هستند. این روش بسته‌بندی با کند کردن این فرایندها به حفظ مشخصات غذایی باقلوا کمک می‌کند. طعم محصولات پخته‌شده می‌تواند در طول زمان (به‌خصوص در حضور اکسیژن) بدتر شود یا تغییر کند. در طول بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح‌شده با کاهش یا حذف اکسیژن، طعم مواد غذایی تا حد امکان دستخوش تغییر نمی‌شود. به‌علاوه این روش بسته‌بندی باعث ثبات رطوبت و حفظ بافت موردنظر محصول می‌شود.
  • کاهش ضایعات. افزایش عمر محصولات خوراکی پخته‌شده به این معنی است که مواد غذایی کمتری در سطل زباله وجود خواهد داشت. محصولاتی که قبل از تاریخ مورد انتظارشان کهنه یا خراب می‌شوند، اغلب باعث نارضایتی مشتریان می‌شوند. روش اتمسفر اصلاح‌شده باعث حفظ طراوت محصول، کاهش ضایعات و افزایش رضایت مشتریان می‌شود.

انواع مختلف دستگاه‌های بسته‌بندی باقلوا

شرکت استیل غرب آسیا یکی از شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های بسته‌بندی باقلوا است که به تولید دستگاه‌هایی با سایزها، طرح‌ها و کارایی‌های مختلف می‌پردازد. در ادامه به معرفی دستگاه‌های بسته‌بندی باقلوا و روند کار آن‌ها می‌پردازیم:

 

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر اتوماتیک

دستگاه‌های بسته‌بندی تری سیلر اتوماتیک برای تخلیه هوای اطراف کالاهای فاسدشدنی مانند محصولات غذایی همچون ترشی، گوشت، مرغ، ماهی و ... استفاده می‌شوند تا ماندگاری آن‌ها افزایش یابد. دستگاه اتوماتیک می‌تواند فرایندهای اندازه‌گیری، پر کردن، وکیوم، سیل و چاپ اطلاعات محصول را به‌طور خودکار انجام دهد. عملکرد این دستگاه بسته‌بندی در طول بسته‌بندی باقلوا به‌صورت زیر می‌باشد:

 

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر اتوماتیک

 

  • ظرف‌های از پیش ساخته‌شده ‌به‌صورت اتوماتیک یا دستی بر روی دستگاه قرار می‌گیرند و باقلوا به‌صورت دستی به داخل آن‌ها بارگذاری می‌شود.
  • سپس ظرف‌های حاوی محصول به داخل قالب دستگاه هدایت شده و بسته‌بندی به‌صورت معمولی و یا با بهره‌‌گیری از روش بسته‌بندی به روش اتمسفر اصلاح‌شده یا وکیوم انجام می‌شود. در این قسمت فیلم بر روی ظرف دوخت می‌شود.
  • پس از این قسمت، ظروف بسته‌بندی‌شده می‌توانند به زیر جت پرینتر (تاریخ‌زن) و یا برچسب‌زن هدایت شوند و پس از انجام مراحل ذکرشده، در انتها بر روی میز گردان تجمع پیدا نمایند.

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر نیمه‌اتوماتیک

 

دستگاه تری سیلر نیمه‌اتوماتیک، دستگاه دیگری است که برای بسته‌بندی باقلوا استفاده می‌شود. روند کار این دستگاه مشابه دستگاه تری سیلر اتوماتیک است و تفاوت آن در انجام برخی از مراحل به‌صورت دستی و توسط اپراتور است. روش کار دستگاه بسته‌بندی تری‌ سیلر نیمه‌اتوماتیک به صورت زیر است:

پس‌ازآنکه اپراتور ظروف پرشده از محصول را بر روی قالب دستگاه قرار می‌دهد، میز را 180 درجه می‌چرخاند. پس از فشردن کلیدها توسط اپراتور، دستگاه شروع به‌ کار می‌کند.

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر نیمه‌اتوماتیک باقلوا

 

دستگاه بسته‌بندی وکیوم چمبر

دستگاه بسته بندى وکیوم چمبر (وکیوم کابینى)، جهت بسته‌بندى انواع محصولات غذایى در ظروف پلاستیکى مورداستفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه قابلیت بسته‌بندی محصولات با روش وکیوم و اتمسفر اصلاح‌شده را دارد. در طول بسته‌بندی، ظروف توسط اپراتور پر شده و پس از وزن‌گیری، داخل دستگاه قرار داده می‌شوند. فرایند بسته‌بندی انجام می‌شود و پس از وکیوم، اپراتور ظروف را از دستگاه خارج می‌کند.

 

دستگاه بسته‌بندی ترموفرمینگ

دستگاه‌ بسته‌بندی ترموفرمینگ یکی دیگر از دستگاه‌های تولیدی توسط شرکت استیل غرب آسیا است. دستگاه ترموفرمینگ می‌تواند محصولات را در داخل ظروف پلاستیکی بسته‌بندی کند و تفاوت این دستگاه با دستگاه‌های تری سیلر (سیل وکیوم) در این است که ترموفرمینگ ظرف را هم می‌سازد. فیلم در دستگاه قرار می‌گیرد و سپس توسط قالب فرم، فرم‌دهی می‌شود. در قسمت بعد بسته‌بندی شکل می‌گیرد و درنهایت در قالب آخر برش ظروف انجام می‌شود. این دستگاه می‌تواند مجهز به انواع پرکن‌ها باشد. بعد از پر شدن محصول به داخل ظروف، آن‌ها به قالب سیل هدایت می‌شوند و درصورت نیاز، وکیوم و تزریق گاز صورت می‌گیرد. پس از این مرحله از کار، فیلم بر روی ظرف دوخت می‌گردد و در مرحله بعدی برش می‌خورد و از دستگاه خارج می‌شود. در نهایت محصولات به قسمت جت پرینتر و میز ترافیک هدایت می‌شوند.

 

دستگاه بسته‌بندی سیل رومیزی

دستگاه بسته‌بندی سیل رومیزی برای بسته‌بندی انواع محصولات در ظروف پلاستیکی کاربرد دارد. این دستگاه به‌خاطر ابعاد کوچک در فروشگاه‌ها،‌ کارگاه‌ها و مصارف خانگی استفاده می‌شود. کار با این دستگاه به‌طور کامل توسط اپراتور انجام می‌شود. اپراتور باقلوا را داخل ظروف می‌گذارد و با استفاده از دستگاه فرایند سلفون‌کشی بر روی بسته‌بندی را انجام می‌دهد.

 

خرید بهترین دستگاه بسته‌بندی باقلوا از شرکت استیل غرب آسیا

در هنگام راه‌اندازی خط تولید و بسته‌بندی محصولی خاص، ابتدا باید به بررسی و تحقیق درخصوص آن محصول و ویژگی‌های شرکت خود بپردازید. درواقع خرید یک دستگاه از اهمیت زیادی برخوردار است؛‌ زیرا دستگاهی نامناسب با قیمت بالا علاوه بر تحمیل فشار اقتصادی بر شرکت، نیازهای شما را برآورده نمی‌کند و چه بسا باعث کاهش و افت کیفیت محصولات می‌شود. بنابراین اولین قدم، تحقیق درمورد نیازهای اصلی شرکت ازجمله حجم تولید، سرعت و دقت تولید محصولات، بودجه اختصاص‌داده‌شده، روش بسته‌بندی مناسب (روش وکیوم یا اتمسفر اصلاح‌شده)، اتوماتیک یا دستی بودن دستگاه، ‌تجهیزات جانبی موردنیاز و ... است. پس از تعیین نیازهای شرکت می‌توانید سایز، نوع و کارایی دستگاه موردنظر را مشخص کنید. پیشنهاد می‌کنیم پس از تعیین این عوامل،‌ شرکتی معتبر پیدا کنید و از راهنمایی‌های کارشناسان آن برای خرید دستگاه بهره‌مند شوید. یکی از خدمات شرکت استیل غرب آسیا، ارائه مشاوره درزمینه خرید دستگاه‌های بسته‌بندی است. کارشناسان ما پس از دریافت اطلاعات شرکت شما، به برآورد قیمت دستگاه و انتخاب بهترین دستگاه متناسب با نیازهای شما می‌پردازند. آن‌ها ایده‌آل‌ترین دستگاه را به شما پیشنهاد می‌دهند. بنابراین اگر قصد راه‌اندازی خط تولید بسته‌بندی باقلوا دارید به ما مراجعه کنید و از خدمات شرکت ما بهره‌مند شوید.

 

منابع

oxopackaging.com.au

streampeak.com.sg

ifst.onlinelibrary.wiley.com

kbtfoodpack.com


پکن پک
پکن پک

استیل غرب آسیا با پشتوانه بیش از ۲۲ سال تجربه در صنعت ماشین آلات بسته بندی، به صورت تخصصی در حوزه طراحی و ساخت انواع ماشین آلات بسته بندی تری سیلر فعال می باشد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
برای درخواست مشاوره فرم زیر را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×
02833889000
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

پاسخ گویی سریع

02833889000
موفق
عملیات با موفقیت انجام شد
خطا
شما قبلا ثبت نام کرده اید