دستگاه بسته‌بندی خامه - قیمت و انواع دستگاه

دستگاه بسته‌بندی خامه - قیمت و انواع دستگاه

مدت مطالعه: دقیقه
۲۰ اسفند ۱۴۰۲
0

دستگاه بسته‌بندی خامه انواع مختلفی دارد و در طرح‌ها و سایز‌های مختلف وجود دارد، یکی از این دستگاه‌ها دستگاه بسته‌بندی ترموفرمینگ است در این دستگاه،‌ ظروف با استفاده از فیلم‌های انعطاف‌پذیر یا سخت توسط دستگاه تولید می‌شوند. سپس پرکن‌ها به پر کردن ظروف می‌پردازند و پس از پر شدن،‌ فرایند وکیوم و بسته بندی انجام می‌شود.

ازآنجایی‌که خامه به راحتی تحت تأثیر نور، رطوبت، بوی محیط و ... فاسد می‌شود، بسته‌بندی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در حال حاضر از بسته‌بندی‌های متفاوتی برای افزایش طول عمر و ماندگاری خامه استفاده می‌شود که شامل پاکت‌های کاغذی، پلاستیکی و ... هستند.

شرکت استیل غرب آسیا یکی از شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های بسته‌بندی خامه است. در این مطلب به بررسی روش‌های مختلف بسته‌بندی، دستگاه‌های بسته‌بندی و مزایای بسته‌بندی خامه می‌پردازیم.

 

بسته‌بندی خامه

بسته‌بندی تکنیکی است که برای نگهداری، محافظت و شناسایی یک محصول استفاده می‌شود و حمل، توزیع و تحویل ایمن محصول به مصرف‌کنندگان را تسهیل می‌کند. بنابراین، بسته‌بندی کمک قابل توجهی به بازاریابی و فروش یک محصول می‌کند. الزامات بسته‌بندی محصولات مختلف جهت حفظ کیفیت طبیعی آن‌ها، متفاوت هستند. به‌عنوان مثال، شیر و خامه بدون چربی نیاز به موادی با ویژگی‌های متفاوتی دارند. شیر بدون چربی به موادی برای نفوذناپذیری در برابر نور نیاز ندارد اما مواد مورداستفاده در بسته‌بندی خامه یا سایر محصولات غنی از چربی باید در برابر نور نفوذناپذیر باشند. درنتیجه، تعداد زیادی از مواد بسته‌بندی مانند پلیمرها (پلیمر تک‌لایه، پلیمر چندلایه)، فویل‌های فلزی، قوطی‌های فلزی، بطری‌های شیشه‌ای و ... برای پاسخگویی به نیازهای محصولات مختلف ساخته‌ شده‌اند.

 

خامه در ظرف بسته بندی

 

الزامات بسته‌بندی خامه

خامه به‌دلیل درصد بالای چربی (معمولاً 80-18 درصد) بسیار مستعد فساد است. بنابراین نیاز به حفاظت دارد.

  • وجود نور ممکن است باعث اکسیداسیون خودکار چربی شیر و ایجاد طعمی مانند ترشیدگی در خامه شود. خامه هموژنیزه نسبت به خامه غیرهموژنیزه بیشتر مستعد فساد در اثر نور است.
  • از طرف دیگر خامه ممکن است بوهای محیط بیرون مانند گازها، رطوبت یا چربی را جذب کند و طعم نامطبوعی به دست آورد.
  • خامه به محافظت در برابر نور، گازها، جذب بوی محیط بیرون، چربی و افزایش یا کاهش رطوبت نیاز دارد. درواقع جذب بو، چربی و رطوبت باعث افت کیفیت خامه می‌شود. بنابراین، مواد بسته‌بندی خامه باید در برابر همه این عوامل نفوذناپذیر باشند.
  • علاوه بر این، مواد بسته‌بندی باید دارای استحکام مکانیکی کافی، استحکام در برابر پارگی، مقاومت در برابر ترکیدگی و استحکام در برابر رطوبت داشته باشند تا از خطرات مکانیکی در حین ذخیره‌سازی جلوگیری کنند.
  • مواد بسته‌بندی نباید هیچ ماده سمی‌ای تولید کنند یا طعم یا رنگ خود را به محصول انتقال دهند. قوطی‌های فلزی، ظروف یا بطری‌های شیشه‌ای رنگی، ظروف پلاستیکی حاوی یک یا چندلایه نایلون، ظروف ساخته‌شده از مواد چندلایه که یک لایه آن از فویل آلومینیومی یا مواد مشابه تشکیل شده است، بسیار رایج هستند و اکثر الزامات موردنظر برای بسته‌بندی خامه را برآورده می‌کنند.

بنابراین، خامه به مواد بسته‌بندی خاصی نیاز دارد که از آن در برابر همه عواملی که باعث فساد می‌شوند، محافظت ‌کنند.

خامه با نان تست و عسل

 

مواد بسته‌بندی خامه

به‌طور سنتی، خامه تازه در قوطی‌های فلزی، بطری‌ها/ شیشه‌ها، کارتن‌های مقوایی و غیره بسته‌بندی می‌شد. کارتن‌های مقوایی تمایل به جذب رطوبت دارند و در طول نگهداری در دمای یخچال آسیب می‌بینند. در حال حاضر مواد بسته‌بندی متفاوتی با ویژگی‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. این مواد بسته‌بندی عبارت‌اند از:

  • لیوان‌های پلاستیکی با درپوش فویل آلومینیومی
  • لیوان‌های پلی استایرن با درپوش فویل آلومینیوم که به روش سیل حرارتی بسته‌بندی شده‌اند
  • بسته‌های کاغذی با روکش پلاستیکی
  • قوطی‌های فولادی قلع اندود شده
  • ظروف شیشه‌ای مات
  • بسته‌های کیسه‌ای ساخته‌شده از ورقه‌های پلاستیکی متالایز
  • ظروف پلی اتیلن، پلی استایرن، پلی پروپیلن و پلی وینیلیدین کلراید تولید شده به روش اکستروژن

بسته بندی پلاستیکی خامه 

بسته بندی شیشه ای خامه

بسته بندی کاغذی خامه

مزایای بسته‌بندی خامه

بسته‌بندی خامه مزایای زیادی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

 

حفظ طعم و کیفیت

بسته‌بندی مناسب از جذب بوهای محیط اطراف جلوگیری کرده و از قرار گرفتن درمعرض هوا، رطوبت یا سایر عناصری که می‌توانند طعم خامه را تغییر دهند، جلوگیری می‌کند. اکسیژن یکی از عوامل اصلی بدتر شدن طعم است. قرار گرفتن طولانی‌مدت درمعرض هوا می‌تواند باعث شود خامه طعم بدی پیدا کند و کهنه شود. بسته‌بندی خوب، تماس با اکسیژن را به حداقل می‌رساند و طعم اصلی خامه را حفظ می‌کند.

 

حفاظت در برابر فساد

یکی از دلایل اصلی بسته‌بندی خامه، محافظت از آن در برابر آلودگی، فساد یا تخریب است. این اثرات ممکن است به‌دلیل تغییرات شیمیایی، آسیب فیزیکی یا آسیب بیولوژیکی رخ دهند. خامه به تغییرات دما، نور، رطوبت و تأثیر فیزیکی حساس است. بسته‌بندی خوب به محافظت از آن در برابر این عناصر کمک می‌کند و اطمینان می‌دهد محصول در شرایط خوبی به مقصد می‌رسد. همچنین از ورود رطوبت به داخل بسته‌بندی جلوگیری کرده و طعم، بافت و ظاهر خامه را حفظ می‌کند.

 

حمل راحت

پس از بسته‌بندی محصولات، محصول نهایی به‌راحتی قابل حمل و دسترسی است. همچنین بسته‌بندی باعث دید بهتر و اطمینان بیشتر به محصول می‌شود. به‌علاوه بسته‌بندی مانع از آسیب فیزیکی به محصول در حین حمل می‌شود.

 

ذکر اطلاعات محصول

مواد بسته‌بندی ممکن است حاوی اطلاعات حیاتی‌ای باشند که مصرف‌کننده را هدایت می‌کنند. چنین اطلاعاتی شامل مواد تشکیل‌دهنده، اندازه‌، وزن،‌ مواد افزودنی، ساخت، قیمت و تاریخ انقضا هستند.

 

بازاریابی بیشتر

فرایند بسته‌بندی خامه به تبلیغات محصولات کمک می‌کند. به‌علاوه بسته‌بندی از منافع مصرف‌کننده محافظت می‌کند و باعث می‌شود خامه ظاهری جذاب‌تر برای مصرف‌کننده داشته باشد.

 

روش‌های بسته‌بندی خامه

در بسته‌بندی خامه از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

 

بسته‌بندی اتمسفر اصلاح‌شده (MAP)

بسته‌بندی اتمسفر اصلاح‌شده تکنیکی است که برای افزایش ماندگاری مواد غذایی تازه مانند گوشت، ماهی و میوه‌های خردشده،‌ لبنیات و همچنین انواع محصولات نانوایی، میان وعده‌ها و سایر غذاهای خشک استفاده می‌شود. در این روش بسته‌بندی هوا در بسته‌بندی با ترکیب گازی جایگزین می‌شود که رشد میکروبی را به تأخیر می‌اندازد و زوال شیمیایی غذا را کاهش می‌دهد. در طول بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح‌شده محیط گازی در نتیجه تنفس (اتمسفر اصلاح‌شده غیرفعال) یا با افزودن یا حذف گازها از بسته‌بندی مواد غذایی (اتمسفر اصلاح‌شده فعال) دچار تغییر می‌شود تا سطح گازهای O2 و CO2 را دستکاری کند.

سه گاز اصلی مورد استفاده در روش اتمسفر اصلاح‌شده عبارت‌اند از اکسیژن، نیتروژن و دی اکسید کربن. انتخاب گاز کاملاً به محصول غذایی بسته‌بندی‌شده بستگی دارد. این گازها که به‌صورت جداگانه یا ترکیبی استفاده می‌شوند، معمولاً برای متعادل کردن طول عمر مفید با خواص ارگانولپتیک بهینه غذا استفاده می‌شوند. استفاده آزمایشی از مونوکسید کربن (CO) و دی اکسید گوگرد (SO2) نیز گزارش شده است. ترکیب دقیق گاز مورداستفاده کاملاً به نوع غذای بسته‌بندی‌شده و فرایند بیولوژیکی تحت کنترل بستگی دارد. بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح‌شده معمولاً در ترکیب با یخ‌زدگی برای افزایش ماندگاری مواد غذایی تازه و فاسدشدنی استفاده می‌شود. کاهش اکسیژن یا سطح دی اکسید کربن غنی‌شده می‌تواند تنفس و تولید اتیلن را کاهش داده، فساد و نرم شدن بافت را به تأخیر بیندازد، تغییرات ترکیبی مرتبط با رسیدگی محصول را کاهش دهد و در نتیجه باعث افزایش ماندگاری شود.

اتمسفر گازی اصلاح شده توسط روش‌های زیر وارد بسته‌بندی می‌شوند:

  1. تزریق مستقیم گازها (اغلب دی اکسید اکربن یا نیتروژن) به داخل بسته‌بندی
  2. تخلیه هوا از بسته و پر کردن گاز موردنیاز به داخل بسته‌بندی

بسته‌بندی اتمسفر اصلاح‌شده دارای اتمسفری متفاوت از هوای محیط است، اما این اتمسفر می‌تواند در طول زمان تغییر کند. درمورد محصول، اتمسفر بسته‌بندی تحت تأثیر نرخ انتقال مواد بسته‌بندی و تغییرات دمای ذخیره‌سازی قرار می‌گیرد. دماهای بالاتر منجر به نرخ تنفس بالاتر، ایجاد سطوح اکسیژن کمتر در اتمسفر بسته و غلظت بالاتر دی اکسید کربن می‌شوند. از این رو، اتمسفر داخل بسته اصلاح شده اما کنترل نمی‌شود. اکثر غذاهای بسته‌بندی به روش اتمسفر اصلاح‌شده در فیلم شفاف بسته‌بندی می‌شوند تا مشتری خرده‌فروشی بتواند غذا را مشاهده کند. یکی از پرکاربردترین فیلم‌های بسته‌بندی برای اتمسفر اصلاح‌شده پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) است.

مواد بسته‌بندی‌ای که برای اتمسفر اصلاح‌شده استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:

  • اتیلن وینیل الکل (EVOH)
  • پلی اتیلن‌ها (PE)
  • پلی آمیدها (PA)
  • پلی اتیلن ترفتالات (PET)
  • پلی پروپیلن (PP)
  • پلی استایرن (PS)
  • پلی وینیل کلراید (PVC)
  • پلی وینیلیدین کلراید (PVDC)

 

بسته‌بندی وکیوم

بسته‌بندی وکیوم،‌ جایگزینی برای کنترل یا اصلاح اتمسفر است که در آن تمام گاز موجود در بسته حذف می‌شود. این روش بسته‌بندی می‌تواند راهی بسیار مؤثر برای به تأخیر انداختن تغییرات شیمیایی مانند ایجاد ترشیدگی اکسیداتیو باشد، اما برای جلوگیری از رشد عامل بیماری‌زا، C. botulinum، که در شرایط بی‌هوازی رشد می‌کند، باید مراقب بود.

 

انواع مختلف دستگاه‌های بسته‌بندی خامه

شرکت استیل غرب آسیا یکی از شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های بسته‌بندی خامه است. این شرکت دستگاه‌هایی با سایزها، طرح‌ها و روش‌های بسته‌بندی متفاوت تولید می‌کند در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

 

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

 

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر اتوماتیک

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر اتوماتیک یکی از دستگا‌ه‌های مورداستفاده برای بسته‌بندی خامه است. دقت و سرعت بالای این دستگاه باعث می‌شود از آن برای تولید با حجم بالا استفاده شود. در طول بسته‌بندی در ابتدا ظروف یا پاکت‌های مورداستفاده به‌صورت اتوماتیک یا دستی روی دستگاه قرار می‌گیرند. سپس پرکن‌های اتوماتیک به پر کردن ظروف می‌پردازند. پس از پر شدن ظروف به وسیله نوار نقاله حرکت می‌کنند و به داخل دستگاه هدایت می‌شوند. بسته‌بندی در داخل دستگاه با کمک روش وکیوم یا اتمسفر اصلاح‌شده انجام می‌شود. در نهایت نیز لیبل‌زنی و چاپ اطلاعات بر روی پاکت‌ها انجام می‌شود و پاکت‌های بسته‌بندی‌شده بر روی میز ترافیک گرد هم جمع می‌شوند.

 

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر نیمه‌اتوماتیک

یکی دیگر از دستگاه‌های تولیدی شرکت استیل غرب آسیا، دستگاه بسته‌بندی تری سیلر نیمه‌اتوماتیک است که برای بسته‌بندی خامه استفاده می‌شود. روند کار این دستگاه مشابه دستگاه قبلی است و تفاوت آن در انجام برخی از مراحل توسط اپراتور می‌باشد.

 

دستگاه بسته‌بندی وکیوم چمبر

دستگاه بسته‌بندی وکیوم چمبر برای بسته‌بندی محصولات با حجم پایین مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این دستگاه اپراتور پاکت‌های پرشده از خامه را داخل دستگاه قرار می‌دهد و فرایند بسته‌بندی با کمک اتمسفر اصلاح‌شده یا وکیوم انجام می‌شود. در نهایت اپراتور پاکت‌ها را از دستگاه خارج می‌کند و فرایند بسته‌بندی به اتمام می‌رسد.

 

دستگاه بسته‌بندی ترموفرمینگ

یکی از دستگاه‌های بسته‌بندی تولیدی توسط شرکت استیل غرب آسیا، دستگاه بسته‌بندی ترموفرمینگ است. در طول این فرایند دستگاه ظروف را با استفاده از فیلم‌های انعطاف‌پذیر یا سخت تهیه می‌کند. سپس خامه با استفاده از پرکن‌های اتوماتیک داخل ظروف ریخته می‌شوند و فرایند بسته‌بندی با استفاده از روش وکیوم یا اتمسفر اصلاح‌شده انجام می‌شود.

 

قیمت دستگاه بسته‌بندی خامه

یکی از فاکتورهای مهم در هنگام خرید دستگاه بسته‌بندی خامه توجه به قیمت دستگاه‌های مختلف است. قیمت‌ هر دستگاهی متأثر از عوامل متفاوتی ازجمله موارد زیر است:

  • حجم و سرعت تولید دستگاه
  • سایز دستگاه سفارش داده‌شده
  • سایز ظروف مورداستفاده برای بسته‌بندی
  • روش بسته‌بندی (وکیوم، اتمسفر اصلاح‌شده و ...)
  • جنس بدنه و متریال مورداستفاده در ساخت دستگاه
  • خدمات پس از فروش ارائه‌شده توسط شرکت استیل غرب آسیا
  • فاصله محل نصب دستگاه از کارخانه استیل غرب آسیا
  • آموزش‌های ارائه‌شده برای آشنایی بیشتر با روش و تعمیرات دستگاه
  • تجهیزات جانبی سفارش‌شده توسط مشتری
  • اتوماتیک، نیمه‌اتوماتیک یا دستی بودن دستگاه و ...

بنابراین برای کسب اطلاعات درخصوص قیمت دستگاه‌های مختلف با شرکت ما تماس بگیرید و از راهنمایی‌های کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

 

خرید بهترین دستگاه بسته‌بندی خامه

اگر قصد راه‌اندازی خطوط بسته‌بندی خامه دارید، پیشنهاد می‌کنیم به شرکت استیل غرب آسیا مراجعه کنید. این شرکت معتبر سال‌هاست در حال تولید دستگاه‌های بسته‌بندی می‌باشد و درخصوص انتخاب بهترین دستگاه شما را راهنمایی می‌کند. کارشناسان این شرکت در ابتدا اطلاعاتی درمورد فاکتورهای زیر از شما می‌پرسند:

  • حجم تولید شرکت
  • سرعت و دقت تولید
  • روش بسته‌بندی مدنظر شرکت
  • بودجه اختصاص داده‌شده برای خرید دستگاه
  • محصول تولیدی
  • تجهیزات جانبی موردنظر شرکت
  • آپشن‌های مدنظر شرکت

کارشناسان ما پس از برآورد هزینه‌ها و بررسی دستگاه‌های مختلف، دستگاهی متناسب با نیازهای شرکت شما پیشنهاد می‌کنند. بنابراین اگر قصد راه‌اندازی خط تولید بسته‌بندی خامه دارید به ما مراجعه کنید و از خدمات شرکت ما بهره‌مند شوید.

 

منابع

egyankosh.ac.in

ecoursesonline.iasri.res.in

agrimoon.com


پکن پک
پکن پک

استیل غرب آسیا با پشتوانه بیش از ۲۲ سال تجربه در صنعت ماشین آلات بسته بندی، به صورت تخصصی در حوزه طراحی و ساخت انواع ماشین آلات بسته بندی تری سیلر فعال می باشد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
برای درخواست مشاوره فرم زیر را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×
02833889000
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

پاسخ گویی سریع

02833889000
موفق
عملیات با موفقیت انجام شد
خطا
شما قبلا ثبت نام کرده اید