دستگاه بسته‌بندی پنیر - قیمت و خرید انواع دستگاه

دستگاه بسته‌بندی پنیر - قیمت و خرید انواع دستگاه

مدت مطالعه: دقیقه
۲۶ بهمن ۱۴۰۲
0

دستگاه بسته بندی پنیر با توجه به نوع پنیر و نحوه ارائه آن در بازار انتخاب می شود. شرکت استیل غرب آسیا یکی از شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های بسته‌بندی پنیر است. بسته بندی به روش اتمسفر اصلاح شده ماندگاری پنیر را بدون استفاده از نگهدارنده های شیمیایی افزایش می دهد.

پنیر یکی از خوش‌طعم‌ترین محصولات لبنی است که حاوی مواد مغذی فراوانی ازجمله پروتئین، ویتامین، فسفر، مواد معدنی، فیبر، آهن و ... است. مصرف پنیر فواید زیادی برای سلامتی استخوان‌ها،‌ قلب، دندان‌ها و‌ جلوگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و پوکی استخوان دارد. بنابراین استفاده از پنیر بدون نگهدارنده های شیمیایی بسیار مفید می باشد، روش بسته‌بندی مناسب برای جلوگیری از فساد پنیر در طول حمل، توزیع، فروش و نگهداری از اهمیت زیادی برخوردار است. بسته بندی به روش اتمسفر اصلاح شده ماندگاری پنیر را بدون استفاده از نگهدارنده های شیمیایی افزایش می دهد.

شرکت استیل غرب آسیا یکی از شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های بسته‌بندی پنیر است. در این مطلب به بررسی روش‌های بسته‌بندی پنیر و کاربرد دستگاه‌های بسته‌بندی می‌پردازیم.

  

نمونه پنیر

 

اهمیت بسته‌بندی پنیر

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بازاریابی یک محصول، بسته‌بندی آن است و پنیر نیز از این قاعده مستثنی نیست. بسته‌بندی پنیر باید بتواند تمام طعم، قوام، عطر و بافت محصول را حفظ کند. به همین ترتیب، باید بتواند عمر مفید خود را تا جایی که ممکن است افزایش دهد و در عین حال از آن در برابر آلاینده‌ها محافظت کند. اگر محصول بخواهد طراوت «روز اول» را در طول زمان حفظ کند، همه این عملکردها ضروری هستند.

 

الزامات بسته‌بندی پنیر

در هنگام بسته‌بندی پنیر باید به عوامل مختلفی توجه شود. این عوامل عبارت‌اند از:

 

حفاظت در برابر نور

فلزات در برابر نور غیر قابل نفوذ هستند. با توجه به بسته‌بندی پنیر تازه، این موضوع در درجه اول به آلومینیوم مربوط می‌شود، چه به شکل درب برای بسته‌بندی ظروف پلاستیکی و چه به‌صورت ظروف بزرگ استفاده شود. درجه بالایی از نفوذناپذیری در برابر نور را می‌توان با افزودن رنگدانه های کربن سیاه یا قهوه‌ای (کل انتقال نزدیک به 0٪) به دست آورد. ازآنجایی‌که بسته‌بندی پنیر با رنگ سیاه برای مصرف‌کننده قابل قبول نیست، چنین لایه‌های جلوگیری از نور معمولاً به‌عنوان ورقه داخلی فیلم‌های چندلایه با اکستروژن همزمان تولید می‌شوند. این روش بسته‌بندی در صنایع لبنی به‌دلیل گرانی استفاده نمی‌شود. اما خاصیت  نفوذناپذیری آلومینیوم در فیلم‌های وکیوم پلاستیکی متالیز شده (مانند پلی اتیلن ترفتالات پلی استر PETP)، پلی پروپیلن جهت‌دار (OPP)، سلفون یا کاغذ نیز وجود دارد.

برای حفاظت پنیر در برابر نور می توان محصول را داخل ظروف پلاستیکی رنگی و یا حلب بسته بندی کرد، بسته بندی در ظروف حلب هزینه بالایی دارد، اما ظروف پلاستیکی علاوه بر حفاظت از محصول در برابر نور  هزینه پایین تری داشته، این ظروف را میتوان توسط دستگاه های اتوماتیک بسته بندی کرد و از آنجایی که لبنیات در برابر آلودگی بسیار حساس می باشند می توان نیروی انسانی را به حداقل ممکن رساند، در انتخاب رنگ، شکل و ابعاد ظرف نیز محدودیتی وجود ندارد.

 

حفاظت در برابر اثرات اکسیژن

برای جلوگیری از انتشار اکسیژن، به‌ویژه در پنیر تازه بسته‌بندی شده با ماندگاری طولانی، باید غیرقابل‌نفوذترین مواد بسته‌بندی ممکن انتخاب شوند. این امر با استفاده از آلومینیوم (فویل یا نوارها)، پلاستیک‌های متالیزه یا با استفاده از لایه‌های مقاوم به اکسیژن در ترکیبات پلاستیکی مانند پلی وینیلیدین کلراید (PVDC)، اتیلن وینیل الکل (EVAL) یا پلی وینیل الکل (PVAL) به دست می‌آید.

هنگام انتخاب ترکیبات تک لایه یا چندلایه باید در نظر داشت که داده‌های مربوط به نفوذپذیری گاز همیشه به مواد صاف (تا نشده) اشاره دارد که در 23 درجه سانتی‌گراد اندازه‌گیری می‌شود. هنگامی که یک بسته تشکیل می‌شود، نفوذپذیری ممکن است به‌طور قابل‌توجهی به‌دلیل مویینگی در درز مهروموم شده، قسمت‌های نازک در پایه ظروف یا شکستگی‌های ناشی از خم شدن در کیسه‌ها تغییر کند.

استفاده از ظروف پلاستیکی بریر (غیرقابل نفوذ) و فیلم های نفوذ ناپذیر چند لایه (پلاستیکی، متالایز و آلومینیومی) که توسط دستگاه های بسته بندی سیل وکیوم کاملا محکم بسته بندی می شوند، از محصول  بطور کامل در برابر نفوذ گاز  محافظت می کنند.

 

حفاظت در برابر از دست دادن رطوبت

جذب رطوبت برای پنیر تازه بسته‌بندی شده اهمیتی ندارد. از طرف دیگر، پنیر تازه با ماندگاری طولانی باید در برابر از دست دادن رطوبت محافظت شود. علاوه بر ویژگی‌های خاص نفوذپذیری بخار آب در مواد بسته‌بندی مختلف، نحوه پردازش آن‌ها به بسته‌های نهایی نیز مهم است.

بسته بندی پنیر توسط دستگاه سیل وکیوم از خارج شدن رطوبت داخل بسته بندی و نفوذ رطوبت به داخل جلوگیری می کند چراکه این نوع بسته بندی کاملا نفوذ ناپذیر است از این رو رطوبت پنیر در طی دوره نگهداری کاملا حفظ می گردد.

 

حفاظت در برابر آلودگی

جدا از آلودگی ازطریق نشت در بسته‌ها یا درب‌ها، خود مواد بسته‌بندی ممکن است به میزان کمتر یا بیشتر آلوده باشند. کاغذی که به‌عنوان لفاف استفاده می‌شود ممکن است به‌عنوان ماده خام یا در حین تولید توسط باکتری‌ها یا کپک‌ها تحت تأثیر قرار گیرد.

به‌دلیل دماهای بالا که در پردازش نقش دارند، پلاستیک‌ها تقریباً عاری از باکتری در نظر گرفته می‌شوند. بااین‌حال، در هنگام تبدیل بیشتر به فیلم و ظروف نمی‌توان احتمال آلودگی از محیط را رد کرد.

دستگاه بسته بندی سیل وکیوم اتوماتیک شرکت استیل غرب آسیا می تواند یک خط کامل بسته بندی باشد دارای ظرف گذار اتوماتیک، تونل UV، پرکن ها، ردیف کن و میز گردان که در صورت استفاده از این دستگاه می توان نیروی انسانی را کاهش داد و از احتمال آلودگی ثانویه محصول کاست، از طرفی تونل UV ظروف خالی را استریل کرده و بار میکروبی ظروف را کاهش می دهد، همچنین این نوع بسته بندی کاملا محکم و بدون نشتی می باشد و امکان آلودگی محصول بعد از بسته بندی نیز به صفر می رسد.

 در این ویدیو نحوه بسته بندی پنیر با دستگاه‌های بسته‌بندی استیل غرب آسیا را می‌بینید:

 

 

ملاحظات انتخاب مواد بسته‌بندی پنیر

هنگامی که نوبت به انتخاب بهترین مواد بسته‌بندی برای پنیر می‌رسد، عوامل متعددی در آن نقش دارند. با درک ویژگی‌های انواع مختلف پنیر، تکنیک‌های نگهداری، ماندگاری و نگرانی‌های پایداری، برای انتخاب عالی برای محصول خود ضروری است.

در اینجا مواردی وجود دارند که باید هنگام انتخاب بسته‌بندی پنیر در نظر بگیرید.

 

نوع پنیر و خصوصیات

نوع پنیر و ویژگی‌های خاص آن نقش حیاتی در تعیین مناسب‌ترین مواد بسته‌بندی دارند. امروزه قفسه های فروشگاه ها تنوع زیادی از محصولات غذایی را در برگرفته اند . پنیر نیز یکی از محصولات متنوع در این قفسه ها می باشد . خوب است بدانیم هرکدام از این پنیر های رنگی و متفاوت از چه نوعی می .

بیایید چهار دسته اصلی پنیر و خواص منحصربه‌فرد آن‌ها را بررسی کنیم:

  • پنیرهای سفت: این پنیرها مانند پارمزان و چدار دارای رطوبت کم و بافت سفت هستند. بسته‌بندی آن‌ها باید از خشک شدن بیشتر آن‌ها محافظت کرده و در عین حال از قرار گرفتن درمعرض آلاینده‌های خارجی جلوگیری کند. پوشش‌های مومی، کیسه‌های مهروموم شده با خلاء، بسته بندی سیل وکیوم داخل ظروف با فیلم های پلاستیکی و فویل آلومینیومی گزینه‌های محبوبی برای پنیرهای سفت هستند.

 

پنیرها مانند پارمزان و چدار

 

  • پنیرهای نیمه سفت: گودا و امنتال نمونه‌هایی از پنیرهای نیمه سفت با رطوبت کمی بالاتر از پنیرهای سفت هستند. آن‌ها به بسته‌بندی‌ای نیاز دارند که شکل و بافت آن‌ها را حفظ کند و در عین حال مانع از کاهش رطوبت شود. بسته‌بندی سیل وکیوم به روش اتمسفر اصلاح‌شده (MAP) و کاغذ مومی معمولاً برای این دسته پنیر استفاده می‌شوند.

 

گودا و امنتال

 

  • پنیرهای نرم: بری و کممبر در دسته پنیرهای نرم قرار می‌گیرند که با بافت خامه‌ای و رطوبت بالاتر مشخص می‌شوند. این پنیرها به بسته‌بندی‌ای نیاز دارند که در عین حفظ رطوبت مناسب، تا حدی امکان تنفس داشته باشد.

 

پنیر های بری و کممبر

 

  • پنیرهای تازه: پنیرهای تازه مانند موزارلا و ریکوتا دارای بالاترین میزان رطوبت و کمترین زمان ماندگاری هستند. مواد بسته‌بندی این پنیرها باید بر حفظ تازگی، کنترل رطوبت و محافظت در برابر آلاینده‌های خارجی متمرکز باشند. برای پنیرهای تازه می‌توان از ظروف پلاستیکی، کیسه‌های مهروموم شده با خلاء یا اتمسفر اصلاح‌شده استفاده کرد.

 

پنیرهای  موزارلا و ریکوتا

 

تکنیک‌های نگهداری پنیر

تکنیک‌های نگهداری مناسب برای حفظ کیفیت و طعم پنیر شما ضروری هستند. هنگام انتخاب مواد بسته‌بندی پنیر به نکات زیر توجه کنید:

  • کنترل دما: پنیر باید در دمای مناسب نگهداری شود تا از فساد آن جلوگیری شده و کیفیت آن حفظ شود. مواد بسته‌بندی عایق شده یا آن‌هایی که می‌توانند در برابر سرما یا انجماد مقاومت کنند برای پنیرهای حساس به دما بسیار مهم هستند.
  • کنترل رطوبت: مواد بسته‌بندی‌ای که به تنظیم رطوبت کمک می‌کنند برای جلوگیری از خشک شدن یا مرطوب شدن بیش‌ازحد پنیر ضروری هستند. پوشش‌های مومی، پوشش‌های پلاستیکی و بسته‌بندی به روش اتمسفر اصلاح‌شده گزینه‌هایی هستند که می‌توانند سطح رطوبت را در بسته‌بندی کنترل کنند.
  • مدیریت جریان هوا: انواع مختلف پنیر به سطوح مختلف جریان هوا نیاز دارند. درحالی‌که برخی از پنیرها از جریان هوای محدود بهره می‌برند (مانند پنیرهای نرم)، برخی دیگر ممکن است به مواد بسته‌بندی تنفس پذیرتری نیاز داشته باشند (مانند پنیرهای رگه‌آبی یا بلوچیز).

 

پنیرهای رگه‌آبی یا بلوچیز

 

عمر مفید پنیر و تاریخ انقضا

در انتخاب مواد بسته‌بندی ضروری است که مدت زمان ماندگاری پنیر خود را در نظر بگیرید. راه‌حل‌های بسته‌بندی که به افزایش عمر مفید کمک می‌کنند، مانند سیل وکیوم، استفاده از اتمسفر اصلاح‌شده، یا بسته‌بندی فعال با عوامل ضد میکروبی(یو وی کردن ظروف مصرفی)، می‌توانند در کاهش ضایعات و اطمینان از تازه ماندن محصول شما برای مصرف‌کنندگان مفید باشند.

 

پایداری و سازگاری با محیط زیست

همان‌طور که آگاهی مصرف‌کنندگان درمورد مسائل زیست‌محیطی همچنان در حال رشد است، ضروری است که پایداری مواد بسته‌بندی پنیر خود را در نظر بگیرید. گزینه‌های سازگار با محیط زیست مانند فیلم‌های زیست‌تخریب‌پذیر، مواد قابل بازیافت یا ظروف قابل استفاده مجدد را انتخاب کنید تا اثرات زیست‌محیطی خود را به حداقل برسانید و برای مصرف‌کنندگان دوستدار محیط زیست جذاب باشید.

 

مواد بسته‌بندی پنیر

بیشتر دوست‌داران پنیر و تولیدکنندگان لبنیات از تاریخ غنی و تکنیک‌های آزمایش شده که در طول نسل‌ها منتقل شده‌اند، بهره می‌برند. در این بخش، برخی از محبوب‌ترین مواد بسته‌بندی سنتی پنیر را که امتحان خود را پس داده‌اند، بررسی می‌کنیم.

این روش‌های کلاسیک امروزه به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ زیرا ابزار مطمئن و مؤثری برای حفظ کیفیت، طعم و تازگی پنیر ارائه می‌کنند.

 

پوشش موم

پوشش موم قرن‌ها روش محبوب بسته‌بندی پنیر بوده است. با فرو بردن پنیر در لایه‌ای از موم، تولیدکنندگان سدی محافظ ایجاد می‌کنند که مانع از ورود هوا، رطوبت و آلاینده‌ها می‌شود.

این روش به‌ویژه برای پنیرهای سفت و نیمه سفت مؤثر است؛ زیرا از خشک شدن آن‌ها جلوگیری کرده و در عین حال طعم آن‌ها را حفظ می‌کند. علاوه بر این، پنیرهای با روکش موم، ظاهری منحصربه‌فرد و ازنظر بصری جذاب دارند که باعث می‌شود در قفسه فروشگاه‌ها متمایز باشند.

 

فویل آلومینیومی

فویل آلومینیومی یکی دیگر از مواد پرکاربرد بسته‌بندی پنیر است که پوششی همه‌کاره و مقرون‌به‌صرفه را ارائه می‌دهد. فویل یک مانع عالی رطوبت و اکسیژن ایجاد کرده که به افزایش ماندگاری انواع پنیر کمک می‌کند.

علاوه بر این، کار با فویل آلومینیومی آسان است و می‌توان آن را محکم در اطراف پنیر پیچید. این پوشش از قرار گرفتن ناخواسته پنیر درمعرض هوا جلوگیری می‌کند.

پاکت های از جنس آلومینیوم توسط دستگاه بسته بندی وکیوم چمبر وکیوم میشوند، وکیوم با درصد بالا باعث چسبیدن پوشش آلومینیومی به پنیر می شود و یا در ازای درصدی وکیوم تزریق گاز جهت حفظ کیفیت و افزایش ماندگاری پنیر انجام می شود.

 

کاغذ

مواد بسته‌بندی مبتنی بر کاغذ مدت‌هاست که در صنعت پنیر استفاده می‌شوند و پوششی قابل تنفس و انعطاف‌پذیر برای نگهداری پنیر ارائه می‌دهند:

 

کاغذ روغنی

کاغذ روغنی، کاغذی ضدچربی و نچسب است که به پنیر اجازه تنفس می‌دهد و در عین حال از آن در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند. این بسته‌بندی برای پنیرهای نرم و نیمه‌نرم ایده‌آل است؛ زیرا به حفظ رطوبت آن‌ها بدون به دام انداختن رطوبت بیش‌ازحد کمک می‌کند. کاغذ روغنی همچنین به‌دلیل استفاده آسان، برای بسته‌بندی تکه‌های پنیر استفاده می‌شود.

 

کاغذ مومی

کاغذ مومی یکی دیگر از گزینه‌های محبوب برای بسته‌بندی پنیر است که دارای لایه نازکی موم در دو طرف کاغذ است. لایه موم سدی رطوبتی ایجاد کرده که از خشک شدن پنیر جلوگیری می‌کند و در عین حال به آن اجازه تنفس می‌دهد. کاغذ مومی برای انواع پنیر ازجمله پنیرهای سفت، نیمه سفت و برخی از پنیرهای نرم مناسب است.

 

پلاستیک

پنیر اغلب با استفاده از پلاستیک‌های ایمن برای مواد غذایی مانند پلی اتیلن (PE)، پلی پروپیلن (PP) یا پلی وینیل کلراید (PVC) بسته‌بندی می‌شود. این مواد مانعی در برابر اکسیژن و رطوبت ایجاد کرده و به حفظ تازگی و جلوگیری از فساد کمک می‌کنند. معمولاً برای بسته‌بندی انواع پنیر از کیسه‌های بسته‌بندی شده با خلاء، پوشش پلاستیکی یا ظروف پلاستیکی استفاده می‌شود.

ظروف پلاستیکی قابل بسته بندی توسط انواع فیلم های پلاستیکی، متالایز و آلومینیومی توسط دستگاهه های سیل وکیوم هستند.

 

ظروف شیشه‌ای

ظروف شیشه‌ای برای نگهداری و بسته‌بندی پنیر برای سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند و روشی سازگار با محیط زیست و قابل استفاده مجدد ارائه می‌دهند. این ظروف به حفظ تازگی و جلوگیری از آلودگی کمک می‌کنند. ظروف شیشه‌ای همچنین ازنظر بصری جذابیتی ارائه می‌دهند که آن‌ها را به انتخابی محبوب برای فروشگاه‌های پنیر تخصصی و خرده‌فروشی‌های سطح بالا تبدیل می‌کند.

 

مواد بسته‌بندی پنیر

 

بسته بندی پلاستیکی برای پنیر

 

بسته‌بندی پنیر

 

روش‌های بسته‌بندی پنیر

در دنیای همیشه در حال تحول امروزی، فناوری‌های بسته‌بندی پنیر گام‌های مهمی برای تضمین حفظ کیفیت و تازگی برداشته‌اند. این راه‌حل‌های خلاقانه برای برآورده کردن خواسته‌های مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پنیر طراحی شده‌اند.

بیایید به آخرین پیشرفت‌ها در مواد بسته‌بندی پنیر، ازجمله بسته‌بندی اتمسفر اصلاح‌شده (MAP)، پوشش‌های خوراکی، بسته‌بندی فعال و فن‌آوری‌های بسته‌بندی هوشمند نگاهی بیندازیم.

 

بسته‌بندی اتمسفر اصلاح‌شده

بسته‌بندی اتمسفر اصلاح‌شده تکنیکی پیشگامانه است که با تغییر ترکیب گازهای درون بسته‌بندی، ماندگاری پنیر را افزایش می‌دهد. اتمسفر اصلاح‌شده با تنظیم دقیق سطوح اکسیژن، دی اکسید کربن و نیتروژن، محیطی ایجاد می‌کند که از رشد باکتری‌ها جلوگیری کرده و روند فساد را کند می‌کند. این مسئله باعث تولید پنیری با ماندگاری بیشتر می‌شود که طعم، عطر و بافت خود را حفظ می‌کند.

دی اکسید کربن خاصیت ضد باکتریایی داشته از این رو از رشد میکروارگانیسم های عامل فساد جلوگیری می کند و نیتروژن خواص ارگانولپتیکی محصول را حفظ خواهد کرد.

هدف بسته‌بندی به روش اتمسفر اصلاح‌شده حذف یا کاهش تخریب فیزیکی، آنزیمی و میکروبی است که پنیر را فاسد می‌کند. سرعت واکنش های شیمیایی و رشد میکروارگانیسم ها در بسته بندی به روش اتمسفر اصلاح شده کاهش می یابد.

 بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح‌شده برای محصولات دیگر ازجمله گوشت، ماهی، میوه‌ها و سبزیجات، محصولات خشک و غیره نیز استفاده می‌شود. این فرایند همچنین کاهش محتوای افزودنی‌ها و نگهدارنده‌های شیمیایی مورد استفاده را ممکن می‌سازد.

 

سیل وکیوم

سیل وکیوم (آب‌بندی خلاء) روشی مدرن در بسته‌بندی پنیر سنتی است که پوششی محفوظ در برابر هوا ارائه می‌دهد، تازگی پنیر را حفظ می‌کند و عمر مفید آن را افزایش می‌دهد. با حذف هوا از بسته‌بندی، وکیوم از رشد باکتری‌ها و کپک‌ها جلوگیری می‌کند و اطمینان می‌دهد که پنیر برای مدت طولانی‌تری تازه و خوش‌طعم می‌ماند.

این روش مخصوصاً برای نگهداری پنیرهای سفت و نیمه سفت و همچنین محصولات پنیری از پیش‌برش‌خورده محبوب است.

 

پوشش‌ها و فیلم‌های خوراکی

در تلاش برای کاهش ضایعات بسته‌بندی و ارتقای پایداری، پوشش‌ها و فیلم‌های خوراکی به‌عنوان جایگزینی سازگار با محیط زیست برای بسته‌بندی سنتی پنیر پدیدار شده‌اند. این مواد نوآورانه از مواد طبیعی و زیست‌تخریب‌پذیر ساخته‌شده‌اند که آن‌ها را برای مصرف ایمن می‌کنند.

  • مواد طبیعی: پوشش‌های خوراکی ساخته‌شده از مواد طبیعی مانند پروتئین‌ها، پلی ساکاریدها و لیپیدها می‌توانند ضمن حفظ کیفیت پنیر، به‌طور مؤثری از فساد محافظت کنند. نمونه‌هایی از این پوشش‌ها عبارت‌اند از پروتئین آب پنیر، کیتوزان و موم زنبور عسل.
  • مواد زیست‌تخریب‌پذیر: فیلم‌های زیست‌تخریب‌پذیر ساخته‌شده از پلیمرهای گیاهی مانند پلی لاکتیک اسید (PLA) و پلی هیدروکسی آلکانوات ها (PHA) پوششی پایدار برای بسته‌بندی پنیر ارائه می‌دهند. این فیلم‌ها نه تنها پنیر را حفظ می‌کنند، بلکه به‌طور طبیعی تجزیه می‌شوند و اثرات زیست‌محیطی آن‌ها را کاهش می‌دهند.

 

بسته‌بندی فعال

فناوری‌های بسته‌بندی فعال، خواص محافظتی بسته‌بندی پنیر را با ترکیب عوامل فعالی که به طولانی‌تر شدن ماندگاری و حفظ کیفیت محصول کمک می‌کنند، افزایش می‌دهد.

  • عوامل ضدمیکروبی: با ادغام مواد ضدمیکروبی مانند نانوذرات نقره، اسانس‌ها یا عصاره‌های طبیعی، بسته‌بندی فعال می‌تواند از رشد میکروارگانیسم‌های مضر جلوگیری کرده و ماندگاری طولانی‌تری برای محصولات پنیری تضمین کند.
  • جاذب رطوبت: مواد بسته‌بندی پنیر حاوی مواد جاذب رطوبت، مانند سیلیکاژل یا کلرید کلسیم، به تنظیم سطح رطوبت و جلوگیری از تراکم کمک می‌کنند. این مواد باعث حفظ رطوبت مطلوب برای نگهداری پنیر می‌شوند.
  • جاذب‌های اتیلن: جاذب‌های اتیلن مانند پرمنگنات پتاسیم را می‌توان در بسته‌بندی پنیر گنجاند تا گاز اتیلن را جذب و خنثی کند. گاز اتیلن وظیفه تسریع فرایند رسیدن و فساد در برخی از انواع پنیر را بر عهده دارد.

 

بسته‌بندی هوشمند

فناوری‌های بسته‌بندی هوشمند روشی منحصربه‌فرد برای نظارت و انتقال اطلاعات مهم درمورد محصول ارائه می‌دهند که کیفیت و ایمنی مطلوب را تضمین می‌کنند.

  • نشانگرهای دما-زمان: این برچسب‌های ابتکاری رنگ را تغییر می‌دهند یا پیام خاصی را بر اساس تاریخچه زمان-دمای محصول نمایش می‌دهند. این نشانگرها به مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند تشخیص دهند پنیر درمعرض شرایط نامطلوب قرار گرفته است یا هنوز مصرف آن بی‌خطر است.
  • حسگرهای گاز: حسگرهای گاز ادغام‌شده در بسته‌بندی پنیر می‌توانند وجود گازهای فاسدکننده مانند آمونیاک را تشخیص دهند و مصرف‌کنندگان را نسبت به مشکلات بالقوه کیفیت آگاه کنند. این فناوری تضمین می‌کند که فقط تازه‌ترین محصولات پنیر به بشقاب شما راه پیدا ‌کنند.

 

بسته‌بندی پنیر با روش اتمسفر اصلاح‌شده

ممکن است در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد که پنیر نیاز به محافظت در برابر میکروب‌ها دارد؛ زیرا میکروارگانیسم‌ها نقش مهمی در ساخت پنیر دارند. با این وجود، درحالی‌که برخی از میکروب‌ها در ساخت پنیر «خوب» و مفید هستند، برخی دیگر این‌گونه نیستند و می‌توانند باعث فاسد شدن پنیر شوند. به‌طور کلی، پنیرهای سفت که محتوای آب بالایی ندارند، مستعد حمله کپک‌ها هستند، درحالی‌که پنیرهای نرم می‌توانند تحت تأثیر باکتری ها قرار گیرند. همچنین چربی‌های برخی از پنیرها درمعرض اکسید شدن توسط اکسیژن هوا هستند که می‌تواند باعث گندیدگی پنیر شود.

لاکتوباسیلوس که به‌طور گسترده در صنایع لبنی مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ زیرا با کاهش مقدار pH محصولات را ترش می‌کند. این مسئله ممکن است در اثر استفاده از اتمسفر بسته‌بندی نادرست با سطوح بیش‌ازحد دی اکسید کربن تشدید شود.

 

کدام گاز ماندگاری پنیر را افزایش می‌دهد؟

پنیرها و محصولات لبنی مربوط به خانواده بزرگی از محصولات غذایی هستند که گاز یا مخلوط گاز مورد استفاده برای آن‌ها عمدتاً به میزان رطوبت بستگی دارد.

با توجه به حضور طبیعی میکروارگانیسم‌ها در محصولات لبنی، بسته‌بندی در یک فضای اصلاح‌شده بر روی پنیرهایی که تقریباً خنثی هستند، مؤثر است.

 

پنیر خشک یا کم‌آب

این‌ها محصولاتی هستند که به‌ویژه به اکسیداسیون حساس هستند. حذف اکسیژن و جایگزینی آن با نیتروژن (گاز بی‌اثر) برای جلوگیری از اکسیداسیون چربی ضروری است.

 

پنیر با رطوبت متوسط

برای این محصولات، خطر توسعه میکروبیولوژیکی در طول ذخیره‌سازی، به‌ویژه توسعه کپک، وجود دارد. استفاده از دی اکسید کربن خالص یا مخلوطی از دی اکسید کربن و نیتروژن در بسته با توجه به سطح رطوبت آن‌ها و فلور میکروبی موجود مناسب خواهد بود. دی‌ اکسید کربن به‌طور مؤثر فعالیت میکروبی را متوقف کرده و به حفظ بافت کمک می‌کند. اگر غلظت دی اکسید کربن کمتر از 20٪ باشد به شدت از رشد کپک ها جلوگیری می‌کند.

 

پنیر با رطوبت بالا

این محصولات به‌ویژه به اکسیداسیون و همچنین فساد مرتبط با مخمر حساس هستند. استفاده از مخلوط گازی 30% دی اکسید کربن و 70٪ نیتروژن به‌منظور مهار رشد میکروبی و ترشیدگی توسط اکسیداسیون مناسب است. پنیر سفت را می‌توان در فضایی حاوی دی اکسید کربن بسته‌بندی کرد، درحالی‌که برای پنیرهای نرم این نسبت معمولاً بین 20 تا 40 درصد است و مابقی معمولاً نیتروژن است. دلیل اصلی این رویکرد با پنیرهای نرم‌تر این است که به‌مرور زمان دی اکسید کربن می‌تواند در آبی که درون پنیر است حل شود و این مسئله باعث کاهش حجم گاز در بسته‌بندی می‌شود.

 

پنیرهای رنده شده یا ورقه شده

بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح‌شده مخصوصاً برای پنیرهای رنده شده یا ورقه شده مفید است؛ زیرا اجازه می‌دهد تا زمانی که پنیر در بسته است فضایی در اطراف پنیر حفظ شود. این فضا به پنیر اجازه می‌دهد تنفس داشته باشد و طعم بیشتری ایجاد کند و همچنین باعث می‌شود تکه‌های پنیر پس از باز شدن بسته راحت‌تر از هم جدا شوند.  بسته‌بندی در اتمسفر اصلاح‌شده نه تنها ماندگاری محصول را بهبود می‌بخشد، بلکه می‌تواند تأثیر مثبتی بر طعم و ظاهر پنیر نیز داشته باشد.

پنیرهای با ارزش افزوده مانند چدار رنده شده یا ورقه شده نیز در فضای اصلاح‌شده بسته‌بندی می‌شوند. پنیر رنده شده معمولاً در فضایی حاوی 70 درصد نیتروژن و 30 درصد دی اکسید کربن بسته‌بندی می‌شود. با محدود کردن دی اکسید کربن به 30٪، تولیدکنندگان می‌توانند از فروپاشی بسته جلوگیری کنند.

ماندگاری پنیر سفتی مانند چدار که در فضایی با دی اکسید کربن بالا بسته‌بندی شده است از دو تا سه هفته در هوا تا ده هفته در اتمسفر اصلاح‌شده افزایش می‌یابد. پنیر نرم اگر در هوا نگهداری شود معمولاً هشت روز دوام می‌آورد، اما اگر در فضایی مناسبی از مخلوط دی اکسید کربن و نیتروژن باشد، سه هفته دوام می‌آورد.

 

بسته بندی پنیر چدار

 

انواع مختلف دستگاه‌های بسته‌بندی پنیر

شرکت استیل غرب آسیا یکی از شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های بسته‌بندی پنیر است. دستگاه‌های تولیدی توسط این شرکت شامل موارد زیر هستند:

 

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر اتوماتیک

یکی از دستگاه‌های بسته‌بندی مورداستفاده برای پنیر،‌ دستگاه تری سیلر اتوماتیک است. این دستگاه با سرعت، دقت و کیفیت بالا به بسته‌بندی محصولات می‌پردازد. در طول بسته‌بندی ظروف به‌صورت اتومکاتیک یا توسط اپراتور روی نوار نقاله قرار داده می‌شوند، ظروف خالی با عبور از تونل UV استریل شده، سپس دستگاه پرکن به پر کردن پنیر می‌پردازد(پرکن برای برخی از انواع پنیر قبل استفاده می باشد). بعد از پر شدن ظروف به صورت دستی یا توسط دستگاه پرکن، متناسب با نوع پنیر، عملیات وکیوم یا بسته‌بندی با استفاده از اتمسفر اصلاح‌شده انجام می‌شود. بعد از تکمیل فرایند بسته‌بندی ظروف با استفاده از نقاله به سمت لیبل‌زن و تاریخ‌زن هدایت می‌شوند و درنهایت روی میز ترافیک جمع می‌شوند.

 

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر نیمه‌اتوماتیک

دستگاه دیگری که برای بسته‌بندی پنیر مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ دستگاه بسته‌بندی تری سیلر نیمه‌اتوماتیک است. روش بسته بندی این دستگاه مشابه دستگاه قبلی است و تنها تفاوت آن انجام برخی از مراحل توسط اپراتور می باشد.

 

دستگاه بسته بندی تری سیلر اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

 

دستگاه بسته‌بندی ترموفرمینگ

دستگاه بسته‌بندی ترموفرمینگ نیز برای بسته‌بندی پنیر استفاده می‌شود. در طول بسته‌بندی به وسیله این دستگاه، ظروف با استفاده از فیلم‌های سخت یا انعطاف‌پذیر ساخته می‌شوند. پس از برش ظروف و ساخت آن‌ها در سایزها و اندازه‌های مختلف، فرایند پر کردن بصورت دستی و یا توسط پرکن‌های اتوماتیک انجام می‌شود. ظروف پرشده به وسیله عملیات وکیوم یا بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح‌شده بسته‌بندی شده و در مرحله بعدی به سمت لیبل‌زن و تاریخ‌زن هدایت می‌شوند.

 

دستگاه سیل رومیزی

دستگاه سیل رومیزی برای بسته‌بندی مواد غذایی ازجمله پنیر در حجم کم و با سرعت پایین استفاده می‌شود. تمام مراحل بسته‌بندی با استفاده از این دستگاه به‌صورت دستی و توسط اپراتور انجام می‌شود. روند کار با این دستگاه به این صورت است که اپراتور محصولات را داخل ظروف قرار داده و پس از قرار دادن ظروف در دستگاه،‌ با کشیدن اهرم دستگاه به سمت پایین، عملیات بسته‌بندی را انجام می‌دهد. این دستگاه برای بسته‌بندی محصولات در منزل، فروشگاه‌ها یا کارگاه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صفحه «دستگاه بسته‌بندی سیل رومیزی» اطلاعات بیشتری درباره این دستگاه کسب کنید.

دستگاه سیل رومیزی

 

قیمت دستگاه بسته‌بندی پنیر

شرکت استیل غرب آسیا یکی از شرکت‌های معتبر درزمینه ساخت دستگاه‌های بسته‌بندی مواد مختلف است. دستگاه‌های تولیدی توسط این شرکت در سایزها و قیمت‌های مختلف موجود هستند. قیمت دستگاه‌ها تحت تأثیر عوامل مختلف متغیر است. عواملی که بر روی قیمت دستگاه‌ها تأثیر می‌گذارند عبارت‌اند از:

  • روش بسته‌بندی مورداستفاده در دستگاه
  • سایز دستگاه
  • کیفیت متریال استفاده‌شده در ساخت دستگاه
  • تجهیزات جانبی نصب‌شده بر روی دستگاه
  • شکل و ابعاد ظروف
  • اتوماتیک یا دستی بودن دستگاه

 

 منابع

modifiedatmospherepackaging.com

linde-gas.com

airliquide.com

ecoursesonline.iasri.res.in

bluecart.com


پکن پک
پکن پک

استیل غرب آسیا با پشتوانه بیش از ۲۲ سال تجربه در صنعت ماشین آلات بسته بندی، به صورت تخصصی در حوزه طراحی و ساخت انواع ماشین آلات بسته بندی تری سیلر فعال می باشد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
برای درخواست مشاوره فرم زیر را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×
02833889000
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

پاسخ گویی سریع

02833889000
موفق
عملیات با موفقیت انجام شد
خطا
شما قبلا ثبت نام کرده اید