دستگاه بسته‌بندی پسته - مدل های اتوماتیک صنعتی و خانگی

دستگاه بسته‌بندی پسته - مدل های اتوماتیک صنعتی و خانگی

مدت مطالعه: دقیقه
۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
0

در دستگاه بسته‌بندی پسته با اتمسفر اصلاح‌شده از گازهای ویژه ای برای ایجاد محیط گازی خاص در بسته‌بندی پسته استفاده می‌‌شود.بنابراین محصول به مدت طولانی‌تری به‌صورت تازه و خوشمزه و با ظاهری مناسب باقی بماند.

پسته یکی از مواد غذایی مغذی است که حاوی حجم بالایی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب است. این آجیل پرطرفدار و محبوب یکی از محصولات صادراتی مهم کشور ما محسوب می‌شود. بنابراین استفاده از بسته‌بندی مناسب، حفظ کیفیت، ظاهر، طعم و تازگی آن در طول حمل از اهمیت زیادی برخوردار است. تولید‌کنندگان پسته به‌طور مداوم به‌دنبال راه‌هایی برای حفظ تازگی آن هستند تا عمر مفید آن‌ را طولانی‌تر کنند.

شرکت استیل غرب آسیا یکی از شرکت‌هایی است که در حوزه تولید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات بسته‌بندی محصولات غذایی فعالیت دارد. این شرکت به تولید دستگاه‌های بسته‌بندی پسته نیز می‌پردازد. در این مطلب این دستگاه‌ها را معرفی می‌کنیم.

 

ویژگی‌های غذایی پسته

پسته سرشار از مواد مغذی سالم ازجمله چربی‌های سالم، فیبر، پروتئین و طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند ویتامین ب6، مس، منگنز، فسفر و پتاسیم است. این ماده غذایی منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها ازجمله ویتامین ای است و دارای شاخص گلیسمی پایینی است که آن را به میان وعده‌ای عالی برای حفظ سطح قند خون تبدیل می‌کند.

 

چالش‌های نگهداری پسته

یکی از مهم‌ترین چالش‌های نگهداری پسته هجوم حشرات است. حشراتی مانند کرم ناف پرتقال می‌توانند در دوره قبل از برداشت، پسته را آلوده کنند و منجر به آسیب و فساد شوند. به همین دلیل است که اطمینان از شرایط نگهداری مناسب برای جلوگیری از هجوم ضروری است.

عامل مهم دیگری که باید در نظر گرفت، خشک کردن پسته است. این فرایند برای کاهش محتوای آب و ذخیره‌سازی طولانی‌مدت ضروری است. بدون خشک کردن مناسب، پسته کپک می‌زند، خراب می‌شود و کیفیت خود را از دست می‌دهد.

علاوه بر هجوم حشرات و خشک شدن، تغییر رنگ پوسته هنگام حمل‌ونقل و نگهداری نیز می‌تواند ارزش پسته را کاهش دهد. برای جلوگیری از این مشکل، توجه به بسته‌بندی مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است.

ایجاد کپک یکی دیگر از مشکلاتی است که می‌تواند در طول ذخیره‌سازی رخ دهد و منجر به رشد میسلیوم و ایجاد بوی بد و تولید مایکوتوکسین مانند آفلاتوکسین (سم قارچی) شود. شرایط نگهداری مناسب، مانند رطوبت و دمای کم می‌تواند به جلوگیری از رشد کپک کمک کند.

در هنگام نگهداری پسته، اتواکسیداسیون نیز یکی از نگرانی‌ها است. تخریب چربی‌ها، عمدتاً چربی‌های غیراشباع می‌تواند منجر به تشکیل اسیدهای چرب آزاد، بو و رنگ بد و ترشیدگی پسته شود.

درنهایت، فعالیت بیولوژیکی دانه‌ها می‌تواند منجر به افزایش سطح رطوبت و بو در طول ذخیره‌سازی شود. نظارت و کنترل شرایط بسته‌بندی برای جلوگیری از این مشکلات و اطمینان از کیفیت آجیل ضروری هستند.

 

بسته‌بندی پسته با استفاده از تکنیک اتمسفر اصلاح‌شده

در طول بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح‌شده از گازهای خاص برای ایجاد محیطی استریل در بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌‌شود. این ترفند ماندگاری میان وعده‌ها را افزایش می‌دهد تا به‌صورت تازه وارد فروشگاه‌های مواد غذایی شوند. در این بسته‌بندی با استفاده از اتمسفر اصلاح‌شده از ترکیبی از گازها برای کند کردن روند پیری ماده غذایی و همچنین جلوگیری از خراب شدن و فساد آن استفاده می‌شود.

محیط‌هایی که سرشار از اکسیژن هستند، زمینه‌ای برای رشد باکتری‌هایی مانند کپک ایجاد می‌کنند. آجیل‌هایی مانند پسته، گردو، بادام و ... اگر برای مدت طولانی درمعرض اکسیژن قرار گیرند، به‌سرعت کهنه می‌شوند.

یکی از گازهای ضروری مورداستفاده در طول بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح‌شده، نیتروژن است. نیتروژن، گازی بی‌بو و بی‌مزه است و بر طعم مواد غذایی به‌ویژه مواد غذایی خشک که باید ترد و تازه بمانند، تأثیری نمی‌گذارد. این گاز با به تعویق انداختن اکسیداسیون، کنترل چربی و روغن غذا و افزایش مدت‌زمان تازه ماندن محصول، به افزایش ماندگاری محصولات کمک می‌کند. تزریق نیتروژن به داخل بسته‌بندی و حذف اکسیژن، به‌طور قابل‌توجهی به مهار اکسیداسیون و کاهش سرعت رشد میکروب‌ها می‌پردازد. همچنین این گاز به افزایش ماندگاری پسته کمک می‌کند و باعث حفظ کیفیت، جلوگیری از فساد و کاهش هزینه‌های تولید می‌شود. پر کردن کیسه‌های حاوی پسته با استفاده از نیتروژن (درنتیجه حذف اکسیژن)، رطوبت و کپک‌زدگی را از بین می‌‌برد. بنابراین پسته می‌تواند به مدت طولانی‌تری به‌صورت تازه و خوشمزه و با ظاهری مناسب باقی بماند.

بسته بندی به روش اتمسفر اصلاح شده

 

مزایای بسته‌بندی پسته با استفاده از اتمسفر اصلاح‌شده

بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح‌شده (MAP) به رفع چالش‌های مرتبط با ذخیره‌سازی پسته به‌صورت فله‌ای می‌پردازد.

  • جلوگیری از هجوم حشرات: یکی از مهم‌ترین مزایای بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح‌شده، توانایی آن در جلوگیری از هجوم حشرات است. این روش بسته‌بندی شامل استفاده از مواد بسته‌بندی مناسب، تخلیه هوا از محیط و جایگزینی آن با مقادیر کمی اکسیژن برای جلوگیری از کرم ناف پرتقال است.
  • حفظ جذابیت بصری: اتمسفر اصلاح‌شده می‌تواند با به حداقل رساندن مدت‌زمان قرارگیری پسته درمعرض نور و اکسیژن به جلوگیری از تغییر رنگ در طول حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی کمک کند. این مسئله به حفظ جذابیت بصری و جلوگیری از کاهش ارزش‌های غذایی می‌پردازد.
  • کاهش احتمال رشد کپک و فساد: علاوه بر این، اتمسفر اصلاح‌شده به کنترل سطوح رطوبت در طول ذخیره‌سازی کمک می‌کند و خطر رشد کپک و سایر اشکال فساد را کاهش می‌دهد. همچنین با کاهش مدت‌زمان قرارگیری درمعرض اکسیژن، به جلوگیری از خوداکسیداسیون و تشکیل بوها و طعم‌های ترش کمک می‌کند.
  • کاهش ضایعات مواد غذایی: روش اتمسفر اصلاح‌شده ماندگاری محصولات را افزایش می‌دهد و باعث کاهش ضایعات مواد غذایی می‌شود.
  • افزایش ایمنی محصول: در طول بسته‌بندی با استفاده از روش اتمسفر اصلاح‌شده ترکیب گاز مورداستفاده کنترل می‌شود. کنترل این ترکیب منجر به کاهش رشد پاتوژن‌ها و افزایش ایمنی محصول می‌شود.
  • حفظ بافت و رنگ: اتمسفر اصلاح‌شده از تغییر رنگ جلوگیری کرده، بافت و طعم پسته را حفظ می‌کند و ظاهر آن را بهبود می‌بخشد.
  • صرفه‌جویی در هزینه: با افزایش ماندگاری و کاهش تلفات محصول، هزینه‌های مربوط به بسته‌بندی و نگهداری محصول کاهش می‌یابند.
  • نگهداری بدون مواد شیمیایی: روش اتمسفر اصلاح‌شده امکان نگهداری پسته بدون استفاده از مواد شیمیایی را فراهم می‌کند. این مسئله باعث می‌شود انتخابی پایدارتر و سالم‌تر برای مصرف‌کننده فراهم شود.
  • کنترل بیشتر بر زنجیره تأمین مصرف‌کننده: روش اتمسفر اصلاح‌شده اجازه می‌دهد تا کنترل بیشتری بر زنجیره تأمین داشته باشید، خطر آلودگی در حین حمل‌ونقل یا ذخیره‌سازی را کاهش می‌دهد و امکان شناسایی و حل سریع هر مشکلی را فراهم می‌کند.

به‌طور کلی، استفاده از تکنیک بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح‌شده می‌تواند با فراهم کردن محیط ذخیره‌سازی کنترل‌شده، باعث بهبود ماندگاری و کیفیت پسته شود.

 

مواد مورداستفاده در بسته‌بندی پسته

در حوزه بسته‌بندی، انتخاب مواد نقش مهمی در حفظ کیفیت و افزایش ماندگاری محصول ایفا می‌کند. مواد مورداستفاده در بسته‌بندی پسته شامل موارد زیر هستند:

  • پلی اتیلن (PE): پلی اتیلن برای جلوگیری از فساد پسته مورداستفاده قرار می‌گیرد و ازنظر انعطاف‌پذیری نیز قابلیت‌ شکل‌پذیری به شکل‌های مختلف دارد.
  • پلی پروپیلن (PP): پلی پروپیلن استحکام و مقاومت حرارتی بالایی دارد و به همین دلیل برای بسته‌بندی به روش سیل وکیوم مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ماده باعث حفظ طعم و طراوت پسته می‌شود.
  • ظروف فلزی: قوطی‌های فلزی ازجمله قلع، آلومینیوم و فولاد برای بسته‌بندی پسته مورداستفاده قرار می‌گیرند. این ظروف به محافظت از پسته در برابر باکتری‌ها و آلاینده‌ها می‌پردازند و باعث ماندگاری بالای آن می‌شوند.
  • فیلم‌های پوشش‌دهنده سطح ظروف بسته‌بندی‌شده:‌ انواع فیلم‌هایی که در بسته‌بندی پسته استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:
  • فیلم‌های پلاستیکی
  • فیلم‌های متالایز
  • فیلم‌های آنتی‌فاگ
  • فیلم تنفس‌پذیر
  • فیلم‌های آلومینیومی

بسته بندی در پوشش متالایز شده

 

انواع بسته‌بندی پسته

انواع بسته‌بندی مناسب پسته شامل بسته‌بندی انعطاف‌پذیر و قوطی می‌باشد.

 

بسته‌بندی انعطاف‌پذیر

بسته‌بندی انعطاف‌پذیر به بسته‌بندی‌هایی گفته می‌شود که در صورت پر شدن با محصولات به‌راحتی قابل تغییر شکل باشند. بهترین نمونه از بسته‌های انعطاف‌پذیر پاکت‌ها هستند. نمونه‌های دیگر بسته‌بندی انعطاف‌پذیر کیسه‌ها، کیسه‌های پلاستیکی و تیوب‌ها هستند.

بسته‌بندی پسته در مواد بسته‌بندی انعطاف‌پذیر دارای مزایای زیر است:

  • ماندگاری طولانی‌تر: بسته‌بندی انعطاف‌پذیر با نیتروژن طول عمر پسته را افزایش می‌دهد و از فاسد شدن آن جلوگیری می‌کند.
  • بسته‌بندی پایدار: بسته‌بندی انعطاف‌پذیر سازگار با محیط‌زیست است و می‌توان بیش از یک‌بار از آن استفاده کرد.
  • مقرون‌به‌صرفه: استفاده از این بسته‌بندی بسیار مقرون‌به‌صرفه است.
  • وزن کم: بسته‌های انعطاف‌پذیر سبک‌وزن هستند. بنابراین حمل‌ آن‌ها بسیار آسان و ارزان است.

 بسته بندی در کیسه پلاستیکی

بسته‌بندی قوطی

روش دیگر بسته‌بندی پسته، استفاده از قوطی است. قوطی‌ها به‌عنوان راه‌حلی بسیار ایمن برای بسته‌بندی شناخته می‌شوند؛ زیرا از محصولات در برابر شرایط مختلف محیطی محافظت می‌کنند. بسته‌بندی قوطی ممکن است از جنس شیشه، مقوا، فلز و ... باشد. جنس این مواد بستگی به کاربرد آن دارد. رایج‌ترین قوطی‌های مورداستفاده برای بسته‌بندی پسته،‌ قوطی‌های پلاستیکی هستند. قوطی‌های پلاستیکی خواص بهتری دارند. از قوطی‌های فلزی نیز برای بسته‌بندی پسته استفاده می‌شود. قلع، آلومینیوم و فولاد از انواع فلزات ترجیحی هستند. بسته‌بندی پسته در قوطی دارای مزایای مختلفی است ازجمله:

  • قوطی‌ها بهترین آب‌بندی را برای پسته ارائه می‌دهند.
  • آن‌ها بهترین محافظت را از پسته در برابر باکتری‌ها، رطوبت و سایر آلاینده‌ها ارائه می‌دهند.
  • آن‌ها ماندگاری بالایی دارند و دوام پسته بسته‌بندی‌شده را افزایش می‌دهند.
  • آن‌ها قابل بازیافت هستند بنابراین به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کنند.
  • سطح قوطی برای تزئینات، برچسب زدن و سایر طرح‌ها مناسب‌تر از روش‌های دیگر است.

 بسته بندی پسته در بطری شیشه ای

انواع مختلف دستگاه‌های بسته‌بندی پسته

در فرایند بسته‌بندی پسته از دستگاه‌های زیادی به‌صورت اتوماتیک،‌ نیمه‌اتوماتیک و دستی استفاده می‌شود:

  • دستگاه سیل وکیوم اتوماتیک
  • دستگاه سیل وکیوم نیمه‌اتوماتیک
  • دستگاه سلفون‌کش
  • دستگاه سیل رومیزی
  • دستگاه ترموفرمینگ
  • دستگاه پرکن

 

دستگاه تری سیلر اتوماتیک

یکی از دستگاه‌های تولیدی شرکت استیل غرب آسیا،‌ دستگاه تری سیلر اتوماتیک برای بسته‌بندی پسته است. روند کار این دستگاه به شکل زیر است:

  • ظروف از پیش‌ساخته‌شده به‌صورت اتوماتیک یا به وسیله اپراتور بر روی دستگاه قرار می‌گیرند و محصول ازطریق پرکن‌ها به داخل آن‌ها بارگذاری می‌شود.
  • سپس ظرف‌های حاوی محصول به داخل دستگاه هدایت می‌شوند و بسته‌بندی با استفاده از تزریق گاز نیتروژن به داخل ظروف و سلفون‌کشی انجام می‌شود.
  • درنهایت، لیبل‌زن خودکار به چسباندن برچسب‌ها می‌پردازد.

دستگاه تری سیلر اتوماتیک به‌شکلی طراحی شده است که برای ظروف با سایزهای مختلف قابل استفاده است. درواقع هر دستگاه دارای قالب‌های مختلفی است که برای بسته‌بندی ظروف با اشکال متفاوت استفاده می‌شود. اپراتور قالب را در دستگاه قرار داده و تنظیمات را متناسب با قالب جدید انجام می‌دهد.

تجهیزات جانبی مورداستفاده در خط تولید این دستگاه شامل موارد زیر هستند:

 

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر نیمه‌اتوماتیک

یکی دیگر از دستگاه‌های تولیدی شرکت استیل غرب آسیا،‌ دستگاه بسته‌بندی تری سیلر نیمه‌اتوماتیک برای بسته‌بندی پسته است. تفاوت این دستگاه با دستگاه اتوماتیک، در انجام برخی مراحل توسط اپراتور است. قالب این دستگاه نیز قابل تعویض است و برای ظروف با سایزهای مختلف قابل‌استفاده می‌باشد.

بسته بندی زیبا پسته

 

دستگاه سیل رومیزی

دستگاه بسته‌بندی سیل رومیزی برای تولید محصولات با حجم پایین مورداستفاده قرار می‌گیرد و کاربرد خانگی دارد. در این دستگاه قرار دادن ظرف‌ها به داخل قالب و خارج کردن محصولات بسته‌بندى‌شده از دستگاه و فشار وارد کردن جهت دوخت فیلم بر روی دهانه ظرف، به‌صورت دستی و توسط اپراتور صورت مى‌گیرد. امکان ساخت قالب برای ظروف با اشکال و ابعاد مختلف در این دستگاه وجود دارد.

 

دستگاه ترموفرمینگ

دستگاه دیگری که برای بسته‌بندی پسته مورداستفاده قرار می‌گیرد، دستگاه ترموفرمینگ است. روند بسته‌بندی این دستگاه به‌صورت زیر می‌باشد:

  • دستگاه ترموفرمینگ می‌تواند محصولات را در داخل ظروف پلاستیکی بسته‌بندی کند. اما مهم‌ترین تفاوت این دستگاه با دستگاه‌های سیل وکیوم، ساخت ظروف به وسیله دستگاه است. در ابتدا فیلم در دستگاه قرار داده شده و سپس توسط قالب فرم، فرم‌دهی می‌شود. بعد از شکل‌دهی بسته‌بندی برش‌ها انجام می‌شوند.
  • پس از بسته‌بندی، پرکن‌ها شروع به پر کردن ظروف می‌کنند. سپس تزریق گاز نیتروژن و فرایند وکیوم انجام می‌شوند.
  • در ادامه نیز لیبل‌زن به چسباندن برچسب‌ها می‌پردازد و بسته‌بندی به اتمام می‌رسد.

 

قیمت دستگاه بسته‌بندی پسته

همان‌طور که می‌دانید قیمت دستگاه‌های تولیدی شرکت استیل غرب آسیا، تحت تأثیر عوامل مختلف قرار می‌گیرد. این عوامل عبارت‌اند از:

  • اتوماتیک، نیمه‌اتوماتیک یا دستی بودن دستگاه
  • تجهیزات جانبی مورداستفاده
  • روش بسته‌بندی
  • حجم و سرعت تولید
  • سایز ظروف مورداستفاده در دستگاه
  • محصول تولیدی و ...

بنابراین اگر قصد خرید دستگاه‌ بسته‌بندی پسته دارید، ابتدا دستگاه موردنظر و تجهیزات جانبی موردنیاز خود را مشخص کنید. سپس با کارشناسان ما تماس بگیرید. آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن به برآورد قیمت دستگاه موردنظر شما می‌پردازند.

 

انتخاب بهترین دستگاه بسته‌بندی پسته

هنگام انتخاب دستگاه مناسب برای تولید خود می‌توانید از راهنمای‌های زیر پیروی کنید:

  • قیمت دستگاه بسته‌بندی پسته: در ابتدا برای کسب‌و‌کاری که باعث موفقیت شما می‌شود، برنامه‌ریزی کنید. سپس بودجه‌ای را برای دستگاه بسته‌بندی مناسب کنار بگذارید. سرمایه‌گذاری روی دستگاه بسته‌بندی با کیفیت بالا شما را به هدفتان می‌رساند.
  • کیفیت دستگاه بسته‌بندی پسته: پس از تعیین بودجه خود به‌دنبال دستگاهی باشید که بالاترین کیفیت را در حد بودجه شما داشته باشد. درصورت امکان، حتی می‌توانید بودجه را کمی تغییر دهید تا دستگاهی با دقت بالا تهیه کنید.
  • تولید‌کننده معتبر: پیش از خرید دستگاه،‌ درخصوص شرکت‌های مختلف تحقیق کنید و شرکتی معتبر و خوش‌نام را انتخاب کنید.
  • انتخاب دستگاه متناسب با نیاز: در ابتدا اطلاعاتی درمورد حجم تولید موردنظر، سایز ظروف، سرعت تولید، روش بسته‌بندی و ... تهیه کنید. سپس دستگاهی سفارش بدهید که متناسب با نیازهای تولیدی شما باشد.
  • خدمات فنی: تأمین‌کننده‌ای انتخاب کنید که بهترین خدمات فنی مانند تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات و سایر خدمات پس از فروش را ارائه می‌دهد.

شرکت استیل غرب آسیا یکی از معتبرترین شرکت‌های تولیدی دستگاه‌های بسته‌بندی است. این شرکت به تولید دستگاه‌های بسته‌بندی پسته در سایزها، شکل‌ها و قیمت‌های مختلف می‌پردازد. بنابراین اگر قصد خرید دستگاه بسته‌بندی دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید و با خدمات و محصولات تولیدی شرکت ما آشنا شوید.

 

 منابع

blog.masterpackgroup.com.

nano-purification.com

thecompressedairblog.com

takeawaypackaging.co.uk

www.levapack.com

 

 

پکن پک
پکن پک

استیل غرب آسیا با پشتوانه بیش از ۲۲ سال تجربه در صنعت ماشین آلات بسته بندی، به صورت تخصصی در حوزه طراحی و ساخت انواع ماشین آلات بسته بندی تری سیلر فعال می باشد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
برای درخواست مشاوره فرم زیر را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×
02833889000
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

پاسخ گویی سریع

02833889000
موفق
عملیات با موفقیت انجام شد
خطا
شما قبلا ثبت نام کرده اید