دستگاه بسته بندی تخمه: قیمت +خرید + مشخصات انواع دستگاه

دستگاه بسته بندی تخمه: قیمت +خرید + مشخصات انواع دستگاه

مدت مطالعه: دقیقه
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
0

دستگاه‌های بسته‌بندی تخمه به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند: دستگاه تری سیلر اتوماتیک (سیل وکیوم)، تری سیلر نیمه‌اتوماتیک (سیل وکیوم)، دستگاه سلفون‌کش، سیل رومیزی، ترموفرمینگ و وکیوم چمبر که در انواع صنعتی کارگاهی و خانگی تولید و استفاده می شوند.

تخمه‌ها دانه‌های پرچرب و مغذی‌ای هستند که حاوی ویتامین، پروتئین، کلسیم، پتاسیم و ... می‌باشند. این دانه‌های مغذی جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی انسان‌ها دارند. بنابراین توجه به نگهداری از آن‌ها و حفظ کیفیت آن‌ها در طول زمان بسیار مهم است. یکی از روش‌های نگهداری طولانی‌مدت تخمه‌ها، بسته‌بندی است که با استفاده از دستگاه‌های بسته‌بندی تخمه اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی انجام می‌شود. شرکت استیل غرب آسیا یکی از شرکت‌هایی است که درزمینه تولید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات بسته‌بندی مواد غذایی داخل ظرف و پوشش پلاستیکی فعالیت دارد. در این مطلب به توضیح روش‌های بسته‌بندی تخمه و معرفی دستگاه‌های بسته‌بندی این ماده غذایی مفید می‌پردازیم.

 

هدف از بسته‌بندی تخمه

اهداف بسته‌بندی تخمه‌ها عبارت‌اند از:

  • تولیدکنندگان از بسته‌بندی تخمه برای حفظ کیفیت و طعم و جلوگیری از فساد استفاده می‌کنند.
  • بسته‌بندی تخمه برای استفاده انعطاف‌پذیر از محصول و تقویت برند ضروری است.
  • یکی دیگر از دلایل اصلی بسته‌بندی تخمه این است که محصول خود را در قفسه‌های فروشگاه به‌شکلی جذاب به نمایش بگذارید.
  • دلیل دیگر بسته‌بندی تخمه حمل راحت‌تر محصول است.

 

تکنیک بسته‌بندی تخمه با اتمسفر اصلاح‌شده

یکی از گازهای مورداستفاده برای بسته‌بندی مواد غذایی با روش اتمسفر اصلاح‌شده، نیتروژن است. بسته‌بندی با استفاده نیتروژن به عمل نفوذ گاز نیتروژن در کیسه‌ها یا ظروف پرشده اطلاق می‌شود. به‌طور خاص تخمه‌ها اغلب با نیتروژن بسته‌بندی می‌شوند تا از مسائل ناخواسته مانند اکسیداسیون و فروپاشی بسته جلوگیری شود. بسته‌بندی با نیتروژن برای اطمینان از حذف کامل اکسیژن از ظرف انجام می‌شود. اکسیژن جزء اساسی است که باعث زنده ماندن و رشد میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها و مخمرها در مواد غذایی بسته‌بندی‌شده می‌شود. اکسیداسیون زمانی اتفاق میفتد که اکسیژن با عناصر دیگر واکنش می‌دهد تا محصول را تغییر دهد و این امر منجر به فاسد شدن یا تغییر طعم محصول و از بین رفتن بسته‌بندی می‌شود. بنابراین برای حفظ کیفیت محصولات غذایی و افزایش ماندگاری آن‌ها از گاز نیتروژن استفاده می‌شود که استنشاق آن بی‌خطر است.

به‌علاوه نیتروژن به پر کردن فضای خالی داخل کیسه‌ها کمک می‌کند تا بافت مواد شکننده حفظ شود.

بسته‌بندی مناسب نه تنها برای محافظت از محصول در برابر آسیب ضروری است، بلکه نقش کلیدی در بازاریابی و فروش محصول دارد. نحوه بسته‌بندی یک محصول می‌تواند بر میزان جذب مشتری تأثیر بگذارد.

امروزه تعداد زیادی از تولیدکنندگان مهم مواد غذایی برای حفاظت از کالاهای خود ازجمله صنایع نوشیدنی، صنایع غذایی و صنایع دارویی و غیره، از بسته‌بندی با استفاده از گاز نیتروژن استفاده می‌کنند.

 بسته بندی تخمه 

مزایای بسته‌بندی تخمه با استفاده از اتمسفر اصلاح‌شده حاوی نیتروژن چیست؟

بسته‌بندی تخمه با استفاده از اتمسفر اصلاح‌شده حاوی نیتروژن مزایای زیادی دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

حفظ کیفیت

اگر شما تولیدکننده مواد غذایی باشید، تمام آرزوی شما این است که کیفیت کالاهای خود را تا رسیدن به دست مصرف‌کننده حفظ کنید. اکنون با بسته‌بندی با استفاده از نیتروژن این امر به‌راحتی امکان‌پذیر می‌شود؛ زیرا طی این فرایند اکسیژن موجود در ظروف حذف می‌شود تا از کیفیت محصولات غذایی شما محافظت کند. حذف اکسیژن باعث می‌شود تخمه به مدت طولانی‌تری به‌صورت تازه در قفسه‌های فروشگاه‌ها باقی بماند.

 

افزایش طول عمر

این روش با هدف اصلی افزایش طول عمر مواد غذایی معرفی شده است. با تزریق مداوم گاز نیتروژن، دسترسی به اکسیژن صفر شده و فضایی عاری از باکتری فراهم می‌شود که این امر باعث می‌شود بتوانید محصولات را تا زمان نیاز به استفاده ذخیره کنید. درواقع اکسیژن مواد غذایی را به‌دلیل کاهش یا افزایش رطوبت ناشی از ترشی اکسیداتیو خراب می‌کند.

 

حفظ یکپارچگی

اقلام شکننده به‌راحتی در طول حمل شکسته و له می‌شوند. برای جلوگیری از این وضعیت و حفظ یکپارچگی محصولات، گاز نیتروژن در بسته باقی می‌ماند تا مواد داخل آن هنگام تکان دادن از یکدیگر دور بمانند.

 

جذابیت بصری

یکی دیگر از مزایای استفاده از بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح‌شده نیتروژن، جذابیت بصری محصول است. با پرکردن گاز داخل بسته‌بندی، ظاهر بسته زیباتر شده و باعث توجه بیشتر مصرف‌کننده می‌شود.

 

کاهش ضایعات

بسته‌بندی با استفاده از گاز نیتروژن باعث کاهش فساد مواد غذایی مختلف ازجمله تخمه می‌شود.

 

سلامت ماده غذایی

نیتروژن برای سلامتی بی‌خطر است؛ زیرا هیچ واکنش منفی‌ای ایجاد نمی‌کند. بنابراین، افراد می‌توانند مواد غذایی حاوی نیتروژن را مصرف کنند. سازمان بهداشت جهانی تأثیر نیتروژن بر سلامت انسان را بررسی کرده و آن را بی‌خطر تشخیص داده است.

به‌طور معمول، 78٪ از هوا شامل نیتروژن، 21٪ اکسیژن و 1٪ بخار آب و سایر گازها است. این درصد نیتروژن با وارد کردن نیتروژن بیشتر در بسته‌های مواد غذایی به 99 درصد افزایش می‌یابد. انواع غلات، تنقلات، نان‌ها، آب ‌نبات، گوشت فراوری‌شده، میوه‌های خشک و سبزیجات تازه را می‌توان با نیتروژن بسته‌بندی کرد. این غذاها باید خیلی سریع پس از باز کردن بسته‌هایشان مصرف شوند؛ زیرا نیتروژن بسته‌بندی‌شده خارج می‌شود و ذرات غذا دوباره با اکسیژن و رطوبت اتمسفر تماس پیدا می‌کنند.

 

چگونه می‌توان مقدار دقیق نیتروژن موردنیاز برای محصولات مختلف را تعیین کرد؟

آیا می‌دانید که هر محصول به مقدار متفاوتی از نیتروژن نیاز دارد؟ درواقع پمپاژ گاز نیتروژن به تنهایی باعث جلوگیری از فساد مواد غذایی نمی‌شود بلکه برای هر محصول مقدار خاصی از نیتروژن تزریق می‌شود تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید. برای اطمینان از اینکه در مسیر درستی هستید عوامل زیر را در نظر بگیرید:

 

ماهیت محصول

ماهیت محصول به خشک بودن، تازگی، مایع یا جامد بودن محصول اشاره دارد. به‌عنوان مثال میوه‌ها و گوشت تازه نسبت به لوبیاهای خشکی که از قبل ماندگاری طولانی‌تر داشته، به زمان و مقدار نیتروژن بیشتری برای حذف اکسیژن نیاز دارند.

 

ظرف بسته‌بندی

عمدتاً ظروف نسبت به کیسه‌ها به نیتروژن کمتری نیاز دارند. اما مشکل نشتی درخصوص کیسه‌ها وجود دارد. اگر کیسه نشتی داشته یا سطح متخلخلی داشته باشد، گاز هدر می‌رود و میزان اکسیژن بسته افزایش می‌یابد.

 

محل نگهداری

یکی دیگر از عوامل مهم، محل نگهداری محصول است. به‌عنوان مثال، نگهداری محصول در دمای اتاق نسبت به یخچال و فریزر به تزریق نیتروژن بیشتری نیاز دارد.

 

چه مدت می‌توان تخمه بسته‌بندی‌شده را نگهداری کرد؟

آیا درمورد دوره ایمن مصرف تخمه فکر کرده‌اید؟ تخمه‌های پوست‌کنده و بسته‌بندی‌شده را می‌توانید به‌مدت 4 تا 6 ماه در دمای اتاق نگهداری کنید. تخمه‌ پوست‌نکنده ماندگاری بیشتری دارد و می‌توانید آن را 6 تا 9 ماه نگهداری کنید. همچنین نگهداری از تخمه در یخچال می‌تواند تاریخ انقضای آن را 50 تا 100 درصد افزایش دهد.

در اینجا چند نکته برای بررسی تازگی تخمه ذکر شده‌اند:

  • اگر روی تخمه‌ها کپک ایجاد شده است، آن‌ها را دور بریزید.
  • اگر تخمه بوی تند، تلخ یا ترش دارد، فاسد شده است.
  • اگر از کیفیت تخمه مطمئن نیستید، یکی از آن‌ها را بچشید. طعم تلخی به معنی فساد آن است.

  بسته بندی مغز تخمه در جار

مواد مورداستفاده در بسته‌بندی تخمه

مواد مورداستفاده در بسته‌بندی تخمه شامل موارد زیر هستند:

  • ظروف پلاستیکی: ظروف پلی اتیلن (PE)، ظروف پلی پروپیلن (PP)
  • ظروف فلزی: قوطی‌های فلزی ازجمله قلع، آلومینیوم و فولاد
  • فیلم‌های پوشش‌دهنده سطح ظروف بسته‌بندی‌شده:‌ فیلم‌های پلاستیکی، متالایز، آلومینیومی
  • پوششهای پلاستیکی: بصورت شفاف، چاپدار و متالایز

 بسته بندی پیلوپک تخمه

 بسته بندی تخمه در جار شیشه ای

بسته بندی تخمه سنجابک

انواع مختلف دستگاه‌های بسته‌بندی تخمه

دستگاه‌های بسته‌بندی تخمه به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند:

  • دستگاه تری سیلر اتوماتیک (سیل وکیوم)
  • دستگاه تری سیلر نیمه‌اتوماتیک (سیل وکیوم)
  • دستگاه سلفون‌کش
  • دستگاه سیل رومیزی
  • دستگاه ترموفرمینگ
  • دستگاه وکیوم چمبر

 

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر اتوماتیک

شرکت استیل غرب آسیا به تولید دستگاه‌های سیل وکیوم مختلف می‌پردازد. یکی از دستگاه‌های تولیدی این شرکت، دستگاه بسته‌بندی تری سیلر اتوماتیک برای بسته‌بندی تخمه است. این دستگاه با دقت و سرعت بالا کار می‌کند. در ابتدا ظروف بسته‌بندی روی دستگاه قرار داده می‌شوند و محصول با استفاده از پرکن به داخل ظروف ریخته می‌شود. سپس بسته‌بندی و سلفون‌کشی با استفاده از تزریق گاز نیتروژن انجام می‌شود. تجهیزات جانبی مورداستفاده برای خط تولید این دستگاه شامل ظرف‌گذار اتوماتیک،‌ تونل یووی، دستگاه تبدیل‌کننده یک ردیف به چند ردیف و برعکس، پرکن‌ها، دستگاه ردیف‌کن اتوماتیک، درب‌گذار اتوماتیک، میز ترافیک، متال دیتکتور و سیستم‌های کنترل‌کننده وزن می‌باشند.

این دستگاه برای بسته‌بندی محصولات مختلف شامل موارد زیر استفاده می‌شود:

  • ترشیجات و شوریجات
  • غذاهای آماده و نیمه‌آماده
  • محصولات لبنی
  • انواع خشکبار، آجیل و خرما
  • محصولات نانوایی و شیرینی‌جات
  • محصولات پزشکی و داروخانه‌ای
  • انواع میوه‌ها،‌ سبزیجات، صیفی‌جات و سالاد
  • انواع محصولات دریایی مانند میگو و ماهی
  • انواع گوشت و مرغ
  • محصولات گوشتی فراوری‌شده نیمه‌آماده و آماده

 

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر نیمه‌اتوماتیک

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر نیمه‌اتوماتیک مشابه دستگاه قبلی است و تنها تفاوت آن انجام برخی از مراحل بسته‌بندی به‌صورت دستی و توسط اپراتور است.

 

دستگاه سیل رومیزی

دستگاه سیل رومیزی برای بسته‌بندی تخمه در خانه، حجم پایین و کارگاه‌های کوچک کاربرد دارد. کل فرایند بسته‌بندی به‌صورت دستی و توسط اپراتور انجام می‌شود. اپراتور در طول بسته‌بندی ظروف را داخل دستگاه قرار می‌دهد،‌ سپس آن‌ها را با محصول پر می‌کند، به کمک اهرم دستگاه سلفون‌کشی را انجام می‌دهد و فرایند بسته‌بندی به اتمام می‌رسد.  

 

دستگاه ترموفرمینگ

دستگاه دیگری که برای بسته‌بندی تخمه مورداستفاده قرار می‌گیرد، دستگاه ترموفرمینگ است. در دستگاه ترموفرمینگ ظروف توسط دستگاه تولید می‌شود. پس از تولید ظروف، پرکن‌ها شروع به پر کردن آن‌ها می‌کنند. سپس تزریق گاز و فرایند وکیوم انجام می‌شود. در مرحله آخر نیز فرایند چسباندن برچسب توسط لیبل‌زن انجام می‌شود و فرایند بسته‌بندی به اتمام می‌رسد.

 

دستگاه  وکیوم چمبر

دستگاه بسته بندی وکیوم چمبر برای بسته بندی محصولات داخل پوشش های پلاستیکی کاربرد دارند. در دستگاه وکیوم چمبر ابتدا پاکت یا پاکتهای حاوی محصول توسط اپراتور بر روی کابین قرار داده شده، کلاهک محفظه بصورت دستی توسط اپراتور بر روی پوشش پلاستیکی قرار می گیرد تا عملیات وکیوم، تزریق گاز و دوخت پاکت توسط دستگاه انجام شود. در عین حال هنگامی که دستگاه در حال بسته بندی محصول می باشد، اپراتور پاکتهای جدید را که حاوی محصول است در سمت دیگر کابین قرار می دهد. پس از اتمام عملیات بسته بندی، اپراتور کلاهک دستگاه وکیوم چمبر را بر روی پاکتهای جدید قرار داده و درحین ادامه بسته بندی محصول، پاکتهایی را که بسته بندی شدند گردآوری می کند.

 بسته بندی تخمه آفتابگردان

انتخاب بهترین دستگاه بسته‌بندی تخمه

برای انتخاب بهترین دستگاه بسته‌بندی تخمه باید به فاکتورهای مختلفی توجه داشته باشید که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

  • حجم تولید: حجم تولید شما مشخص می‌کند از بین دستگاه‌های بسته‌بندی اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک به چه دستگاهی نیاز خواهید داشت.
  • نوع محصول: نوع محصول شما مایع، جامد، ترد، شکننده یا خشک بودن نوع دستگاه موردنظر را تعیین می‌کند. به‌عنوان مثال اگر درگیر بسته‌بندی نوشیدنی باشید، به دستگاه پرکننده مایع نیاز دارید تا بتوانید سیلندر گاز نیتروژن را با آن ادغام کنید.
  • اندازه سیلندر تزریق نیتروژن: عامل دیگر درمورد اندازه سیلندر است که یک عنصر اجتناب‌ناپذیر برای بسته‌بندی با استفاده از پمپاژ گاز نیتروژن است. سیلندرهای تزریق گاز نیتروژن در ظرفیت‌های مختلف مانند 20 کیلوگرم، 25 کیلوگرم، 30 کیلوگرم و ... موجود هستند.
  • قیمت دستگاه: یکی از مهم‌ترین عوامل در هنگام خرید دستگاه، قیمت دستگاه است. ابتدا باید بودجه موردنظر را تعیین کنید و پس از بررسی دستگاه‌های مختلف،‌ دستگاهی که بهترین کارایی را برای شما دارد، انتخاب کنید. قیمت دستگاه‌های بسته‌بندی به عوامل مختلفی ازجمله اتوماتیک، نیمه‌اتوماتیک یا دستی بودن دستگاه، تجهیزات جانبی، روش بسته‌بندی، حجم و سرعت تولید، سایز ظروف بسته‌بندی و ... بستگی دارد.
  • تولیدکننده معتبر: در هنگام خرید دستگاه همیشه به تولیدکنندگان معتبر مراجعه کنید و از خدمات پس از فروش آگاه شوید.

یکی از شرکت‌های معتبر درزمینه تولید دستگاه‌های بسته‌بندی، شرکت استیل غرب آسیا است. دستگاه‌های تولیدی این شرکت در سایزها، شکل‌ها و قیمت‌های مختلف موجود هستند. بنابراین اگر قصد خرید دستگاه بسته‌بندی تخمه دارید با ما تماس بگیرید و با محصولات شرکت ما آشنا شوید. کارشناسان ما با توجه به شرایط و خواسته شما دستگاهی با قیمت مناسب به شما پیشنهاد می‌دهند. دستگاه بسته‌بندی پیشنهادی موفقیت شما را تضمین می‌کند.

 

 منابع

allpackchina.com

southteksystems.com

icapsulepack.com

mvsengg.com


پکن پک
پکن پک

استیل غرب آسیا با پشتوانه بیش از ۲۲ سال تجربه در صنعت ماشین آلات بسته بندی، به صورت تخصصی در حوزه طراحی و ساخت انواع ماشین آلات بسته بندی تری سیلر فعال می باشد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
برای درخواست مشاوره فرم زیر را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×
02833889000
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

پاسخ گویی سریع

02833889000
موفق
عملیات با موفقیت انجام شد
خطا
شما قبلا ثبت نام کرده اید