دستگاه بسته بندی سالاد - انواع دستگاه و قیمت

دستگاه بسته بندی سالاد - انواع دستگاه و قیمت

مدت مطالعه: دقیقه
۰۴ بهمن ۱۴۰۲
0

دستگاه بسته بندی سالاد باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا مواد غذایی به کار رفته در بسته بندی کیفیت خود را حفظ کند. شرکت استیل غرب آسیا یکی از شرکت‌هایی است که به تولید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات بسته‌بندی محصولات غذایی می‌پردازد. یکی از دستگاه‌های تولیدی این شرکت، دستگاه بسته‌بندی سالاد است که در این مطلب به معرفی آن می‌پردازیم.

برخلاف بسیاری از محصولات غذایی، میوه‌ها و سبزیجات تازه پس از برداشت به تنفس خود ادامه می‌دهند. این فرایند، اکسیژن مصرف کرده و دی اکسید کربن و بخار آب تولید می‌کند. نکته کلیدی برای تازه نگه داشتن این محصولات، بسته‌بندی مناسب با کاهش تعداد تنفس و بدون آسیب رساندن به کیفیت محصول، طعم، بافت و ظاهر آن‌ها است. بنابراین توجه به بسته‌بندی محصولات از اهمیت زیادی برخوردار است.

شرکت استیل غرب آسیا یکی از شرکت‌هایی است که به تولید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات بسته‌بندی محصولات غذایی می‌پردازد. یکی از دستگاه‌های تولیدی این شرکت، دستگاه بسته‌بندی سالاد است که در این مطلب به معرفی آن می‌پردازیم.

 

دستگاه بسته بندی سالاد در استیل غرب آسیا

 

ملاحظات بسته‌بندی سالاد

به‌طور کلی، سرعت تنفس میوه‌ها و سبزیجات را می‌توان با پایین نگه داشتن دما، داشتن سطوح پایین‌تر اکسیژن در اتمسفر بسته‌بندی و افزایش سطح دی اکسید کربن کاهش داد. بااین‌حال، این فرایند به‌سادگی انجام نمی‌شود. به‌عنوان مثال اگر اکسیژن در فضای بسته‌بندی خیلی کم باشد، فرایندی به نام تنفس بی‌هوازی آغاز می‌شود. این فرایند باعث ایجاد طعم و بوی نامطلوب در محصول و خراب شدن آن می‌شود.

مواد غذایی به دلایل مختلفی ازجمله اکسیداسیون، واکنش‌های آنزیمی، رشد میکروبی و قرار گرفتن در معرض نور تغییر رنگ و بافت می‌دهند.

  • اکسیداسیون واکنشی شیمیایی است که درصورت تماس اکسیژن موجود در هوا با مولکول‌های خاص مواد غذایی اتفاق میفتد و باعث شکسته شدن و تغییر رنگ آن‌ها می‌شود. این امر به‌ویژه در میوه‌ها و سبزیجاتی خرد شده رایج است.
  • واکنش‌های آنزیمی، واکنش‌هایی شیمیایی هستند که در اثر واکنش آنزیم‌های موجود در غذا با سایر مولکول‌های موجود در غذا اتفاق میفتند و باعث تغییر رنگ می‌شوند. برای مثال، آنزیم‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند باعث رسیدن و تغییر رنگ آن‌ها شوند.
  • رشد میکروبی نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ غذا شود. میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها، مخمرها و کپک‌ها می‌توانند روی غذا رشد کنند و رنگ، بافت و طعم آن را تغییر دهند.
  • قرار گرفتن در معرض نور نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ غذا شود. برخی از محصولات غذایی مانند میوه‌ها و سبزیجات به نور حساس هستند و درصورت قرار گرفتن درمعرض نور برای مدت طولانی قهوه‌ای می‌شوند.

همه این عوامل را می‌توان با بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح‌شده به حداقل رساند.

 

تکنیک‌های بسته‌بندی سالاد

یکی از روش‌های بسته‌بندی مناسب برای میوه‌ها و سبزیجات، روش بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح‌شده است. اتمسفر اصلاح‌شده دارای ترکیب گازی متفاوتی نسبت به هوای معمولی اطراف است. بنابراین ممکن است دارای اکسیژن بسیار کم، دی اکسید کربن بالا، یا برعکس محتوای نیتروژن بسیار بالایی باشد. ترکیب گازی باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که برای محصول غذایی موردنظر ما بهینه باشد.

هدف از استفاده از این روش، دستیابی به حالت تعادل است. به‌گونه‌ای که با مصرف اکسیژن در داخل بسته، اکسیژن از خارج جایگزین شده و به‌طور مشابه سطح ثابتی از دی اکسید کربن حفظ می‌شود. این مکانیسم تنها زمانی که از فیلم های پلاستیکی تنفس پذیر استفاده شود به درستی اتفاق میفتد.

سبزیجات خرد شده تنفس ندارند و این موضوع باعث می شود بسته بندی توسط فیلم های پلاستیکی معمولی به روش اتمسفر اصلاح شده هم امکان پذیر باشد، اما محصولی که خرد نشده و بافت آن حفظ شده تنفس دارد و نیاز به فیلم با غشاء نفوذ پذیر دارد تا فرآیند تنفس و بسته بندی به روش مپ منجر به افزایش ماندگاری محصول گردد.

بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح‌شده شامل تغییر ترکیب هوای داخل بسته‌بندی برای افزایش ماندگاری مواد غذایی است. یکی از راه‌هایی که می‌تواند از تغییر رنگ غذا جلوگیری کند، کنترل میزان اکسیژن در بسته‌بندی است.

 

تکنیک های بسته بندی به روش مپ

 

اکسیژن می‌تواند باعث رسیدن برخی غذاها مانند میوه‌ها و سبزیجات و تغییر رنگ آن شود. با کاهش میزان اکسیژن در بسته، سرعت اکسیداسیون و تغییر رنگ کاهش می‌یابد. به ویژه در سبزیجات خرد شده فقط با وکیوم و خارج کردن اکسیژن داخل بسته بندی رنگ محصول قهوه ای نمی شود و ماندگاری آن حداقل دو برابر می شود.

علاوه بر این، بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح‌شده میزان دی اکسید کربن را کنترل کرده و از رشد میکروارگانیسم‌هایی که باعث تغییر رنگ می‌شوند،‌ جلوگیری می‌کند.

به‌طور کلی دو نوع بسته‌بندی با استفاده از اتمسفر اصلاح‌شده وجود دارد که هر کدام به چند روش مختلف تقسیم می‌شوند:

 

بسته‌بندی اتمسفر اصلاح‌شده فعال و غیر فعال

 

بسته‌بندی اتمسفر اصلاح‌شده فعال

بسته‌بندی اتمسفر اصلاح‌شده فعال، گازهای موجود در بسته را حذف کرده و آن‌ها را با گاز محافظ جدید یا مخلوط گاز محافظ جایگزین می‌کند.

 

تزریق گاز

تزریق گاز رایج‌ترین روش بسته‌بندی اتمسفر اصلاح‌شده فعال است. این روش شامل پمپاژ فعال گاز به داخل بسته‌بندی برای جابجایی هوای محیط است. پرمصرف‌ترین گاز، نیتروژن است که به‌عنوان گازی بی‌ضرر و بی‌اثر عمل می‌کند. این روش برای کاهش میزان اکسیژن موجود در بسته‌بندی انجام شده و مانع از اکسیداسیون و رشد میکروب‌ها می‌شود.

 

بسته‌های جذب‌کننده رطوبت و اکسیژن

جاذب‌های اکسیژن، کیسه‌هایی پر از پودر آهن،‌ سیلیکاژل یا کربن فعال هستند که برای جذب اکسیژن در بسته‌بندی طراحی شده‌اند. این جاذب‌ها برای جلوگیری از تخریب محصول و رشد میکروب، رطوبت محصول را جذب می‌کنند.

 

شیر یک‌طرفه روی بسته‌بندی

شیرهای یک‌طرفه امکان انتشار کنترل‌شده گازها از داخل بسته‌بندی به بیرون را فراهم می‌کنند. اما هوا و رطوبت محیط نمی‌توانند از بیرون وارد بسته‌بندی شوند. این شیرها با تغییر اتمسفر داخل بسته‌بندی، ماندگاری محصول را افزایش می‌دهند.

همچنین می‌توانند مانع از کاهش طعم و عطر محصول و ترکیدن بسته‌بندی شوند. این روش بسته‌بندی بیشتر برای دانه‌های قهوه که تمایل به تولید گازهایی مانند CO2 دارند، مناسب است. بااین‌حال، بر روی بسته‌بندی محصولات دیگر مانند سبزیجات و میوه‌های تازه نیز استفاده می‌شود.

 

بسته‌بندی اتمسفر اصلاح‌شده غیرفعال

بسته‌بندی اتمسفر اصلاح‌شده غیرفعال از فیلم‌های نفوذپذیر استفاده می‌کند که در طول زمان اتمسفر موردنظر را ایجاد می‌کنند.

 

فیلم‌های بسته‌بندی تحت خلاء

فیلم‌های بسته‌بندی تحت خلاء باعث افزایش محافظت و جلوگیری از ورود اکسیژن و رطوبت از بیرون به داخل بسته‌بندی می‌شوند.

 

بسته‌بندی وکیوم اسکین

در بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح‌شده، ترکیب اتمسفر گازی اطراف محصول تغییر می‌کند، اما در بسته‌بندی وکیوم اسکین، اتمسفر به‌طور کلی حذف می‌شود. این مدل بسته بندی برای سبزیجات کاربرد چندانی ندارد.

 

مزایای استفاده از روش بسته‌بندی اتمسفر اصلاح‌شده برای سالاد

بسته‌بندی به روش اتمسفر اصلاح‌شده مزایای زیادی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

  • اتمسفر کنترل‌شده داخل بسته‌بندی به کند کردن فرایند نرم شدن، کاهش فساد و افزایش ماندگاری محصول کمک می‌کند و درنتیجه محصول به مدت‌طولانی‌تری به‌صورت ترد، خوش‌طعم و مغذی باقی می‌ماند.
  • افزایش طول عمر محصول باعث گسترش توزیع جغرافیایی محصولات،‌ صادرات و فروش بیشتر می‌شود.
  • بسته‌بندی سالاد با اتمسفر اصلاح‌شده باعث می‌شود مصرف‌کنندگان به محصولاتی سالم‌تر دسترسی داشته باشند و امنیت غذایی افزایش یابد.
  • امکان ذخیره‌سازی طولانی‌تر محصولات برای مصرف‌کنندگان وجود دارد.
  • تولید گاز اتیلن که باعث تسریع فرایند نرم شدن و رسیدن میوه‌ها و سبزیجات می‌شود،‌ کاهش می‌یابد.
  • افزایش دوام بسته‌بندی که مانع از آسیب فیزیکی در طول حمل‌ونقل می‌شود.
  • بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح‌شده به حفظ کیفیت محصول برای مدت‌زمان طولانی‌تری کمک می‌کند و به‌طور بالقوه مقدار محصول دور ریخته شده را کاهش می‌دهد.

 

استفاده از روش بسته‌بندی اتمسفر اصلاح‌شده برای سالاد

 

مواد به‌کاررفته برای بسته‌بندی سالاد

برای بسته‌بندی سالاد از مواد زیر استفاده می‌شود:

  • ظروف پلی ‌اتیلن ترفتالات: پلی اتیلن ترفتالات، رایج‌ترین پلی استری است که در بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شود. از فیلم‌های PET انعطاف‌پذیر به‌عنوان لایه‌های بالایی برای پوشش ظروف استفاده می‌شود. آن‌ها دارای خواص عالی هستند،‌ مانع از نفوذ گاز و رطوبت می‌شوند، دارای استحکام بالا، خواص نوری خوب (شفافیت بالا) و مقاومت در برابر دما نیز می‌باشند.
  • ظروف پلی پروپیلن: می‌توان از پلی پروپیلن در بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر، سخت و نیمه‌سخت استفاده کرد. این مواد برای ساخت ظروف در فرایند ترموفرمینگ استفاده می‌شوند.

 

فیلم‌های پوشش‌دهنده سطح ظروف بسته‌بندی‌شده:‌ انواع فیلم‌هایی که در بسته‌بندی سالاد استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:

  • فیلم‌های معمولی دولایه
  • فیلم‌های بریر چندلایه
  • فیلم‌های آنتی‌فاگ
  • فیلم تنفس پذیر
  • فیلم PA

 

انواع مختلف دستگاه‌های بسته‌بندی سالاد

در فرایند بسته‌بندی سالاد از دستگاه‌های زیادی به‌صورت اتوماتیک،‌ نیمه‌اتوماتیک و دستی استفاده می‌شود:

  • دستگاه سیل وکیوم اتوماتیک
  • دستگاه سیل وکیوم نیمه‌اتوماتیک
  • دستگاه سلفون‌کش
  • دستگاه سیل رومیزی
  • دستگاه ترموفرمینگ
  • دستگاه دوخت دستی
  • دستگاه دوخت افقی

 

دستگاه بسته‌بندی سیل وکیوم

دستگاه‌های بسته‌بندی سیل به شکل‌های اتوماتیک، نیمه‌اتوماتیک و دستی (خانگی) موجود هستند و به‌شکلی بسته‌بندی را انجام می‌دهند که مانع از ورود رطوبت و هوا به داخل بسته می‌شوند.

 

دستگاه بسته‌بندی سیل وکیوم

 

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر اتوماتیک

یکی از دستگاه‌های تولیدی توسط شرکت استیل غرب آسیا، دستگاه بسته‌بندی تری سیلر اتوماتیک است که برای بسته‌بندی سالاد مورداستفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها به‌صورت کاملاً اتوماتیک عمل می‌کنند و با دقت بالا به بسته‌بندی محصولات می‌پردازند. در طول فرایند بسته‌بندی،‌ ابتدا اپراتور ظروف را روی دستگاه قرار می‌دهد و پس از پر شدن ظروف، دستگاه با استفاده از روش اتمسفر اصلاح‌شده ابتدا به وکیوم و خارج کردن اتمسفر طبیعی داخل ظرف پرداخته و سپس به پمپاژ گاز می‌پردازد. مخلوط گازها پیش از شروع فرایند در کپسول میکس ثبت شده است. پس از تزریق گاز، بسته‌بندی ظروف کامل شده، اطلاعات روی بسته‌بندی درج می‌شوند و فرایند به اتمام می‌رسد.

 

تجیهزات جانبی قابل استفاده در خط تولید دستگاه بسته‌بندی تری سیلر اتوماتیک

در خط تولید دستگاه بسته‌بندی تری سیلر اتوماتیک از دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌شود که باعث می‌شوند فرایند بسته‌بندی با دقت و سرعت بالاتری انجام شود. این تجهیزات عبارت‌اند ‌از:

  • ظرف‌گذار اتوماتیک
  • تونل یووی
  • دستگاه تبدیل‌کننده یک ردیف به چند ردیف و برعکس
  • پرکن‌های مختلف
  • دستگاه ردیف‌کن اتوماتیک
  • درب‌گذار اتوماتیک
  • میز ترافیک (میز گردان)
  • متال دیتکتور 
  • سیستم‌های کنترل‌کننده وزن (چک ویر)
  • جت پرینتر و لیبل‌زن
  • میز گردان

 

دستگاه بسته‌بندی تری سیلر نیمه‌اتوماتیک

یکی دیگر از دستگاه‌های مورداستفاده برای بسته‌بندی سالاد، دستگاه تری سیلر نیمه‌اتوماتیک می‌باشد. تفاوت این روش با روش قبلی در انجام دستی برخی از مراحل توسط اپراتور است. ازآنجایی‌که روش نیمه‌اتوماتیک سرعت کمتری دارد برای تولید با حجم پایین‌تر استفاده می‌شود. در این فرایند، پر کردن ظروف توسط اپراتور انجام می‌شود. سپس وکیوم، پمپاژ گاز و بسته‌بندی ظروف به‌وسیله دستگاه انجام می‌شود و فرایند به اتمام می‌رسد.

 

دستگاه سیل رومیزی

دستگاه‌ سیل رومیزی بسته‌بندی سالاد برای تولیدات حجم پایین کاربرد دارد. فرایند به‌طور کامل توسط اپراتور انجام می‌شود. او پس از پر کردن ظروف،‌ آن‌ها را داخل دستگاه قرار می‌دهد،‌ سلفون را روی ظروف می‌کشد و با کشیدن اهرمی به سمت پایین‌، بسته‌بندی را انجام می‌دهد.

 

دستگاه سیل رومیزی

 

دستگاه ترموفرمینگ

در طول بسته‌بندی با استفاده از دستگاه ترموفرمینگ، ساخت ظروف توسط دستگاه انجام می‌شود. پس از ساخت ظرف و برش آن، مواد سالاد داخل ظرف ریخته می‌شوند و فرایند تزریق گاز و وکیوم انجام می‌شود. درنهایت نیز ظروف بسته‌بندی‌شده از دستگاه خارج می‌شوند.

 برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دستگاه بسته بندی ترموفرمینگ به مطلب مربوط به آن سر بزنید.

قیمت دستگاه بسته‌بندی سالاد

همان‌طور که می‌دانید عوامل مختلفی بر روی قیمت دستگاه‌های تولیدی تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال تجهیزات جانبی مورد‌استفاده در دستگاه، اتوماتیک یا نیمه‌اتوماتیک بودن دستگاه، سایز بسته‌بندی تولیدی،‌ حجم تولید، روش بسته‌بندی و ... تأثیر قابل‌توجهی بر روی قیمت دستگاه بسته‌بندی سالاد می‌گذارد. بنابراین اگر قصد خرید و سفارش دستگاه بسته‌بندی سالاد از شرکت استیل غرب آسیا دارید، با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به برآورد قیمت دستگاه موردنظر شما می‌پردازند.

 

خرید بهترین دستگاه بسته‌بندی سالاد

ازآنجایی‌که میوه‌ها و سبزیجات تازه پس از برداشت، هنوز هم به تنفس خود ادامه می‌دهند و این مسئله باعث فساد آن‌ها می‌شود، بسته‌بندی این محصولات از اهمیت زیادی برخوردار است. بسته‌بندی موجب افزایش طول عمر، ماندگاری، تازگی و طراوت و حفظ مواد مغذی محصولات می‌شود. شرکت استیل غرب آسیا با کمک کادر فنی و حرفه‌ای خود به تولید دستگاه‌های مختلف ازجمله دستگاه بسته‌بندی سالاد می‌پردازد. این دستگاه‌ها در سایزها، مدل‌ها و قیمت‌های مختلف موجود هستند و این امکان را فراهم می‌کنند که در بازار محصولات غذایی به موفقیت قابل‌ملاحظه‌ای دست پیدا کنید. بنابراین اگر قصد راه‌اندازی خط تولید بسته‌بندی سالاد دارید،‌ فرصت را از دست ندهید. با ما تماس بگیرید و از راهنمایی‌های کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

 

منابع: 

modifiedatmospherepackaging.com

vikingmasek.com/packaging-machine-resources

mqplastics.com

masterpackgroup.com

packaging.kuraray.eu 

 


پکن پک
پکن پک

استیل غرب آسیا با پشتوانه بیش از ۲۲ سال تجربه در صنعت ماشین آلات بسته بندی، به صورت تخصصی در حوزه طراحی و ساخت انواع ماشین آلات بسته بندی تری سیلر فعال می باشد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
برای درخواست مشاوره فرم زیر را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×
02833889000
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

پاسخ گویی سریع

02833889000
موفق
عملیات با موفقیت انجام شد
خطا
شما قبلا ثبت نام کرده اید