دستگاه بسته‌بندی مربا - قیمت و انواع دستگاه

دستگاه بسته‌بندی مربا - قیمت و انواع دستگاه

مدت مطالعه: دقیقه
۲۷ اسفند ۱۴۰۲
0

دستگاه بسته‌بندی مربا انواع مختلفی دارد که با توجه به نحوه ارائه محصول در بازار وو بوودجه تعیین شده شما برای خرید این دستگاه متفاوت است برای مثال دستگاه بسته‌بندی تری سیلر اتوماتیک که با سرعت و دقت بالا به تولید حجم بالایی از محصولات می‌پردازد.

همان‌طور که می‌دانید مربا یکی از مواد غذایی اصلی در وعده صبحانه است و ماندگاری آن از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین بسته‌بندی مناسب برای افزایش طول عمر و حفظ تازگی و طراوت آن بسیار مهم است. به‌علاوه رقابت زیادی که در صنایع غذایی وجود دارد، باعث شده است جذابیت بصری در بسته‌بندی این محصول توجه تولیدکنندگان را به خود جلب کند.

شرکت استیل غرب آسیا یکی از شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های بسته‌بندی مربا است که از روش‌های بسته‌بندی مختلف برای افزایش زیبایی مربا استفاده می‌کند. در این مطلب به بررسی روش‌های مختلف بسته‌بندی، دستگاه‌های بسته‌بندی و مزایای بسته‌بندی این محصول پرطرفدار می‌پردازیم.

 

اهمیت و فواید بسته‌بندی مربا

نقش بسته‌بندی مربا در حفظ کیفیت و تازه نگه داشتن آن برای مدت طولانی اجتناب‌ناپذیر است. جدا از این، بسته‌بندی مربا فواید زیادی به همراه دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

 

ماندگاری

بسته‌بندی مربا در بطری‌ها، شیشه‌ها و ظروف مختلف، دوام آن را تضمین می‌کند و باعث می‌شود به راحتی در برابر سختی‌های ناشی از حمل‌ونقل مقاومت کند. بنابراین بسته‌بندی به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا مرباهای باکیفیت خود را بدون هیچ گونه آسیبی به دست مصرف‌کنندگان برسانند.

بسته بندی مربا توسط دستگاه سیل وکیوم و به روش اتمسفر اصلاح شده تاثیر بسزایی در افزایش زمان ماندگاری مربا و حفظ رنگ این محصول می گردد. خارج شدن اکسیژن از داخل بسته بندی منجر به جلوگیری از تیره شدن مربا و کپک زدن می گردد.

 

ظاهر بصری جذاب

بسته‌بندی مربا را می‌توان در قالب‌های مختلف و ظروف بسته‌بندی نوآورانه با رنگ‌های زیبا طراحی کرد. این امر در نهایت زیبایی و ظاهر چشم‌نواز بسته‌های مربا را افزایش می‌دهد که می‌تواند برای مشتریان جذاب باشد.

استفاده از ظروف پلاستیکی با شکل و زنگ های خاص و همچنین فیلم های پلاستیکی با جنس و طرح های منحصر فرد باعث ترقیب مشتری به خرید می گردد.

بسته بندی شیک مربا

 

افزایش فروش

با تحویل مربا در بسته‌بندی کاربردی، می‌توانید به افزایش فروش خود کمک کنید. یکی از دلیل افزایش فروش این است که مربای شما در بسته‌بندی‌های ایمن قرار دارد که بهداشت محصول شما را نشان می‌دهد و دلیل دیگر، اطلاعاتی است که درمورد مربا ارائه کرده‌اید که کیفیت تولید شما را تأیید می‌کند. این عوامل برای افزایش تقاضا برای بسته‌های مربا کافی هستند.

 

ارائه اطلاعات

بسته‌بندی مربا بهترین منبعی است که به شما فرصتی می‌دهد تا تمام اطلاعات لازم درمورد مواد تشکیل‌دهنده محصول، تاریخ انقضا، تاریخ مصرف و ارزش غذایی را به مصرف‌کنندگان منتقل کنید.

 

افزایش طول عمر

مربا ماده‌ای مایع و غنی از قند است که به راحتی می‌تواند حشرات را جذب کند و همچنین ممکن است در اثر عوامل محیطی خراب شود. بنابراین، بسته‌بندی مربا باعث می‌شود طعم، عطر و بافت آن در برابر همه عناصر خارجی دست‌نخورده باقی بماند و در نهایت ماندگاری آن افزایش یابد.

بسته بندی به روش Map مکملی جهت افزایش طول عمر مربا است.

 

اهمیت و فواید بسته‌بندی مربا

 

معیارهای بسته‌بندی مربا

بسته‌بندی‌های اولیه مربا باید دارای ویژگی‌های زیر باشند:

  • باید اجازه انتقال حرارت بسیار سریع را در هنگام گرمایش و سرمایش بدهند.
  • باید در برابر حرارت مقاوم باشند یعنی در برابر دمای بالا در حین پر کردن مربا داخل ظرف مقاومت داشته باشند.
  • باید قابلیت وکیوم شدن داشته باشند و پس از وکیوم شدن از آلودگی به رطوبت، هوا و میکروارگانیسم‌ها جلوگیری کنند.
  • برای جلوگیری از خطرات جابجایی و ذخیره‌سازی باید محکم باشند.
  • باید کیفیت محصول را حفظ کنند. یعنی بسته‌بندی نباید در یک دوره زمانی معین با محصول واکنش نشان داده و خواص آن را تغییر دهد.
  • باید در برابر نور خورشید، دمای نگهداری و رطوبت اتمسفر مقاومت داشته باشند.
  • ظروف استفاده شده باید بهداشتی و عاری از آلودگی باشند.

 

نکات مهم در بسته‌بندی مربا

بسته‌بندی نقشی کلیدی در حفظ، جابجایی و برندسازی مرباهای خوشمزه شما دارد. از این رو، چندین جنبه مرتبط با بسته‌بندی مربا باید در نظر گرفته شوند ازجمله:

 

حفظ و نگهداری

وقتی این سؤال پیش می‌آید که چگونه می‌توان کیفیت، طعم و بافت مربا را حفظ کرد، پاسخ همیشه ازطریق بسته‌بندی مؤثر مشخص می‌شود. این بدان معناست که بسته‌بندی مربا تنها محافظ انواع مربا است. علاوه بر این، استفاده از مواد بسته‌بندی مقاوم در برابر خوردگی و ضد باکتری مانند شیشه و پلاستیک، مانع بالایی در برابر رطوبت، هوا و آسیب در طول عمر مفید مربا ایجاد می‌کند.

 

راحتی

نگهداری و جابجایی مربا از دیگر جنبه‌های بسته‌بندی مربا است که شامل نوع آب‌بندی بسته‌بندی مربا می‌شود. به‌عنوان مثال، استفاده از درب‌های قابل آب‌بندی و دهانه‌های پیچ‌خورده، کارکرد راحت محصول را به مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد و آن‌ها را تشویق به خرید محصول می‌کند.

 

نام تجاری

بسته‌بندی مربا برای موفقیت کسب‌وکار شما نیز بسیار مهم است؛ زیرا شما را قادر می‌سازد تا با نمایش لوگو، اطلاعات شرکت، گواهینامه و ... در بازار به رسمیت شناخته شوید. در کنار آن، طراحی برچسب‌گذاری نوآورانه، ارائه اطلاعات دقیق و افزایش دید بسته‌بندی مربا شما بارنگ‌های زنده می‌تواند چیزهای بیشتری به محصول اضافه کند.

 

بسته بندی پایدار

افزایش آگاهی زیست‌محیطی، اهمیت بسته‌بندی‌های پایدار (بسته‌بندی سازگار با محیط‌زیست و تجدیدپذیر) را در مرحله اول قرار داده است. بنابراین، استفاده از گزینه‌های بسته‌بندی قابل استفاده مجدد، قابل بازیافت و سازگار با محیط‌زیست نه تنها می‌تواند تأثیر منفی بسته‌بندی مربا را کاهش دهد، بلکه باعث تشویق کاربرانی می‌شود که پایداری زیست محیطی را پیشنهاد می‌کنند.

 

انواع بسته‌بندی مربا

انواع مختلفی از بسته‌بندی وجود دارند که برای مربا استفاده می‌شوند. در میان آن‌ها بسته‌بندی‌های رایج به شرح زیر هستند:

 

سطل‌های پلاستیکی

سطل‌های پلاستیکی، ظروف بزرگی هستند که روی آن درپوش دارد و دارای دسته‌ نگهدارنده‌ای در طرف مقابل سطل هستند. این ظروف برای بسته‌بندی مربا به مقدار زیاد استفاده می‌شوند و قابلیت نگهداری تا یک کیلوگرم مربا را دارند.

ظروف پلاستیکی در حال حاضر به‌دلیل وزن سبک و مقاومت در برابر شکستگی در حال ورود به این بازار هستند. برای این منظور از پلی اتیلن با چگالی بالا، پلی وینیل کلراید و برخی از آکریلیک‌های جدیدتر استفاده شده است. پلی اتیلن با چگالی بالا ساختار خطی دارد. ویژگی‌های امیدوارکننده این ماده که آن را برای بسته‌بندی مربا مناسب می‌کنند شامل مقاومت در برابر رطوبت، طیف وسیعی از ترکیبات شیمیایی، دمای بالا و ویژگی‌های کششی خوب می‌باشند. بسته‌های مرباهای تک‌نفره از ظروف ساخته‌شده از پلی استایرن، پلی اتیلن، پلی پروپیلن یا پلی وینیل کلراید تهیه می‌شوند. این بسته‌ها دارای لایه‌های فویلی، فیلم‌های پلاستیکی شفاف یا فیلم‌های پلاستیکی متالایزه می‌باشند. نوع پلاستیک مورداستفاده باید قابلیت آب‌بندی حرارتی داشته باشد. بسته‌بندی‌های پلاستیکی به‌خاطر دوام بالا، محافظت در برابر رطوبت، نور و سایر آلاینده‌ها، زیبایی، سبکی و مقرون‌به‌صرفه بودن مورد توجه هستند. یکی دیگر از مزایای ظروف پلاستیکی مربا، تطبیق‌پذیری آن‌هاست. درواقع آن‌ها را می‌توان برای طیف وسیعی از محصولات، از مرباهای غلیظ گرفته تا مرباهای رقیق و آبکی، استفاده کرد. هواگیری این ظروف به حفظ تازگی و طعم محصول کمک می‌کند. علاوه بر این، ظروف پلاستیکی گزینه‌ای عالی برای برندسازی و بازاریابی هستند؛ زیرا می‌توان آن‌ها را با برچسب‌ها، آرم‌ها و طرح‌های مختلف طراحی کرد. این ظروف قابل بسته بندی توسط دستگاه سیل وکیوم و به روش اتمسفر اصلاح شده نیز می باشند.

ظروف پلاستیکی و جار

بسته بندی در ظروف پلاستیکی و انواع جار توسط دستگاه های تری سیلر بسیار مقرون به صرفه تر از بسته بندی های شیشه ای می باشد:

  • ضایعات در داخل شیشه چندین برابر افزایش پیدا می کند زیرا ممکن است در هنگام حمل و نقل و حتی در محل شرکت ظروف بشکنند و از این طریق ضایعات چندین برابر افزایش می یابد این در حالی است که در ظروف pp به هیچ عنوان این اتفاق نمی افتد.
  • ظروف شیشه ای، حمل و نقل بسیار سخت تری نسبت به ظروف پلاستیکی دارند.
  • مشتریان می توانند با استفاده از روش مپ ماندگاری این قبیل محصولات را تا چندین برابر افزایش دهند. بر روی زیبایی محصولات خود بسیار کار کنند و بازار هدف خود را فقط به بازار های داخلی محدود نکنند.
  • انواع جار شباهت زیادی به ظروف شیشه ای داشته با این تفاوت که قابل سیل شدن هستند و علاوه بر درب پیچی می توان ابتدا این ظروف را توسط دستگاه های سیل وکیوم شرکت استیل غرب آسیا به روش map بسته بندی و سیل کرد و سپس درب پیچی را روی ظرف قرار داد.

 

بسته‌های بلیستر (حبابی)

بسته‌های حبابی به بسته‌های پلاستیکی انعطاف‌پذیر و شفاف با لایه نازکی از آلومینیوم بر روی آن گفته می‌شوند. این بسته‌ها برای ارائه محصولات مختلف ازجمله مربا استفاده می‌شوند. بیشتر از بسته‌های حبابی برای مرباهای تک‌نفره در رستوران‌ها و هتل‌ها و غیره استفاده می‌شود.

 

ظروف شیشه‌ای مربا

ظروف شیشه‌ای رایج‌ترین نوع بسته‌بندی هستند که برای مربا استفاده می‌شوند. این ظروف دارای گردنی باریک و درپوشی آلومینیومی هستند که مانعی محکم در برابر رطوبت، هوا، دما و غیره ایجاد می‌کنند تا کیفیت مرباها حفظ شود.

اصولاً شیشه برای بسته‌بندی مرباها به چند دلیل بهتر از سایر مواد است. شیشه ماده‌ای است که ازنظر شیمیایی بسیار بی‌اثر است، جذابیت بصری بالایی دارد. شیشه‌ها در اندازه‌ها،‌ شکل‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند و شفافیت آن‌ها باعث می‌شود مصرف‌کننده قادر به مشاهده رنگ و بافت محصول باشد. بنابراین گزینه‌ای جذاب در قفسه‌های فروشگاه‌ها محسوب می‌شود. علاوه بر این، شیشه‌های مربا به راحتی تمیز می‌شوند و قابل‌استفاده مجدد هستند و این مسئله آن‌ها را به موادی دوست‌دار محیط‌زیست و پایدار تبدیل می‌کند. نقطه ضعف شیشه‌های مربا این است که شکستنی هستند و درصورت استفاده نادرست ممکن است خطر ایمنی ایجاد کرده و بار مرجوعی را افزایش دهند. همچنین ممکن است شیشه سنگین‌تر و گران‌تر از سایر گزینه‌های بسته‌بندی، مانند پلاستیک باشد. بااین‌حال، با افزایش آگاهی از نگرانی‌های زیست‌محیطی، بسیاری از مصرف‌کنندگان ظروف شیشه‌ای را به‌خاطر قابلیت بازیافت و پایداری به سایر گزینه‌های بسته‌بندی ترجیح می‌دهند.

 

 

بسته بندی مربا به روش مپ (Map)

از دغدغه های خط تولید مربا می توان به کپک زدگی اشاره نمود که یکی از عوامل مهم در ایجاد این عامل رعایت نکردن نکات مربوط به خط تولید مربا می باشد (ازجمله به درستی صورت نگرفتن عملیات پخت).

از دیگر نگرانی های این محصول تغییر رنگ ایجاد شده در آن بعد از تولید می باشد چرا که هم زمان با برش خوردن میوه رنگدانه های موجود در آن هم پاره می شوند و بعد از قرار گرفتن در معرض نور و اکسیژن باعث تغییر رنگ آنتوسیانید و کاروتنوئید می شوند با استفاده از موارد زیر می توان از ایجاد این عامل جلو گیری به عمل آورد:

  • استفاده از آنتی اکسیدان که فقط در تولید مربا صنعتی امکان پذیر است.
  • استفاده از دستگاه بسته بندی دارای عمل وکیوم و تزریق گاز که از این طریق بتوان اکسیژن را از دسترس محصول خارج نمود و از تغییر رنگ محصول جلوگیری کرده و همچنین با تزریق گازهای کربن دی اکسید و نیتروژن از ایجاد فساد و کپک زدگی در محصول نیز جلوگیری کرد.

درضمن با استفاده از بسته بندی هایی با پوشش چاپ دار می توان محصول را از قرار گرفتن در معرض نور حفظ کرد. استفاده از ظروف بسته بندی IML(labeling mold In )به همراه بسته بندی باعمل وکیوم و تزریق گاز می تواند پیشنهاد خوبی برای این نوع محصول باشد.

روند بسته‌بندی مربا

روش بسته‌بندی مربا شامل مراحل مختلفی است که در ادامه توضیح داده شده است:

 

تنظیم دستگاه پرکن

در ابتدا فرایند بسته‌بندی مربا با تنظیم دستگاه پرکن با حجم مشخصی از مربا آغاز شده و پارامترهای عملکردی اولیه دستگاه ثابت می‌شوند. سپس دستگاه روشن می‌شود.

 

توزین و پر کردن مربا

از اینجا فرایند واقعی بسته‌بندی مربا با استفاده از دستگاه‌ پرکن اتوماتیک یا حجمی شروع می‌شود. مربای وزن‌شده با استفاده از نازل‌های پرکننده داخل بطری‌های شیشه‌‌ای و ظروف پلاستیکی ریخته می‌شود.

 

تکمیل بسته‌بندی

پس از لیبل‌زنی و چاپ اطلاعات، ظروف مربای پر و بسته‌بندی‌شده با کمک نوار نقاله به سمت بسته‌بندی در کارتن هدایت می‌شوند.

 

انواع مختلف دستگاه‌های بسته‌بندی مربا

دستگاه‌های بسته‌بندی مربا در طرح‌ها و سایزهای مختلف در بازار موجود هستند. یکی از شرکت‌های تولیدکننده این دستگاه‌ها، شرکت استیل غرب آسیا است که سال‌هاست به تولید این دستگاه‌ها مشغول است. در ادامه روند کار دستگاه‌های مختلف تولیدی این شرکت را بررسی می‌کنیم:

 

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر اتوماتیک

یکی از دستگاه‌های مورداستفاده برای بسته‌بندی مربا،‌ دستگاه تری سیلر اتوماتیک است. این دستگاه با سرعت و دقت بالا به تولید حجم بالایی از محصولات می‌پردازد. روند کار این دستگاه به‌صورت زیر می‌باشد:

  • ظروف به کمک اپراتور یا به‌صورت اتوماتیک روی دستگاه قرار داده می‌شوند.
  • سپس دستگاه‌های پرکن به کمک نازل ها به پر کردن ظروف با مربا می‌پردازند.
  • پس از پر شدن ظروف، عملیات وکیوم و تزریق گاز طبق تنظیمات دستگاه انجام شده و فیلم روی ظرف سیل می‌شود.
  • در نهایت اطلاعات مد نظر تولید کننده توط جت پرینتر روی بسته ها درج شده و ظروف به قسمت بسته‌بندی ثانویه برای بسته‌بندی داخل کارتن‌ها هدایت می‌شوند.

 

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر نیمه‌اتوماتیک

دستگاه تری سیلر نیمه‌اتوماتیک، دستگاه دیگری است که برای بسته‌بندی مربا مورداستفاده قرار می‌گیرد. روند کار این دستگاه مشابه دستگاه تری سیلر اتوماتیک است و تفاوت آن در انجام برخی از مراحل به‌صورت دستی و توسط اپراتور است.

 

دستگاه بسته‌بندی وکیوم چمبر

در طول بسته‌بندی با استفاده از دستگاه وکیوم چمبر، پاکت ها توسط اپراتور پر شده و پس از وزن‌گیری، داخل دستگاه قرار داده می‌شوند. فرایند بسته‌بندی با کمک روش وکیوم انجام می‌شود و پس از وکیوم و بسته بندی ، اپراتور پاکت ها را از دستگاه خارج می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر: صفحه «دستگاه بسته‌بندی وکیوم چنبر» را مطالعه کنید.

دستگاه بسته‌بندی ترموفرمینگ

دستگاه‌ بسته‌بندی ترموفرمینگ یکی دیگر از دستگاه‌های تولیدی توسط شرکت استیل غرب آسیا است. در این دستگاه،‌ ظروف با استفاده از فیلم‌های انعطاف‌پذیر یا سخت توسط دستگاه تولید می‌شوند. سپس پرکن‌ها به پر کردن ظروف می‌پردازند و پس از پر شدن،‌ فرایند وکیوم و بسته بندی انجام می‌شود.

 

دستگاه بسته‌بندی سیل رومیزی

دستگاه بسته‌بندی سیل رومیزی برای بسته‌بندی محصولات با حجم پایین و کاربردهای خانگی، فروشگاهی‌ یا کارگاه‌های کوچک استفاده می‌شود. کار با این دستگاه به‌طور کامل توسط اپراتور انجام می‌شود. در ابتدا اپراتور مربا را داخل ظروف می‌ریزد و با استفاده از دستگاه فرایند سلفون‌کشی و سیل را انجام می‌دهد.

 

قیمت دستگاه بسته‌بندی مربا

یکی از عوامل مهم در هنگام انتخاب دستگاه بسته‌بندی مربا، توجه به قیمت دستگاه‌های مختلف و انتخاب دستگاهی متناسب با فاکتورهای موردنیاز شرکت است. قیمت دستگاه‌های تولیدی شرکت استیل غرب آسیا متغیر بوده و تحت تأثیر عوامل مختلف ازجمله حجم و سرعت تولید،‌ سایز دستگاه، روش بسته‌بندی، تجهیزات جانبی، اتوماتیک یا دستی بودن دستگاه، جنس بدنه و متریال مورداستفاده در ساخت دستگاه،‌ خدمات پس از فروش و ... تغییر می‌کند. بنابراین پس از تعیین و برآورد نیازهای شرکت خود، با کارشناسان ما تماس بگیرید و از راهنمایی‌های آن‌ها بهره‌مند شوید. کارشناسان ما پس از دریافت اطلاعات، در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین دستگاه را مشخص می‌کنند و به شما اطلاع می‌دهند. آن‌ها همچنین درخصوص نحوه پرداخت و سفارش دستگاه نیز شما را راهنمایی می‌کنند.

خرید بهترین دستگاه بسته‌بندی مربا از شرکت استیل غرب آسیا

اگر قصد راه‌اندازی خطوط بسته‌بندی مربا دارید،‌ پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید دستگاه، با شرکت‌های مختلف آشنا شوید و به معتبرترین شرکت مراجعه کنید. شرکت استیل غرب آسیا یکی از معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های بسته‌بندی در ایران است. این شرکت دستگاه‌های مختلف با سایزها و کارایی‌های متفاوت تولید می‌کند و در اختیار مصرف‌کنندگان گرامی قرار می‌دهد. یکی از خدمات شرکت استیل غرب آسیا مشاوره و راهنمایی خریداران برای خریدی امن، مناسب و مقرون‌به‌صرفه است. کارشناسان شرکت ما در ابتدا اطلاعاتی درمورد فاکتورهای زیر از شما دریافت می‌کنند:

  • ظرفیت تولید شرکت
  • روش بسته‌بندی مدنظر شرکت
  • بودجه اختصاص داده‌شده برای خرید دستگاه
  • محصول تولیدی
  • تجهیزات جانبی موردنظر شرکت

آن‌ها ما پس از برآورد هزینه‌ها و بررسی دستگاه‌های مختلف، دستگاهی متناسب با نیازهای شرکت شما پیشنهاد می‌کنند. بنابراین اگر قصد راه‌اندازی خط تولید بسته‌بندی مربا دارید به ما مراجعه کنید و از خدمات شرکت ما بهره‌مند شوید.

 

منابع

allpackchina.com

icpe.in

teknikaplast.com.tr

levapack.com


پکن پک
پکن پک

استیل غرب آسیا با پشتوانه بیش از ۲۲ سال تجربه در صنعت ماشین آلات بسته بندی، به صورت تخصصی در حوزه طراحی و ساخت انواع ماشین آلات بسته بندی تری سیلر فعال می باشد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
برای درخواست مشاوره فرم زیر را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×
02833889000
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

پاسخ گویی سریع

02833889000
موفق
عملیات با موفقیت انجام شد
خطا
شما قبلا ثبت نام کرده اید