بسته بندی خوراکی های وگان - حفظ کیفیت و زمان نگهداری

بسته بندی خوراکی های وگان - حفظ کیفیت و زمان نگهداری

مدت مطالعه: دقیقه
۲۵ مهر ۱۴۰۳
0

وگانیسم یک سبک زندگی مبتنی بر حذف محصولات حیوانی است که به دلیل مسائل اخلاقی، زیست‌محیطی و سلامتی محبوبیت یافته است. در این مقاله به تاریخچه وگانیسم و چالش‌های فنی تولید جایگزین‌های گیاهی می‌پردازیم.

تاریخچه وگانیسم: از انتخاب اخلاقی تا تأثیرات صنعتی بر تولید جایگزین‌های گیاهی

مقدمه

در این مقاله ابتدا به بررسی تاریخچه وگانیسم خواهیم پرداخت که چطور سبکی متفاوت از زندگی را برای انسان ها رقم زد، پس از آن به خوراکی های آماده سبگ زندگی وگانیسم اشاره می‌کنیم که تا چه مقدار از نیاز های انسان ها با این سبک زندگی را برآورده می‌کنند و در آخر شما را با شیوه‌های بسته بندی که باعث می‌شوند این نوع خوراکی‌ها سالم و تازه‌تر به دست مصرف کننده برسند، آشنا می‌کنیم.

تاریخچه وگانیسم

ترکیبی جذاب از تاثیرات اخلاقی، فلسفی و فرهنگی است و دلایلی که افراد را به پذیرش سبک زندگی وگان سوق می‌دهد، به اندازه خود این جنبش متنوع است. وگانیسم عمدتاً توسط سه عامل اصلی شناخته‌شده هدایت می‌شود: اخلاق و حقوق حیوانات، حفظ محیط زیست و آگاهی از سلامت. با این حال، در جامعه وگان دیدگاه‌های متفاوتی در مورد اهمیت انگیزه‌های مختلف وجود دارد و مردم معمولاً از ترکیبی از این عوامل الهام می‌گیرند تا از یک عامل خاص.

وگانیسم یک انتخاب غذایی است که شامل حذف تمام مواد غذایی مشتق از حیوانات می‌شود، از جمله گوشت، ماهی، لبنیات، تخم‌مرغ، ژلاتین و اغلب عسل، و به جای آن بر روی غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل، دانه‌ها و غلات تمرکز دارد. همچنین شامل یک انتخاب سبک زندگی است که در آن افراد از خرید و استفاده از محصولاتی که از حیوانات ساخته شده یا بر روی آنها آزمایش شده است، خودداری می‌کنند، مانند لباس و لوازم آرایشی.

وگانیسم با گیاه‌خواری متفاوت است، زیرا گیاه‌خواران ممکن است هنوز لبنیات، تخم‌مرغ و دیگر محصولات حیوانی را مصرف کنند. اشکال مختلفی از گیاه‌خواری وجود دارد، از جمله لاکتوگیاه‌خواری، اواگیاه‌خواری و پسکاتارین، که همگی از عوامل انگیزشی مشابهی به عنوان وگان‌ها برخوردارند.

وگانیسم، که در گذشته به‌عنوان یک عمل افراطی در نظر گرفته می‌شد، در سال‌های اخیر به محبوبیت و توجه بیشتری دست یافته و به یک انتخاب اصلی سبک زندگی تبدیل شده است که توسط سلبریتی‌ها و زنجیره‌های بزرگ فست‌فود در سطح جهانی پذیرفته شده است.

در میان بسیاری از روندهای غذاشناسی، غذاهای گیاهی در حال حاضر در صدر قرار دارند. این نوع غذا به منابع طبیعی کمتری برای تولید نیاز دارد و به همین دلیل به عنوان گزینه‌ای پایدارتر در نظر گرفته می‌شود. معمولاً بسیار مغذی است و مصرف‌کنندگان به‌طور فزاینده‌ای آن را به رژیم غذایی روزمره خود اضافه می‌کنند. با این حال، اگر این روند می‌خواهد ادامه‌دار باشد، به یک راه‌حل بسته‌بندی مناسب نیاز دارد.

اصطلاح "غذاهای آماده" به محصولاتی اشاره دارد که از قبل تهیه شده‌اند و نیاز به حداقل یا هیچ‌گونه تلاش اضافی از سوی مشتری ندارند. 

در رابطه با بسته‌بندی غذاهای آماده نیز نکاتی حائز اهمیت است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

 

در رابطه با غذاهای آماده

جایگزین‌های گوشتی گیاهی با چالش‌های متفاوتی در زمینه ایمنی غذایی نسبت به گوشت مواجه هستند و نیاز به راه‌حل‌های متفاوتی دارند. اطلاعات جامع ایمنی غذایی، داده‌های عمر مفید و مدل‌های پیش‌بینی برای حفظ غذا برای محصولات گوشت و مرغ موجود است، اما نمی‌توان همین را برای محصولات نوآورانه گیاهی گفت. درک چالش‌های فنی برای ایجاد جایگزین‌های گوشتی گیاهی ایمن و با کیفیت بسیار مهم است. این چالش‌ها و ملاحظات فنی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اجزای گیاهی دارای سطوح و اشکال متفاوتی از ماکرونوترینت‌ها (کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین‌ها) نسبت به معادل‌های حیوانی خود هستند. به عنوان مثال، کربوهیدرات اصلی در شیر لاکتوز است، در گوشت گلیکوژن و در نخود، سویا و قارچ شامل انواع مختلفی از نشاسته‌ها و الیگوساکاریدها می‌شود. این می‌تواند منجر به تفاوت در انواع و سطوح میکروارگانیسم‌هایی شود که می‌توانند در محصول رشد کنند. در نتیجه، سطح آستانه‌ای که برای "خرابی" (به عنوان مثال،6CFU/g 10) به طور سنتی برای محصولات گوشت و مرغ پذیرفته شده است، ممکن است برای محصولات گیاهی مناسب نباشد.

 

  • تنوع مواد اولیه استفاده‌شده در غذاهای گیاهی می‌تواند بارهای میکروبی متفاوتی را به همراه داشته باشد. محصولات گیاهی معمولاً تنوع بیشتری در فهرست مواد تشکیل‌دهنده خود نسبت به محصولات حیوانی دارند که عمدتاً از یک ماده خام اصلی (مانند شیر یا گوشت گاو) تشکیل شده‌اند. گنجاندن موادی با بار میکروبی بالا (مانند عصاره مخمر و ادویه‌جات) برای تقلید طعم گوشت می‌تواند باکتری‌های متفاوتی را به جایگزین‌های گوشتی گیاهی معرفی کند که معمولاً در محصولات حیوانی یافت نمی‌شود.

 

  • تحقیقات نشان داده است که پخت در دماهای بین 145 تا 165 درجه فارنهایت(63 تا 74 درجه سانتی‌گراد) به طور موثری هر دو نوع پاتوژن‌های گرم مثبت و گرم منفی را در نرخ‌های مشابه در همبرگرهای گوشت گاو و گیاهی از بین می‌برد، که نشان می‌دهد دستورالعمل‌های پخت برای محصولات حیوانی ممکن است برای جایگزین‌های گیاهی نیز مرتبط باشد.

 

  • بسیاری از تکنیک‌های سنتی (مانند خشک کردن، دودی کردن، شستشوی لاشه و تخمیر) که توسط فرآوری‌کنندگان گوشت و مرغ استفاده می‌شوند، مورد بررسی قرار نگرفته‌اند یا قابل انتقال به جایگزین‌های گوشتی گیاهی نیستند. با این حال، برخی از نکات از تولید گوشت می‌توانند برای معادل‌های گیاهی آن‌ها مرتبط باشند. به عنوان مثال، محصولات چرخ‌کرده یا فرآوری شده (یعنی محصولاتی که تهیه آنها شامل مراحل بیشتری می‌باشد) معمولاً شمار میکروبی بالاتری نسبت به محصولات «ماهیچه‌های کامل» دارند.

 

برگر

پروتئین حیوانی

پروتئین گیاهی

منبع پروتئین 

ماکیان/گوشت گاو

نخودفرنگی/سویا

فرآوری

شستن لاشه/چرخ کردن 

پردازش

گستره pH

6-7

5/5-7

فعالیت آبی

0/98﹤

0/98﹤

نمک

بدون نمک اضافه (

300 - 400 میلی‌گرم سدیم

درصد چربی در برگرها

٪27– 10

٪18– 9

طول عمر محصول در حالت نگهداری در یخچال

14 – 21 روز(NA) و 8-15 روز (UK)

15-20 روز

بسته‌بندی

بدون اتمسفر اصلاح شده (MAP)

(MAP)

 

از دیدگاه صنعتی، تأمین‌کنندگان مواد اولیه معمولاً اثربخشی مواد ضد میکروبی و عمر مفید محصولات را در یک محیط آزمایشگاهی آزمایش می‌کنند که ممکن است به‌طور دقیق عوامل خاص محیط تولید را که بر توانایی یک جایگزین گوشتی گیاهی برای دستیابی به اهداف عمر مفید و ایمنی تأثیر می‌گذارد، شبیه‌سازی نکند. این بدان معناست که میکروارگانیسم‌هایی که بر اثر بخشی مواد ضد میکروبی و عمر مفید محصولات گیاهی تأثیر می‌گذارند، ممکن است با یافته‌های حاصل از آزمایش‌های محصول تولید شده در آزمایشگاه یا کارخانه پایلوت متفاوت باشد. تولیدکنندگان باید در نظر داشته باشند که تست‌ها را در محیط تولید خود در مراحل اولیه فرآیند توسعه محصول انجام دهند.

به منظور غلبه بر چالش‌های نگهداری محصولات گیاهی در طول زمان، استفاده از بسته‌بندی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

بسته‌بندی محصول اکنون به عنوان یک ابزار بازاریابی اساسی در نظر گرفته می‌شود که نه تنها به شناسایی، توصیف، تمایز و محافظت از محصول کمک می‌کند، بلکه برای جلب توجه و تبلیغ مؤثر آن نیز خدمت می‌کند. طبق تحقیقات صورت گرفته، بر اهمیت بسته‌بندی به عنوان یک ابزار اصلی بازاریابی و پیش‌بینی‌کننده نیت خرید تاکید گردیده و نتیجه‌گیری شد که رنگ، کیفیت و طراحی بسته‌بندی تأثیر قابل‌توجهی بر رفتار خرید مصرف‌کننده دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که بسته‌بندی جذاب فعالیتی در نواحی مغزی مرتبط با احساس پاداش ایجاد می‌کند، در حالی که بسته‌بندی غیرجذاب مناطق مرتبط با احساسات منفی را تحریک می‌کند. این نشان می‌دهد که بسته‌بندی به تنهایی می‌تواند تأثیر زیادی بر واکنش‌های احساسی ما داشته و بر تصمیمات خرید ما تاثیر بگذارد.

در دنیایی که اولین برداشت‌ها بیش از همیشه اهمیت دارند، قدرت طراحی بسته‌بندی را نمی‌توان نادیده گرفت. اغلب این برخورد اولیه است که ما را جذب می‌کند و حس کنجکاوی و علاقه به آنچه در درون قرار دارد را برمی‌انگیزد. و وقتی صحبت از محصولات وگان به میان می‌آید، این اصل با اهمیت بیشتری همراه است.

به منظور اجرای بسته‌بندی به روش اتمسفر اصلاح شده، انتخاب دستگاه بسته‌بندی مناسب حائز اهمیت می‌باشد. شرکت استیل غرب آسیا به عنوان طراح و سازنده دستگاه‌های بسته‌بندی می‌باشد که بصورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارد. از جمله دستگاه‌های بسته‌بندی مجموعه ما می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر(سیل وکیوم) نیمه اتوماتیک

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر(سیل وکیوم) اتوماتیک

دستگاه بسته‌بندی ترموفرمینگ

دستگاه بسته‌بندی وکیوم چمبر








پکن پک
پکن پک

استیل غرب آسیا با پشتوانه بیش از ۲۲ سال تجربه در صنعت ماشین آلات بسته بندی، به صورت تخصصی در حوزه طراحی و ساخت انواع ماشین آلات بسته بندی تری سیلر فعال می باشد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
برای درخواست مشاوره فرم زیر را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×
02833889000
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

پاسخ گویی سریع

02833889000
موفق
عملیات با موفقیت انجام شد
خطا
شما قبلا ثبت نام کرده اید