دستگاه بسته‌بندی سرشیر - قیمت و خرید انواع دستگاه

دستگاه بسته‌بندی سرشیر - قیمت و خرید انواع دستگاه

مدت مطالعه: دقیقه
۰۱ اسفند ۱۴۰۲
0

پیش از انتخاب دستگاه بسته‌بندی سرشیر ابتدا باید نحوه ارائه محصول به بازار و شرایط شرکت خود را بررسی کنید. دستگاه بسته‌بندی سرشیر شامل تری سیلر اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، ترموفورمینگ و ... است که هر کدام مزیت‌های خود را دارد.

سرشیر یکی از محصولات لبنی پرطرفدار در کشور ما است. این ماده مغذی به تقویت مغز و اعصاب، رفع یبوست و بیماری‌های حنجره کمک می‌کند. اما ازآنجایی‌که حاوی چربی فراوان است، نگهداری آن از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا این محصول به‌خاطر چربی بالا نسبت به اکسیداسیون حساس است. یکی از روش‌های نگهداری و افزایش ماندگاری سرشیر بسته‌بندی آن است.

شرکت استیل غرب آسیا یکی از شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های بسته‌بندی سرشیر است. در این مطلب به بررسی روش بسته‌بندی سرشیر و کاربرد دستگاه‌های بسته‌بندی می‌پردازیم.

 

سر شیر

 

فرایند تولید سرشیر

تولید سرشیر بر اساس فعالیت سطحی شیر جوشانده‌ای است که روی سطح آن پس از حرارت دادن و ریختن شیر در ظروف باز و کم‌عمق، لایه‌ای از چربی تشکیل می‌شود.

پس از جوشاندن شیر و آهسته سرد کردن آن، لایه‌ای روی سطح شیر تشکیل می‌شود. فرایند تشکیل این لایه چربی روی سطح شیر ارتباط نزدیکی با خواص فیزیکی برخی از اجزای شیر به‌ویژه چربی‌ها و پروتئین‌ها دارد. هنگام جوشاندن شیر، دناتوره شدن (از دست دادن ساختار سه بعدی) جزئی پروتئین‌های شیر اتفاق میفتد که در ادامه آن سایر مواد شیر، در درجه اول چربی شیر، شروع به تجمع می‌کنند. مولکول های چربی شیر تمایل به خوشه‌ای شدن دارند. مولکول های بزرگ‌تر از چربی شیر، اولین مولکول هایی هستند که بر ویسکوزیته شیر غلبه کرده و به سمت سطح حرکت می‌کنند. این مولکول ها سر راه خود به مولکول های کوچک‌تر می‌رسند و به صورت آگلومره دسته‌بندی شده و روی سطح شیر جدا می‌شوند. چربی شیر، به‌عنوان سبک‌ترین ماده موجود در شیر، روی سطح شیر قرار می‌گیرد.

سرعت جداسازی سرشیر به عوامل مختلفی بستگی دارد و مهمترین آن‌ها عبارت‌اند از دمای شیر، رطوبت، دمای هوا و اختلاف دمای شیر و هوا.

مقدار سرشیر جدا شده‌ای که تشکیل می‌شود با چربی شیر و مساحت سطح شیر رابطه مستقیم دارد و با ارتفاع ظرف شیر، سرعت افت دما و رسانایی حرارتی ظرفی که شیر در آن قرار دارد، نسبت معکوس دارد.

 

فرایند تولید سرشیر

 

بسته‌بندی سرشیر

بسته‌بندی سنتی سرشیر به‌شکلی بوده است که سرشیر را در ظروف چوبی می‌ریختند و در آن‌ها ذخیره می‌کردند. اما امروزه از مواد بسته‌بندی مدرن و روش‌های بسته‌بندی مختلف برای افزایش ماندگاری سرشیر استفاده می‌کنند.

بسته‌بندی مناسب باید به حفظ کیفیت، وزن استاندارد و شرایط بهداشتی نگهداری سرشیر بپردازد.

سرشیر بسته‌بندی‌شده در دمای 4+ تا 8+ درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شود. اگر سرشیر در دمای بالاتر نگهداری شود، اسیدیته آن افزایش می‌یابد.

سرشیر به آلودگی میکروبی حساس بوده و به‌دلیل داشتن چربی زیاد در برابر اکسیداسیون بسیار حساس است. حداکثر ماندگاری سرشیر، به‌ویژه انواع سنتی آن، 4 تا 7 روز با حفظ ویژگی‌های کیفی مناسب می‌باشد.

با توجه به اینکه سرشیر عمدتاً به‌صورت سنتی تولید می‌شود، آلودگی میکروبی محصول منطقی به نظر می‌رسد، اما امروزه شرکت های بزرگ تولید کننده لبنیات این محصول را بصورت صنعتی و مدرن تولید می کنند. مطالعات مختلف آلودگی سرشیر را به باکتری‌های مزوفیل هوازی، کلیفرم، سالمونلا، شیگلا، استافیلوکوک، مخمر و کپک گزارش کرده‌اند. اشریشیا کولی نیز در برخی از نمونه‌ها شناسایی شده است. آلودگی میکروبی سرشیر را می‌توان با استفاده از تکنیک‌ها و تجهیزات مدرن بهبود بخشید.

 بسته‌بندی سرشیر

بسته‌بندی سرشیر

 

 

ویژگی‌های مواد بسته‌بندی سرشیر

ویژ‌گی‌های مواد بسته‌بندی سرشیر شامل موارد زیر هستند:

  • جلوگیری از عبور نور
  • جلوگیری از آسیب های فیزیکی
  • جلوگیری از انتقال اکسیژن
  • مقاومت در برابر آلودگی میکروبی

 در اوایل قرن بیستم از کارتن‌های مقوایی موم‌شده به‌عنوان ظروف سرشیر استفاده می‌شد.

امروزه مواد بسته‌بندی استفاده‌شده برای سرشیر شامل بسته‌های پلی اتیلن، پلی استایرن یا پلی پروپیلن هستند.

 

بسته‌بندی سرشیر با استفاده از اتمسفر اصلاح‌شده

امروزه مشتریان حساسیت بالایی نسبت به افزودنی ها بخصوص  نگهدارنده ها از خود نشان میدهند. از این رو برای جلوگیری از افت تازگی و کیفیت مواد، روش های جدید نگهداری محصولات غذایی جایگزین شده است، مانند بسته بندی به روش اتمسفر اصلاح شده ( MAP ) که با استفاده از گازهای مناسب در بسته بندی، کیفیت و ماندگاری محصول افزایش یافته ومقدار کمتری از نگهدارنده ها استفاده می شود.

مکانیسم‌های اصلی فساد مؤثر بر محصولات لبنی، رشد میکروبی و فساد اکسیداتیو هستند. نوع فسادی که بر محصولات لبنی تأثیر می‌گذارد به ویژگی‌های ذاتی محصولات مختلف بستگی دارد.  رشد میکروب، پروتئولیز، لیپولیز و ترشیدگی حاصل از آن در محصولات لبنی از اولین علائم فساد محصول محسوب میشوند. محصولاتی با فعالیت آبی بالا مثل خامه و سرشیر تحت تاثیر رشد انواع مخمرها قرار میگیرند.

به‌عنوان مثال، محصولات کم‌آب به‌طور کلی با رشد کپک فاسد می‌شوند و محصولات با فعالیت آب بالاتر مانند خامه‌ها مستعد فساد مخمر، باکتری و اکسیداسیون هستند. در محصولات غذایی کم چرب با مقدار آب بالا عدم رشد میکروارگانیسم و در محصولات غذایی پرچرب با مقدار آب پایین عدم ایجاد فرایند اکسیداسیون از اهمیت زیادی برخوردار است.

روش بسته‌بندی اتمسفر اصلاح‌شده می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی عمر مفید محصولات لبنی را افزایش دهد.

 

روش بسته بندی سر شیر

 

ارتباط درصدهای متفاوت از گازهای دی اکسید کربن، اکسیژن و نیتروژن درخواص بافتی و حسی پنیرهای نرم، سفت، سرشیر و خامه از فاکتورهای مهم میباشد. هدف از بسته بندی به تاخیر انداختن فساد، حفظ اثرات مثبت فرایند بر روی غذا، افزایش ماندگاری، حفظ کیفیت غذاست. ترکیب اتمسفر گازی بر اساس خواص گاز و واکنش آن با ماده غذایی ونوع محصول انتخاب می شود . روش MAP ، شامل فضای اتمسفر اصلاح شده یک فرآورده غذایی توسط خلا، فشار گاز یا تراوایی کنترل شده بسته است که بدین وسیله فعالیت های شیمیایی، آنزیمی و میکروبی کنترل می شود بطوریکه از خطراتی که ممکن است اتفاق افتد، جلوگیری و یا کاسته می شود.

نحوه عملکرد گاز دی اکسید کربن به انحلال سریع آن در آب، تولید اسید مربوطه و تاثیر بر غشای میکروارگانیسم ها بویژه نوع گرم منفی مانند سودوموناس ها و اختلال در نقل و انتقال مواد غذایی در غشاها برمی گردد. علاوه براین، در راستای ارتقای رشد باکتری های اسید لاکتیک نیز مفید است.

از طرفی استفاده از دی اکسید کربن برای بسته‌بندی محصولاتی مانند خامه باعث اسیدی شدن و ترشیدگی آن می‌شود. در نتیجه، برای بسته‌بندی خامه و سرشیر از گاز نیتروژن و درصد کمتری از دی اکسید کربن استفاده می‌شود. با حذف هوا، نیتروژن قادر به مهار رشد میکروبی هوازی و ترشیدگی اکسیداتیو است. محصولات آئروسل از اکسید نیتروژن به‌عنوان پیشران استفاده می‌کنند که از ترشیدگی اکسیداتیو نیز جلوگیری می‌کند.

نیتروژن بخشی جدایی‌ناپذیر از بسته‌بندی مواد غذایی است. هنگامی که نیتروژن در بسته‌بندی لبنیات استفاده می‌شود، می‌تواند ماندگاری آن را تا حد قابل‌توجهی افزایش دهد. بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح‌شده، به نیتروژن به عنوان گاز اولیه برای نگهداری محصولات بدون تغییرات چشمگیر در محصول متکی است.

نیتروژن به‌دلیل خواص غیرواکنشی و بی‌اثر آن استفاده می‌شود که در مقابل میکروب‌ها مقاومت کرده و درعین‌حال کیفیت تغذیه‌ای را حفظ می‌کند. نیتروژن گازی خشک است که برای جلوگیری از رطوبت و حفظ انطباق عالی است. ازآن‌جایی که وزن مولکولی نیتروژن سنگین‌تر از اکسیژن است، جایگزینی آن با اکسیژن راحت است. استفاده از این گاز بی‌اثر در بسته‌بندی از موارد زیر جلوگیری می‌کند:

  • تغییر رنگ محصول
  • فساد
  • تغییر بافت محصول
  • تغییر طعم و بو در محصول

 

انواع مختلف دستگاه‌های بسته‌بندی سرشیر

شرکت استیل غرب آسیا یکی از شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های بسته‌بندی سرشیر است. دستگاه‌های تولیدی توسط این شرکت شامل موارد زیر هستند:

 

دستگاه سیلر نیمه و تمام اتوماتیک

 

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر اتوماتیک

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر اتوماتیک یکی از دستگاه‌های مورداستفاده برای بسته‌بندی سرشیر است. این دستگاه به‌صورت کاملاً اتوماتیک و با دقت و سرعت بالا به بسته‌بندی محصولات می‌پردازد. روند بسته‌بندی در این دستگاه به‌شکل زیر است:

  1. در ابتدا ظروف به‌صورت اتوماتیک یا دستی روی دستگاه قرار داده می‌شوند.
  2.  سپس سرشیر با استفاده از پرکن‌های اتوماتیک یا بصورت دستی داخل ظروف ریخته می‌شود.
  3. پس از پر شدن، ظروف با استفاده از نوار نقاله به سمت قالب هدایت شده و فرایند وکیوم یا بسته‌بندی با استفاده از اتمسفر اصلاح‌شده انجام می‌شود.
  4.  پس از بسته‌بندی کامل، ظروف به سمت جت پرینتر هدایت می‌شود و فرایند بسته‌بندی به اتمام می‌رسد.

 

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر نیمه‌اتوماتیک

دستگاه دیگری که برای بسته‌بندی سرشیر مورداستفاده قرار می‌گیرد، دستگاه بسته‌بندی تری سیلر نیمه‌اتوماتیک است. در این دستگاه بخشی از فرایند توسط اپراتور و به‌صورت دستی انجام می‌شود. روش بسته‌بندی به وسیله دستگاه تری سیلر نیمه‌اتوماتیک مشابه دستگاه تری سیلر اتوماتیک است و تنها تفاوت در قسمت چرخاندن میز بسته‌بندی توسط اپراتور است.

 

دستگاه بسته‌بندی ترموفرمینگ

یکی از دستگاه‌های بسته‌بندی تولیدی توسط شرکت استیل غرب آسیا، دستگاه بسته‌بندی ترموفرمینگ است. در طول این فرایند دستگاه ظروف را با استفاده از فیلم‌های انعطاف‌پذیر یا سخت تهیه می‌کند. سپس مواد سرشیر با استفاده از پرکن‌های اتوماتیک یا بصورت دستی داخل ظروف ریخته می‌شوند و فرایند بسته‌بندی با استفاده از روش وکیوم یا اتمسفر اصلاح‌شده انجام می‌شود.

 

دستگاه بسته‌بندی سیل رومیزی سرشیر

دستگاه بسته بندی سیل رومیزی بسته بندی ظروف پلاستیکی را در ظرفیت های پایین خانگی یا فروشگاهی انجام می دهد، با استفاده از این دستگاه، بسته بندی سرشیر داخل ظروف پلاستیکی انجام می شود بطوریکه ابتدا محصول بصورت دستی داخل ظرف ریخته می شود سپس ظرف روی دستگاه قرار می گیرد و فیلم پلاستیکی توسط اپراتور روی ظرف کشیده و بسته بندی انجام می شد. با استفاده از دستگاه بسته بندی سیل رومیزی می توان سرشیر را با فیلم های چاپدار با برند و لوگوی مخصوص نیز بسته بندی کرد.

 

دستگاه بسته‌بندی سیل رومیزی سرشیر

 

تمام دستگاه‌های بسته‌بندی ذکر‌شده برای بسته‌بندی محصولات مختلف ازجمله موارد زیر استفاده می‌شوند:

  • خشکبار، آجیل، خرما
  • غذاهای آماده
  • ترشیجات و شوریجات
  • انواع محصولات گوشتی و پروتئینی
  • سبزیجات، میوه‌ها و صیفی‌جات
  • محصولات لبنی
  • تجهیزات پزشکی

 

خرید بهترین دستگاه بسته‌بندی سرشیر

پیش از انتخاب دستگاه بسته‌بندی سرشیر ابتدا باید نیازهای شرکت خود را تعیین کنید. سپس دستگاه‌های مختلف را مورد مطالعه قرار دهید، شرکتی معتبر پیدا کنید و از خدمات مشاوره آن‌ها بهره‌مند شوید. عواملی که باید در هنگام خرید دستگاه بسته‌بندی سرشیر مدنظر داشته باشید شامل موارد زیر هستند:

  • قیمت دستگاه: یکی از فاکتورهای اصلی و مهم در هنگام خرید دستگاه بسته‌بندی، قیمت دستگاه است. قیمت دستگاه تحت تأثیر عوامل مختلف ازجمله حجم و سرعت تولید، تجهیزات جانبی مورداستفاده، نوع روش بسته‌بندی، ابعاد و ارتفاع ظروف و ... متغیر است. بنابراین پیش از انتخاب دستگاه باید عوامل ذکر‌شده را مشخص کنید سپس به‌دنبال انتخاب محصولی متناسب با بودجه شرکت باشید.
  • بودجه شرکت: یکی دیگر از عوامل مهم‌ در هنگام انتخاب دستگاه، بودجه اختصاص داده شده برای خرید دستگاه است. برای خرید بهترین دستگاه و متناسب با بودجه شرکت با کارشناسان شرکت استیل غرب آسیا مشورت کنید. آن‌ها بهترین و مناسب‌ترین دستگاه را به شما پیشنهاد می‌دهند. در برخی موارد حذف تجهیزات جانبی باعث خرید دستگاهی با کیفیت بالاتر می‌شود. بنابراین پیش از انتخاب دستگاه حتماً از راهنمایی‌های افراد متخصص بهره‌مند شوید.
  • حجم تولید: عامل دیگری که باید در هنگام خرید دستگاه در نظر داشته باشید، حجم تولید شرکت است. معمولاً دستگاه‌های بزرگ برای حجم تولید بالا استفاده می‌شوند.
  • سرعت و دقت تولید‌: در هنگام انتخاب دستگاه به سرعت و دقت تولید موردنظر شرکت توجه کنید. برای تولید با دقت و سرعت بالا به دستگاه‌های اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک نیاز پیدا می‌کنید. اما برای تولیدات خانگی یا بسته‌بندی محصولات در کارگاه‌ها یا فروشگاه‌های کوچک به دستگاه‌های سیل رومیزی نیاز خواهید داشت.
  • روش بسته‌بندی محصول: روش بسته‌بندی محصول تأثیر قابل‌توجهی بر نوع دستگاه و تجهیزات جانبی مورداستفاده دارد. بسته‌بندی برخی محصولات فقط توسط اتمسفر اصلاح‌شده انجام می‌شود. بسته‌بندی با استفاده از اتمسفر اصلاح‌شده به تجهیزات خاصی نیاز دارد. بنابراین پیش از سفارش دستگاه، درخصوص نوع روش بسته‌بندی تحقیق کنید.
  • تجهیزات جانبی موردنیاز: تجهیزات جانبی موردنیاز نیز جزو مهم‌ترین عوامل در هنگام سفارش دستگاه هستند. در برخی موارد شرکت‌ها تجهیزاتی سفارش می‌دهند که در طول روند بسته‌بندی کارایی زیادی ندارند یا نبود آن‌ها تأثیری بر سرعت تولید نمی‌گذارد.
  • الزامات ماندگاری: یکی دیگر از فاکتورهای مهم پیش از خرید دستگاه بسته‌بندی، توجه به ماندگاری محصولات است. برخی محصولات به ماندگاری طولانی‌تری نیاز دارند درحالی‌که برخی دیگر بیشتر نگهداری می‌شوند و باید به مدت طولانی‌تری تازه بمانند. بنابراین توجه به ماندگاری محصول پیش از خرید دستگاه به انتخاب دستگاه بهتر کمک می‌کند.

 

بسته بندی سر شیر

 

همان‌طور که گفتیم یکی از شرکت‌های فعال درزمینه تولید دستگاه‌های بسته‌بندی سرشیر، شرکت استیل غرب آسیا است. این شرکت معتبر سال‌ها است به تولید و خدمت‌رسانی در حوزه دستگاه‌های بسته‌بندی می‌پردازد. بنابراین اگر قصد راه‌اندازی خط تولید بسته‌بندی سرشیر دارید به ما مراجعه کنید و از خدمات شرکت ما بهره‌مند شوید.

 

منابع

milk-ed.eu

ebooks.inflibnet.ac.in

mdpi.com

kbtfoodpack.com

levapack.com


پکن پک
پکن پک

استیل غرب آسیا با پشتوانه بیش از ۲۲ سال تجربه در صنعت ماشین آلات بسته بندی، به صورت تخصصی در حوزه طراحی و ساخت انواع ماشین آلات بسته بندی تری سیلر فعال می باشد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
برای درخواست مشاوره فرم زیر را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×
02833889000
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

پاسخ گویی سریع

02833889000
موفق
عملیات با موفقیت انجام شد
خطا
شما قبلا ثبت نام کرده اید